МЕТОДИ ОЦІНКИ ПРИВАБЛИВОСТІ СТАРТАП ПРОЕКТІВ

Автор(и)

  • Марина Олегівна Кравченко
  • Марія Погоняй

Анотація

Питання грошової оцінки вартості стартапу є надзвичайно важливими для обох сторін процесу венчурного фінансування – підприємця, який є автором та ініціатором проекту, та потенційного інвестора. І автору, і інвестору важливо оцінити поточну вартість, очікувану ринкову ціну та капіталізацію проекту. Тому методи оцінки бізнесу, що дозволять визначити як проміжну, на етапах залученнянаступного траншу інвестування, так і кінцеву вартість проекту, на етапі виході з ньоговенчурних інвесторів, є надзвичайно важливими при прийнятті рішення щодо реалізації та фінансування стартапу[1].

Загалом, для традиційних проектів виділяють такі підходи щодо оцінки вартості підприємств, що їх реалізують:

  1. Ринковий підхід.
  2. Спосіб визначення вартості підприємства, заснований на порівнянні даного підприємства з аналогічними вже проданими капіталовкладеннями з акцентом на порівняння саме вартості капіталу.
  3. Прибутковий підхід.
  4. Загальний спосіб визначення вартості підприємства і його власного капіталу, заснований на конкретній оцінці та підрахунку очікуваних доходів від діяльності.
  5. Підхід на основі активів.
  6. Загальний спосіб визначення вартості підприємства і його власного капіталу, заснованийточному обчисленні вартості активів підприємства виключаючи  зобов'язання.

На жаль, жоден з цих визнаних вже та апробованих підходів не дає об'єктивної оцінки ефективності інвестицій в стартапи. При прийнятті рішення про участь в проекті інвестор оцінює його за такими параметрами:розумність і затребуваність проекту, його цільова аудиторія;ризики проекту, можливість їх мінімізації;можливість контролю за ходом проекту;передбачувана норма прибутку проекту;глибина аналізу прогнозів по фінансовим і маркетинговим параметрам проекту;стабільність зростання області бізнесу, на яку націлений проект;можливість виходу з проекту (ліквідність успішного проекту, мінімізація збитків в разі провалу)[3].

Глибина опрацювання і точність відповідей на наведені питання,знову ж таки, дуже залежить від стадії, на якій знаходиться проект. Очевидно, що проект на стадії ідеї не може похвалитися глибиною аналізу ринку.Фахівці вважають, що першим потенціал проекту повинен аналізувати саме бізнес експерт, а не технолог, при цьому, він виходить з припущення, що запропонована технологія працює, і продукт вже створений. На цій стадії він оцінює можливість побудови рентабельного бізнесу. Наразі найбільш розповсюдженими та такими, що довели свою практичну цінність, є такі методи:

  1. Витратний метод – дозволяє оцінити реальні фінансові витрати на створення проекту за аналогією з існуючим.
  2. Метод Беркусу–дозволяє оцінити потенціал стартапу за допомогою введення емпіричних коефіцієнтів до відновлювального методу.
  3. Метод норми прибутку –передбачає обчислення майбутньої вартості інвестиції та вартості проекту.
  4. Метод оцінки потенційної аудиторії з точки зору прибутковості клієнта– спирається на стандартний метод оцінки бізнесу за доходом.
  5. Метод оцінки перспективної вартості, заснований на мультиплікаторі–найпопулярнішим з яких є заснований на визначенні коефіцієнту відношення капіталізації до виручки.
  6. Метод розрахунку по моделі AveMaria (вільне скорочення від англ.Acquisition, Value, Engagement, Monetization, Retention, IntellectualProperty).
  7. Метод скорингу–дозволяє оцінити стартап до моменту отримання перших доходів, при цьому порівнює його з іншими типовими проектами, що фінансуються, і коригує середню оцінку.
  8. Метод PVNPalcemvNebo») –оцінки, отримані на основі цього методу, але спираючись на бізнес-інтуїцію інвестора, є найбільш надійними і достовірними[2].

Література:

  1. Investing[Electronic resource] // Investopedia. - Mode of access: http://www.investopedia.com/
    investing.
  2. Конина Н. Ю. Маркетинг і конкурентні позиції ТНК / Н. Ю. Конина // Маркетинг. - 2009. - №3. - С. 3-14.
  3. Методыоценкистартапа [Электронный ресурс] //Хабрахабр; Блог компании«Частный фонд бизнес ангелов». - Режим доступа: https://habrahabr.ru/company/findstartup/blog/144221

Посилання

Investing[Electronic resource] // Investopedia. - Mode of access: http://www.investopedia.com/ investing. 2. Конина Н. Ю. Маркетинг і конкурентні позиції ТНК / Н. Ю. Конина // Маркетинг. - 2009. - №3. - С. 3-14. 3. Методыоценкистартапа [Электронный ресурс] //Хабрахабр; Блог компании«Частный фонд бизнес ангелов». - Режим доступа: https://habrahabr.ru/company/findstartup/blog/144221

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-06

Номер

Розділ

Інноваційно-інвестиційне підприємництво як основа економічного зростання