Наукові конференції України, VІIІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні підходи до управління підприємством»

Розмір шрифту: 
ФРАНЧАЙЗИНГ ЯК ПЕРСПЕКТИВНА ФОРМА РОЗВИТКУ МАЛОГО БІЗНЕСУ
Наталія Котова

Остання редакція: 2015-04-22

Тези доповіді


У статті розглянуто ключові аспекти франчайзингу та переваги його використання для розвитку діяльності суб’єктів малого бізнесу.

Ключові слова: франчайзинг, малий бізнес, переваги, розвиток.

The article reviews key aspects of franchising and benefits of its use for the development of small businesses.

Keywords: franchise, small business, benefits, development.

 

Вступ. Кризовий стан економіки України знижує рівень інвестиційної привабливості країни. Такі складні умови сьогодення спричинюють закриття значної кількості як вітчизняних, так і іноземних підприємств через зниження їхньої платоспроможності та рентабельності. І якщо, великі підприємства ще лишаються на плаву, тримаючи у своїх руках певну частку ринку, то представники малого бізнесу не витримують конкуренції та виходять з ринку. Враховуючи такий стан речей, підприємства малого бізнесу зможуть розвиватися лише завдяки пошуку та імплементації дієвих та перевірених закордонною практикою форм ведення бізнесу. Однією із можливостей для суб’єктів малого підприємництва є використання такого виду господарської інтеграції між великими та малими компаніями як франчайзинг.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Питання франчайзингу розглядають багато вітчизняних та зарубіжних вчених, серед яких: Хімченко А., Легенда Е., Мирончук Т.В., Цимбал Л.Л., Цірат Г.В., Андрощук Г.О., Суховатий О.В., Городова О.А., Широбо­кова Н.М., Кошелеві Є.Г., Ляшенко В.І. та інші. Але не усі аспекти цієї форми ведення бізнесу ще повністю розкриті, що і відкриває можливість проводити подальші дослідження цього поняття та його імплементації.

Постановка завдання. Останнім часом все більшого поширення в Україні набуває співробітництво суб’єктів господарювання у формі франчайзингу, який вважають одним з найефективніших способів розвитку бізнесу для компаній, що мають бажання розвиватися. Питанню, чому франчайзинг є вигідним саме представникам малого бізнесу і буде присвячене це дослідження.

Результати дослідження. На сучасному етапі економічного розвитку України франчай­зинг виступає такою формою ведення та організації бізнесу, яка разом з іншими ринковими структурами могла б стимулювати антикризові процеси і сприяти підвищенню ефективності та прибутковості діяльності багатьох українських промис­лових підприємств.

В умовах зростаючої ринкової конкуренції та глобалізації економіки франчайзинг дає можливість підвищити ефективність малого підприємництва та допомогти малому бізнесу, об'єднаному під франчайзингові мережі, на рівних змагатися зі світовими корпораціями. Невелика кількість великих сильних гравців на ринку мають шанс вистояти в майбутній конкурентній боротьбі з іноземними компаніями.

Майбутнє малого бізнесу безпосередньо визначається можливостями формування тісних коопераційних зв’язків малих і великих підприємств [1]. Однією з причин успішного розвитку малого підприємництва в країнах з розвинутою економікою є використання різних видів господарської інтеграції, наприклад, таких як: лізинг, субконтракт та франчайзинг. Великі корпорації використовують ринкову і структурну гнучкість малих підприємств, а також мають можливість перекладати на них ризик від тих чи інших операцій.

Франчайзинг є системою взаємовигідних партнерських відносин, яка поєднує елементи оренди, купівлі-продажу, підряду, представництва, проте в цілому є самостійною формою договірних відносин суб’єктів господарської діяльності, один з яких (франчайзер) надає іншому (франчайзі) право на використання певних нематеріальних активів (торговельної марки, фірмового найменування, технологічного процесу, іміджу тощо) за плату (роялті). Найчастіше франчайзинг називають формою передачі великою, успішно функціонуючою фірмою прав на використання своєї торговельної марки, технології ведення бізнесу іншій фірмі, як правило, малому підприємству, або індивідуальному підприємцю.

Згідно статистичних даних Міжнародної асоціації франчайзингу [2], середня рентабельність інвестицій за перші 10 років роботи для звичайних незалежних підприємств складає біля 300%. Для компаній, які працюють в межах франшизи – 600%. Із всіх створюваних у світі незалежних компаній протягом трьох років в середньому біля 90% закінчують своє існування, в той час як для франчайзингових компаній частка банкрутів в перші три роки складає менше 10%. В цілому, за останні п’ять років у світі менше 8% франчайзингових підприємств показали себе нежиттєздатними.

Отже, система франчайзингу на сьогоднішній день показала себе як одна з найбільш оптимальних форм управління. Існують різні точки зору стосовно успіху франчайзингових мереж. Проте основні з них зводяться до високої якості обслуговування та дотримання стандартів якості незалежно від країни розташування.

Тому використання франчайзингової моделі ведення бізнесу надає можливість для суб’єктів малого підприємництва розвиватися та диверсифікувати свої ризики в процесі свого функціонування на ринку в кризові часи, які відбуваються в Україні.

