Наукові конференції України, VІIІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні підходи до управління підприємством»

Розмір шрифту: 
СТАНОВЛЕННЯ МІНІМУЛЬТИНАЦІОНАЛЬНИХ КОМПАНІЙ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ КРАЇНИ
В.Р. Окороков, Марина Анатоліївна Пічугіна

Остання редакція: 2015-04-22

Тези доповіді


В роботі досліджено cутність діяльності сучасних мінімультинаціональних компаній, розглянуто перспективи їх становлення в Украні в контексті поглиблення процесів транснаціоналізації економіки та світових процесів глобалізації. Визначено причини успіху мінімультинаціональних компаній. Розглянуто стратегії, які використовують ММНК для отримання конкурентних переваг.

Ключові слова: глобалізація, мінімультинаціональні компанії, транснаціональні компанії, економічний розвиток

The idea of multinationals are investigated, there are concerned the prospects of their dividing in Ukraine in the context of deepening  transnationalization of the world economy and globalization processes. The reasons for multinationals' success are suggested. The strategies that use MMNC for competitive advantage are considered.

Keywords: globalization, multinationals, transnational companies, economic development

Вступ. В чисельних наукових працях та регулярних аналітичних оглядах міжнародних організацій підкреслено вплив діяльності транснаціональних компаній (ТНК) на економіки окремих країн та світові тенденції розвитку економічних показників загалом. Сучасну еру розвитку міжнародного бізнесу називають ерою ТНК. Однак, не заперечуючи думки про сильний вплив ТНК на яку-небудь сферу економіки в міжнародному масштабі, вважаємо доцільним розглянути інший тип компаній, які активно розвиваються, є багатонаціональними по своїй суті і мають перевагу гнучкості, – мінімультинаціональні компанії (ММНК).

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідженню сутності та впливу траснаціоналізації на економіку країн світу присвятили свої праці ряд закордонних та вітчизняних вчених (серед яких С. Вовк, В. Запухляк, В. Коваль, В. Кочетков та ін.). Проте, недостатньо розкритим залишається процес становлення мінімультинаціональних компаній у світовій економіці і, зокрема, перспективи розвитку ММНК в Україні.

Постановка завдання. Мета статті – оцінити стан сучасних ММНК та проаналізувати їх діяльність та перспективи становлення в Україні.

Результати дослідження. Транснаціоналізація – це сучаний етап інтернаціоналізації господарського життя, який є результатом розвитку міжнародного бізнесу та зростання частки глобальних операцій ТНК.

В англомовній літературі використовують терміни «багатонаціональна фірма», «багатонаціональна корпорація», «траснаціональна компанія», «глобальна корпорація» часто як синоніми. Метою статті не є аналіз ідентичності термінів, крім того, незалежно від назви, на нашу думку, всі перераховані вище компанії є наслідком та посилювачем процесів глобалізації, інтернаціоналізації та транснаціоналізації. Тому у статті використано найбільш поширений у вітчизняній літературі термін – транснаціональна компанія.

У світовій економіці нині нараховується більше 80 тисяч ТНК. На ТНК припадає 50 % світової торгівлі та 67 % зовнішньої торгівлі [1]. Найбільші ТНК задають напрямок розвитку як окремих галузей, так і країн і світової економіки в цілому. Як правило, коли згадують про ТНК, то мають на увазі такі компанії як нафтовидобувний гігант Royal Dutch Shell (річна виручка у 2013р. – 481,7 млрд дол., чистий прибуток – 26,6 млрд дол.) або Wal-Mart  (мережа торгових центрів за 2013 рік заробила понад 469,2 млрд дол.), або Exxon Mobil (табл. 1).

Таблиця 1

Найбільші ТНК зі списку Fortune Global 500 за 2013 рік

Компанія

Країна

Річна виручка,

млрд дол.

Чистий прибуток, млрд дол.

Royal Dutch Shell

Великобританія/
Нідерланди

481,7

26,6

Wal-Mart Stores

США

469,2

17

Exxon Mobil

США

449,9

44,9

Sinopec Group

КНР

428,2

8,2

China National Petroleum

КНР

408,6

18,2

BP

Великобританія

388,3

11,6

State Grid

КНР

298,4

12,3

Toyota Motor

Японія

265,7

11,6

Volkswagen

ФРН

247,6

27,9

Total

Франція

234,3

13,7

Джерело: складено авторами на основі [2]

Однак нинішній етап глобалізації характеризується не лише домінуванням величезних компаній, але і становленням мінімультинаціональних [3] – малих та середнього розміру транснаціональних компаній таких як Bharat Forge – індійський виробник сталевих компонентів автомобіля, компанія недавно купила кузні в Сполучених Штатах і Німеччині.

