ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ АСПЕКТИ ЗДІЙСНЕННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ПІДПРИЄМСТВАХ УКРАЇНИ
Анотація
На сьогоднішній день для розвитку підприємництва в Україні потрібно приділити увагу одному із найважливіших напрямів: зовнішньоекономічній діяльності підприємства. Виробники продукції мають змогу збільшувати прибутки, обсяги збуту завдяки виходу на нові ринки та завоювання нових споживачів. Але така діяльність є ризиковою, адже потрібно враховувати всі чинники як в країні підприємства, так і в країні партнера. Вона потребує розробки певної стратегії управління.
Ефективність діяльності підприємства можна покращити застосувавши певні методи управління, які базуються на стратегії та основних принципах, а саме:
‒ бажання збільшити свої прибутки;
‒ покращення продуктивних сил;
‒ збільшення життєвого циклу товару;
‒ контролювання виробничих ресурсів.
Для того щоб впевнитись у виконанні всіх принципів при зовнішньоекономічній діяльності потрібно ввести організаційно-економічну модель. Вона включає нормативно-правові основи ведення діяльності в країні підприємства і країні його партнера, валютно-фінансові, техніко-економічні та соціально-політичні аспекти діяльності всіх партнерів відповідно до умов їх країн [1].
Необхідні етапи для створення організаційно-економічної моделі:
‒ виділення конкретних цілей функціонування;
‒ визначення завдань для реалізації цілей;
‒ виявлення та здійснення заходів для вирішення завдань;
‒ визначення технології здійснення заходів;
‒ виявлення факторів внутрішнього і зовнішнього середовища, що впливають на завдання та заходи;
‒ визначення кількості, якості та видів потрібних ресурсів;
‒ встановлення порядку здійснення заходів враховуючи загальну стратегію та детальне планування дій;
‒ оформлення рішення для презентації керівництву.
Фундаментом для створення ефективної системи організаційно-економічного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності має бути осмислення основних ринкових процесів, а саме:
‒ якість продукції повинна відповідати міжнародним стандартам;
‒ підприємство має регулярно займатися зовнішньоекономічною діяльністю, щоб не втрачати свої позиції на міжнародній арені;
‒ керівник має ставити конкретні і досяжні цілі;
‒ зовнішньоекономічна діяльність потребує більших організаційно-комерційних витрат, хоча дозволяє отримати більше доходів, вигоди та валютної виручки.
Організаційно-економічний механізм – це сукупність практичних заходів, засобів та важелів організаційного та економічного характеру, методів управління, управлінських рішень які дозволяють досягти цілей найефективніше.
Нині для українських підприємств створені наступні умови здійснення зовнішньоекономічної діяльності: можливість вільно розробляти форми і методи ЗЕД, утворювати стратегію розвитку, цінову політику. Наслідком цього є отримання переваг від здійснення зовнішньоекономічної діяльності [2].
Отже, перед кожним керівником стоїть важливе завдання, створити такий механізм, який забезпечить ефективне управління і покращить ефективність його зовнішньоекономічної діяльності.
Науковий керівник: к.е.н., доцент Дунська А.Р.
Посилання
Базалицький Д.М. Організаційно-економічна модель зовнішньоекономічної діяльності сучасного підприємства [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.rusnauka.com /7_NITSB_2012/Economics/2_103093.doc.htm
Чумікова Т.І. Організаційно-економічні аспекти підвищення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://enuftir.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/22331/1/165.pdf