Як і будь-який інший спосіб ведення бізнесу франчайзинг має свої переваги і недоліки. Існує ряд стандартних переваг франчайзингу, в порівнянні з відкриттям справи самостійно, «з нуля»:

-  по-перше, це первісна оцінка місця розташування, передбачуваної ефективності бізнесу, тобто те, що найчастіше і є причиною краху більшості нових ідей. Для оцінки ефективності того чи іншого бізнесу потрібні дані, якими «новачок» ще не має і будує свої прогнози на припущеннях;

-  по-друге, франчайзер має можливість реально оцінити життєздатність того чи іншого проекту, ґрунтуючись на даних аналогічних вже реалізованих проектів, тобто похибка розрахунків знижується в рази. Величезною перевагою для «новачка» буде готова ніша і можливість працювати під відомим ім'ям. Адже франшиза – це доступ до розробленим і випробуваних методів ведення бізнесу і можливість бути частиною рекламної та маркетингової стратегії високого рівня.

-  по-третє, франчайзі набуває не тільки первісну допомогу при відкритті бізнесу, майже завжди франчайзери ведуть систематичну підтримку зі свого боку, надають відпрацьовані системи адаптації до нововведень і поліпшень;

-  по-четверте, франчайзі, діючи під відомою торговою маркою, легше отримують доступ до пільгових позик, страхування, оренду, пріоритетним місцям в торгових центрах і т.п. Будь-які девелопери воліють працювати з великими впізнаваними брендами, а фінансові організації готові надавати спеціальні умови великим мережам [3].

Тобто ключовими перевагами для франчайзі, якими зазвичай і виступають малі підприємства, являються: використання на законній основі відомого бренду; постійна різностороння підтримка; економія засобів і часу на рекламі, навчанні персоналу, технології ведення бізнесу, розробці та реєстрації власного торгового знаку, пошуку партнерів; часто відкритий доступ до кредитних ресурсів; певна захищеність від конкурентів; високий імідж; зменшення ризиків; швидкий та ефективний початок бізнесу.

Завдяки роботі на основі франшизи, компанія-франчайзі має змогу знизити фінансовий ризик порівняно з іншими підприємствами, тому що інвестиційні витрати нижче, а норма прибутку вище. Робота за перевіреною бізнес-концепцією надає можливість уникнути непотрібні спроби та помилки період у запуску та експлуатації нового бізнесу та розпочати свою діяльність вже маючи гарну репутацію. А також, не піклуватися про створення системи збуту та закупівель, оскільки франчайзі має просто перейняти систему закупівель, зберігання та транспортування відповідно до умов франшизи із великим підприємством.

Однією з найважливіших характерних особливостей франчайзингу є зниження підприємницьких ризиків. Згідно з даними дослідження американської торгово-промислової палати, 97% франчайзингових підприємств долають п'ятирічний період і продовжують успішно працювати надалі, в той час як в середньому близько 60% нефранчайзингових підприємств припиняють свою діяльність в той же період [4].

На думку науковця Миронченко Т.В. використання франчайзингу для малого підприємництва дозволить вирішити такі їхні основні проблеми малого бізнесу, як складність доступу до кредитних ресурсів, недостатність рівня знань та досвіду підприємницької діяльності у конкурентному середовищі, важкість пошуку надійних ділових партнерів, завоювання власної ніші на ринку та отримання достовірної інформації про стан та кон’юнктуру ринку, в якому працює компанія [5].

Висновки. Підсумовуючи, вищезазначене франчайзинг створює сприятливі умови для розвитку малого бізнесу в Україні. Це є сучасною та прогресивною організаційною формою ведення бізнесу, яка вважається досить ефективною визнана однією з найоптимальніших видів господарської кооперації на світовому рівні. Саме завдяки застосуванню франчайзингу в період економічної нестабільності в країні, суб’єкти малого підприємництва можуть забезпечити собі нормальне функціонування та існування на ринку.

Робота на основі франчайзингової угоди є достатньо вигідною і великим підприємствам, оскільки кожна компанія прагне до розвитку та збільшення масштабів своєї діяльності. В умовах кризи залишаються лише найсильніші гравці, і частка ринку, яку охоплює підприємство відіграє значну роль. Тож в подальших дослідження буде доцільно розглянути як саме франчайзинг може допомогти великим компаніям вижити в за кризового стану економіки та нестабільності економічного середовища в Україні.

Література

1. Хімченко А. Діалектика взаємозв’язку розвитку малого та великого бізнесу / А. Хімченко // Вісн. Терноп. акад. нар. госп-ва. – 2004. – № 1. – С. 51–58.

2. Офіційний веб-сайт торгово-промислової палати США [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.uschamber.com.

3. Асоціація франчайзингу в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.franchising.org.ua

4. Government of Western Australia «Small business development corporation –Advantages and disadvantages of buying a franchise» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.smallbusiness.wa.gov.au/

5. Мирончук Т.В. Переваги та недоліки франчайзингу для учасників франчайзингових відносин / Т.В. Мирончук // Науковий вісник Львівського юридичного інституту. Серія економічна: Збірник. – Львів: Львівський юридичний інститут МВС України, 2005. – Вип.2. – С. 32-47.

Науковий керівник: к.е.н., доцент Луценко І.С.