Також мінімультинаціональні компанії активно використовують сучасні інформаційні можливості для діяльності на кількох іноземних ринках. Прикладом віртуальної ММНК є Lingo 24 (перекладацька компанія з 40 співробітниками в КНР, Новій Зеландії та Румунії з оборотом 1,5 мільйона фунтів стерлінгів). Система роботи працівників вдома і використання міжнародного персоналу знижує накладні витрати на 30% і дозволяє 24/7 обслуговування.

За схожою моделю працює сінгапурська фірма Numoni, що займається платіжними транзакціями. Більше половини її команди – іноземці; компанія здійснює діяльність в Малайзії та Індонезії і прагне розширити в Філіппінах, має зацікавленість щодо Камбоджі, Шрі-Ланки та Гонконгу [3].

Виділяють наступні причини успіху ММНК:

-  відсутність попереднього досвіду на національному ринку, створення управлінських команд і філософії бізнесу відразу на глобальному рівні;

-  чутливість до потреб місцевих ринків за рахунок, наприклад, делегування повноважень і відповідальноссті місцевим працівникам;

-  замість бюрократії великих компаній швидкість та гнучкість.

ММНК мають значно більші можливості, ніж просто експортувати свою продукцію одному клієнту або одному дистриб'ютору.

Вони мають заводи, офіси та лабораторії в різних країнах на різних континентах (табл.2).

Таблиця 2

Приклади американських ММНК

Назва компанії

Річний обсяг продажів,

млн.дол.США

Сфера бізнесу

Обсяги міжнародної діяльності

Стратегія конкурентних переваг

A123 Systems

105

Літій-іонні акумулятори для таких клієнтів, як BMW, Daimler і General Motors

28 % продажів за межами США

Виробництво в Китаї та Південній Кореї до початку виробництва в США для досягнення ефекту економії на маштабі

Aeration Industries International

10

Системи очищення води

50 %продажів за межами США Найбільшим іноземним ринком є Китай

Контрактне виробництво в різних містах в Китаї, щоб уникнути піратства

Illumina

1 000

Машини та устаткування для декодування ДНК людини

40 % продажів за межами США

Для запобігання появи неамериканських конкурентів швидко поширює свою технологію у світі

Tekelec

424

Мобільне ПЗ та послуги широкосмугового зв'язку

60 % продажів за межами США

Концентрація на soft ware мобільних широкосмугових систем, а не  hard ware

Джерело: складено авторами на основі [4]

ММНК використовують такі стратегії для досягнення конкурентних переваг:

-  фокус на обслуговуванні відносно вузької технологічної ніші;

-  достатньо повільна, крок за кроком, експансія на нові ринки;

-  розвиток внутрішньої культури гнучкості та підприємливості.

На сьогодні одним з визначальних чинників розвитку національних економік є вплив діяльності транснаціональних компаній. Україна в контексті сучасного рівня глобалізації відноситься до країн з відкритою економікою. Відносно дешевша та досить різноманітна ресурсна база, недостатній рівень розвитку національної економіки призвели до того, що держава відноситься більше до приймаючих країн, отже відчуває як позитивний, так і негативний вплив від дільності ТНК як приймаюча країна.

Вітчизняні вчені підкреслюють, що основною задачею в контексті негативних тенденцій є створення умов для протистояння експансії зарубіжних ТНК [5]. Серед основних шляхів вирішення відокремлюють створення українських транснаціональних структур, що можуть протистояти іноземним компаніям, які використовують Україну як ресурсний придаток для збільшення власних прибутків. За прикладом ряду країн Латинської Америки, стимулювати зростання місцевих компаній, які б почали експансію на світовий ринок.

В результаті динамічного підйому і зміцнення позицій «транслатінас» (транснаціональних латиноамериканських корпорацій) ТНК західних країн перестали бути безальтернативними домінантами на латиноамериканському просторі, більше того –  світовому.

У 90-х років минулого сторіччя в Латинській Америці почала сформуватися група порівняно потужних місцевих компаній, які стали тіснити ТНК, що десятиліттями домінували на латиноамериканських ринках. Закріпившись на національних ринках, ці компанії активно включилися в глобальне переміщення капіталу в якості експортерів.

