МЕТОДИ ОЦІНКИ ПРИВАБЛИВОСТІ СТАРТАП ПРОЕКТІВ
Анотація
Питання грошової оцінки вартості стартапу є надзвичайно важливими для обох сторін процесу венчурного фінансування – підприємця, який є автором та ініціатором проекту, та потенційного інвестора. І автору, і інвестору важливо оцінити поточну вартість, очікувану ринкову ціну та капіталізацію проекту. Тому методи оцінки бізнесу, що дозволять визначити як проміжну, на етапах залученнянаступного траншу інвестування, так і кінцеву вартість проекту, на етапі виході з ньоговенчурних інвесторів, є надзвичайно важливими при прийнятті рішення щодо реалізації та фінансування стартапу[1].
Загалом, для традиційних проектів виділяють такі підходи щодо оцінки вартості підприємств, що їх реалізують:
- Ринковий підхід.
- Спосіб визначення вартості підприємства, заснований на порівнянні даного підприємства з аналогічними вже проданими капіталовкладеннями з акцентом на порівняння саме вартості капіталу.
- Прибутковий підхід.
- Загальний спосіб визначення вартості підприємства і його власного капіталу, заснований на конкретній оцінці та підрахунку очікуваних доходів від діяльності.
- Підхід на основі активів.
- Загальний спосіб визначення вартості підприємства і його власного капіталу, заснованийточному обчисленні вартості активів підприємства виключаючи зобов'язання.
На жаль, жоден з цих визнаних вже та апробованих підходів не дає об'єктивної оцінки ефективності інвестицій в стартапи. При прийнятті рішення про участь в проекті інвестор оцінює його за такими параметрами:розумність і затребуваність проекту, його цільова аудиторія;ризики проекту, можливість їх мінімізації;можливість контролю за ходом проекту;передбачувана норма прибутку проекту;глибина аналізу прогнозів по фінансовим і маркетинговим параметрам проекту;стабільність зростання області бізнесу, на яку націлений проект;можливість виходу з проекту (ліквідність успішного проекту, мінімізація збитків в разі провалу)[3].
Глибина опрацювання і точність відповідей на наведені питання,знову ж таки, дуже залежить від стадії, на якій знаходиться проект. Очевидно, що проект на стадії ідеї не може похвалитися глибиною аналізу ринку.Фахівці вважають, що першим потенціал проекту повинен аналізувати саме бізнес експерт, а не технолог, при цьому, він виходить з припущення, що запропонована технологія працює, і продукт вже створений. На цій стадії він оцінює можливість побудови рентабельного бізнесу. Наразі найбільш розповсюдженими та такими, що довели свою практичну цінність, є такі методи:
- Витратний метод – дозволяє оцінити реальні фінансові витрати на створення проекту за аналогією з існуючим.
- Метод Беркусу–дозволяє оцінити потенціал стартапу за допомогою введення емпіричних коефіцієнтів до відновлювального методу.
- Метод норми прибутку –передбачає обчислення майбутньої вартості інвестиції та вартості проекту.
- Метод оцінки потенційної аудиторії з точки зору прибутковості клієнта– спирається на стандартний метод оцінки бізнесу за доходом.
- Метод оцінки перспективної вартості, заснований на мультиплікаторі–найпопулярнішим з яких є заснований на визначенні коефіцієнту відношення капіталізації до виручки.
- Метод розрахунку по моделі AveMaria (вільне скорочення від англ.Acquisition, Value, Engagement, Monetization, Retention, IntellectualProperty).
- Метод скорингу–дозволяє оцінити стартап до моменту отримання перших доходів, при цьому порівнює його з іншими типовими проектами, що фінансуються, і коригує середню оцінку.
- Метод PVN («PalcemvNebo») –оцінки, отримані на основі цього методу, але спираючись на бізнес-інтуїцію інвестора, є найбільш надійними і достовірними[2].
Література:
- Investing[Electronic resource] // Investopedia. - Mode of access: http://www.investopedia.com/
investing. - Конина Н. Ю. Маркетинг і конкурентні позиції ТНК / Н. Ю. Конина // Маркетинг. - 2009. - №3. - С. 3-14.
- Методыоценкистартапа [Электронный ресурс] //Хабрахабр; Блог компании«Частный фонд бизнес ангелов». - Режим доступа: https://habrahabr.ru/company/findstartup/blog/144221
Посилання
Investing[Electronic resource] // Investopedia. - Mode of access: http://www.investopedia.com/ investing. 2. Конина Н. Ю. Маркетинг і конкурентні позиції ТНК / Н. Ю. Конина // Маркетинг. - 2009. - №3. - С. 3-14. 3. Методыоценкистартапа [Электронный ресурс] //Хабрахабр; Блог компании«Частный фонд бизнес ангелов». - Режим доступа: https://habrahabr.ru/company/findstartup/blog/144221