ПРИНЦИПИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Виважена політика держави у сфері інноваційного розвитку економіки є передумовою до створення ефективної інноваційно-інвестиційної господарської структури, яка буде конкурентоспроможною на світовому ринку. Оскільки розвиток інноваційної підприємницької структури в значній мірі залежить від державного регулювання та управлінської інфраструктури, тому необхідно розпочинати із структурних та законодавчих змін в країні.
В Україні наразі є сформовані законодавчі акти, які визначають процеси інноваційного діяльності в економіці [1], проте за роки їхнього існування не відбулось значних змін та проривів у цьому напрямі, що свідчіть про необхідність правового та інституційного забезпечення впровадження нової інноваційної моделі розвитку. Основним принципом держави у формуванні такої моделі має статизабезпечення єдності стратегічного й поточного регулювання інноваційної політики, яка б ґрунтувалась на чітких економічних механізмах та пріоритетності інноваційного виробництва.
Неефективна державна політика щодо податкових пільг, антимонопольного, патентно-ліцензійного та кон’юнктурного регулювання технологічного оновлення виробництв призводить до гальмування інноваційних процесів в Україні. Однак, важливістю інноваційного шляху розвитку для нашої держави виступає той факт, що це єдиний існуючий спосіб до подолання відставання та виходу із затяжної кризи. Тому вкрай гостро постає проблема формування істотно нових принципів державного регулювання інноваційного розвитку вітчизняних підприємств. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми може стати запозичення досвіду провідних країн світу, на сам перед тих, які домоглися швидкого розвитку за короткий термін часу: Сінгапур, Корея. Найпоширенішими методами стимулювання інноваційної діяльності в цих країнах є різні податкові пільги, прискорена амортизація під час проведення технологічного переоснащення, субсидії та дотації для малих і середніхпідприємств, пільгові кредити, підтримка венчурного бізнесу та ін.
При повному використанні потенціалу та зосередженості влади на підтримці інноваційної діяльності вітчизняних підприємств можна виділити базові принципи, які дадуть поштовх цьому процесу: визначення державних пріоритетів щодо інноваційного розвитку; формування нормативно-правової бази у сфері інноваційної діяльності, виконання якої буде чітко дотримуватись; створення умов для збереження, розвитку і використання вітчизняного науково-технічного та інноваційного потенціалу, який буде використовуватись для досягнення власного комерційного успіху; забезпечення взаємодії науки, освіти, виробництва, фінансово-кредитної сфери, та сприяння до тісних взаємовідносин між ними у сфері інноваційного розвитку; використання ринкових механізмів для ефективного сприяння інноваційній діяльності, підтримка підприємництва у науково-виробничій сфері; здійснення заходів на підтримку міжнародної науково-технологічної кооперації, трансферу технологій, захисту вітчизняної продукції на внутрішньому ринку та її просування на зовнішній ринок; фінансова підтримка, здійснення сприятливої кредитної, податкової і митної політики у сфері інноваційної діяльності; сприяння розвиткові інноваційної інфраструктури; підготовка кадрів у сфері інноваційної діяльності, інвестування в наукові заклади та в заклади вищої освіти [2].
Беручи данні принципи за основу влада може регулювати інноваційний розвиток шляхом: впровадження і регулювання державних програм регіонального, галузевого, місцевого розвитку; фінансової та законодавчої підтримкиінноваційних підприємств і галузей промисловості, які виготовляють наукомісткі товари з високою часткою доданої вартості; надання фінансової допомоги інноваційним проектам; підтримка та стимулювання фінансово-кредитних установ, які надають кредити на інвестування інноваційних проектів; зменшення відсотка оподаткування для суб'єктів, які проводять інноваційну політику розвитку; розвиток сучасної інноваційної інфраструктури; пільгове кредитування інноваційних підприємств.
При чіткому дотриманні даних принципів та достатньому інвестуванні, національні підприємства стануть на шлях інноваційного розвитку і будуть конкурентоспроможними на світовому ринку.
Література:
1. Правове забезпечення інноваційного розвитку в Україні. Міністерство юстиції України [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://old.minjust.gov.ua/13958
2. Закон України «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002, № 40-ΙV [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http:// www.zakon.rada.gov.ua.
Посилання
Правове забезпечення інноваційного розвитку в Україні. Міністерство юстиції України [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://old.minjust.gov.ua/13958 2. Закон України «Про інноваційну діяльність» від 04.07.2002, № 40-ΙV [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http:// www.zakon.rada.gov.ua.