За кордоном відкривалися філії та представництва, створювалися власні промислові і торгові потужності, вибудовувалися вертикально-інтегровані виробничі ланцюжки –  виникли  транснаціональні латиноамериканські корпорації (транслатінас, ТЛК) [6].  За кількістю «своїх» ТЛК лідирує Бразилія (табл. 3).

Таблиця 3

Найбільші «транслатінас» Бразилії за обсягом продажів у 2013 р.

Компанія

Галузь

Обсяг продажів,

млн.дол.США

Petrobras

Нафтогазова

130150,3

Vale

Гірничовидобувна

43323,5

Grupo JBS-Friboi

Харчова

39658

Gerdau

Металургія

17016,6

Brasil Foods

Харчова

13028,7

MARFRIG

Харчова

8007,2

Embraer

Аерокосмічна

5820,8

Odebrecht

Будівництво

4101,5

Camargo Corrêa

Будівництво

1945,8

Джерело: AméricaEconomía, 2014 (http://rankings.americaeconomia.com)

Безумовним лідером бразильського бізнесу є «Petrobras» - одна з найбільших у світі енергетичних компаній, що має виробничі та комерційні інтереси в 28 країнах.

Серед того, що знаходиться у розпорядженні «Petrobras»:  понад 30 тис. км нафтопроводів, 16 теплоелектростанцій, 7 фабрик з виробництва біопалива і два заводи сільськогосподарських добрив. Прикладом високотехнологічної ТЛК є «Embraer» - один з провідних світових виробників комерційних авіасудів, який поступається лише «Boeing» і «Airbus» і ділить третє і четверте місця з канадською компанією «Bombardier». Крім Бразилії, «Embraer» має виробничі потужності в США, Португалії, Франції, Китаї та Сінгапурі.

З початку XXI ст. провідні латиноамериканські корпорації здійснили сотні операцій по злиттю та поглинанню іноземних підприємств. Найбільш гучнішою була купівля бразильською компанією Vale великого канадського виробника нікелю «Inco Ltd» за 17,2 млрд дол.

Однак глобальні чи транснаціональні не обов'язково означає гігантські. Ізраїльські стартапи стають ММНК, тобто мультинаціональними в день заснування. Враховуючи невеликі розміри цієї країни, місцевий ринок просто замалий для розбудови великих компаній. Таким чином, новостворені компанії орієнтуються на ті іноземні ринки, де є клієнти. Результатом є дуже маленька компанія з, принаймні, двома офісами в різних країнах.

Однією зі сфер створення ММНК є ІТ-галузь унаслідок природи самих ІТ-компаній, які дуже гнучкі і конкурентоспроможні. В Україні є приклади успішних структур таких як SoftServe – найбільша ІТ-компанія України, яка надає послуги в галузі розробки, тестування та обслуговування інформаційних систем і бізнес-рішень. З 1993 року SoftServe виконав понад 3500 проектів для більш ніж 100 компаній по всьому світу, має представництва та центри розробки в 19 великих містах з 6 країн. Дійсно, на ІТ-галузь впливають негативні загальноекономічні тенденції, але ринок відноситься до зростаючих.

Висновки. Інструментом протистояння експансії зарубіжних ТНК та зменшення негативного вплив від дільності ТНК для України як приймаючої країни може бути створення українських транснаціональних структур. Однак глобальні чи транснаціональні не означає великі.

Доцільно звертнути увагу на тип компаній, які є багатонаціональними по своїй суті і мають перевагу гнучкості, активно розвиваються – мінімультинаціональні компанії. І світова практика, і український досвід існування подібних компаній підтверджують можливість та перспективність становлення саме таких компаній. У подальших дослідженнях буде детальніше досліджено складності та перепони для формування ММНК в Україні.

Література

1. Крупнейшие ТНК в мире / А. Пучков // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.slideshare.net/AlexeyPuchkov/ ss-11875759.

2. Fortune global 500 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://money.cnn.com/magazines/ fortune/global500/2013/full_list/?iid=G500_sp_full

3. Pilling D. March of the mini-multinational //  Financial Times. 2006. May 4. – p. 12.

4. Secrets of Mini-Multinationals [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://chiefexecutive.net/secrets-of-mini-multinationals.

5. Пономаренко І.В. Вплив діяльності траснаціональних корпорацій на економіку України [Електронний ресурс] /І.В. Пономаренко // Ефективна економіка: [електронне наукове фахове видання]. 2013. – №2. – Режим доступу до журналу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1798.

6. ТНК Латинской Америки захватывают позиции [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://voprosik.net/tnk-latinskoj-ameriki-zaxvatyvayut-pozicii/