МІСЦЕ ПРОДУКТОВИХ ІННОВАЦІЙ В АНТИКРИЗОВОМУ УПРАВЛІННІ

Автор(и)

  • Олексій Токарев

Анотація

Будь-яке підприємство характеризується циклічним розвитком, чергуванням підйомів та спадів у діяльності. Однією з основних причин спадів у життєвому циклі є криза на підприємстві, спровокована зовнішніми або внутрішніми факторами.

Зазвичай, криза на підприємстві виникає внаслідок появи змін у зовнішньому динамічному середовищі, а бездіяльність у відповідь на зміну факторів зовнішнього середовища призводить до негативних наслідків у вигляді неплатоспроможності, появи простроченої кредиторської заборгованості, наростання збитків за поточними операціями, скорочення ринкового сегментутощо.

У таких ситуаціях керівництво підприємства використовує заходи антикризового управління, які спроможні нівелювати вплив негативних наслідків та підвищити рівень конкурентоспроможності підприємства на ринку.Використання інновацій як інструменту антикризового управління можна пояснити тим, що саме під час кризи підприємство готове максимально мобілізувати свої зусилля для розробки чогось радикально нового (продукту, процесу, технології, послуги тощо), що спроможне не лише покращити його поточний стан, а й сприятиме посиленню позицій на ринку в майбутньому.

Одну з класифікацій інновацій в антикризовому управлінні запропоновано С. В. Валдайцевим, яка передбачає виокремлення продуктових, процесних та аллокаційних інновацій [1]. Якщо процесні інновації орієнтовані на зниження собівартості, то продуктові інновації націлені на удосконалення або створення нового продукту (послуги) відповідно до вимог споживачів. Хоча процесні інновації є більш доступними, але вони всього лише випливають з продуктових, оскільки останні визначають бізнес-модель підприємства.Аллокаційні інновації самі по собі не спроможні приносити прибуток [2].

Продуктові інноваціїсуттєво впливають на підвищення курсової вартості акцій та на підвищення ринкової вартості кризового підприємства взагалі. Даний тип інновацій націлений на перемикання підприємства з невигідних на більш вигідні види бізнесу. Це дозволяє підприємству як вийти на прибутковий режим роботи з точки зору співвідношення поточних витрат і результатів, так і підвищити фінансову привабливість для інвесторів і кредиторів[2].

Як вже зазначалось продуктові інновації лежать у виборі і розробці нових видів продуктів і послуг. Зазвичай для цього необхідно розробляти нові технології або придбати будь-який патент на нове технічне рішення і право на його реалізацію. Також можна найняти нових працівників, спроможних розробити новий продукт чи послугу, або ж за допомогою наявних власних ресурсів здійснити винахід. При використанні продуктових інновацій як інструменту антикризового управлінняпідприємством, використовують наступальну та оборонну інноваційні стратегії[3]:

  1. Наступальна інноваційна стратегія передбачає, що підприємство (піонер) зберігає свою конкурентоспроможність, шляхом збереження своєї частки ринку за рахунок безперервного створення та розвитку продуктів, які є не тільки новими для підприємства, але і принципово новими для ринку, для споживачів.
  2. Оборонна інноваційна стратегія припускає, що підприємствонавмисно не поспішає з інноваціями, і якщо воно здійснює їх, то такі нововведення є лише незначними удосконаленнями раніше реалізованої продукції. Підприємство вважає за краще слідувати за піонерамиз дійсно радикальними інноваційними продуктами та впроваджує лише ті, що принесли значний комерційний успіх компанії-піонеру. Для того, щоб зберегти свою частку ринку, підприємствонамагається імітувати успіх інновацій піонера за допомогою копіювання дизайну, отримання повторних патентів, промислового шпигунства або прямого піратства, тобто, порушення патентних прав на технології, що використовуються.

Отже, можна стверджувати, що впровадження продуктових інновацій є досить ефективним засобом антикризового управління оскільки дозволяє в короткий термін покращити фінансовий стан підприємства, підвищити рівень його інвестиційної та інноваційної привабливості.

Література:

1. Валдайцев С. В. Антикризисное управление на основеинноваций: учеб. пособие. – СПб.: Изд-во С. – Петерб. ун-та, 2001. –232с.

2. Аверина Т. А. Антикризисное управление на основе инноваций [Електронний ресурс] / Аверина Т. А., Левочкин В. А., Набиулин И. Ф. // Вестник Воронежского государственного технического университета № 9 / том 5 /. – 2009. – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/antikrizisnoe-upravlenie-na-osnove-innovatsiy.

3. Короткова Э.М. Антикризисное управление: Учебник [Електронний ресурс] / Короткова Э.М. // Инфра-М. – 2008. – Режим доступу: http://www.cfin.ru/management/strategy/ anticrisis_
management.shtml.

Науковий керівник: к. е.н, старший викладачКопішинська К.О.

Посилання

Валдайцев С. В. Антикризисное управление на основеинноваций: учеб. пособие. – СПб.: Изд-во С. – Петерб. ун-та, 2001. –232с. 2. Аверина Т. А. Антикризисное управление на основе инноваций [Електронний ресурс] / Аверина Т. А., Левочкин В. А., Набиулин И. Ф. // Вестник Воронежского государственного технического университета № 9 / том 5 /. – 2009. – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/antikrizisnoe-upravlenie-na-osnove-innovatsiy. 3. Короткова Э.М. Антикризисное управление: Учебник [Електронний ресурс] / Короткова Э.М. // Инфра-М. – 2008. – Режим доступу: http://www.cfin.ru/management/strategy/ anticrisis_ management.shtml.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-05

Номер

Розділ

Інноваційно-інвестиційне підприємництво як основа економічного зростання