Інновації як континуум економічної функціональності в прогресивному розвитку підприємства
Анотація
Економічна функціональність в прогресивному розвитку ґрунтується на застосуванні розширеного та інноваційного відтворення ресурсів, потенціалу, здатностей та досвіду функціонування підприємства як динамічної виробничо-економічної системи функціональних середовищ.
Питання трактування інновації в дослідженнях не є однозначним, оскільки науковці розглядають його з різних точок зору: як процес (Й. Шумпетер, Б. Твіс, Б. Санто, В. Кінгстон) та результат (О. Фоломьев, Ф. Котлер, Г. Армстронг, Д. Сондерс), або їх інтеграція, а також як рушій розвитку завдяки комбінації факторів та заходів (Й. Шумпетер, Ф. Ніксон, П. Друкер).
Інновація як рушій трактується як суспільно-економічна закономірність, рушій і спонукальний мотив прогресу суспільства, що спрямована на підвищення результативності завдяки новій ідеї та матеріального втілення інновації [1]. З точки зору результату, інновацію трактують як форму прояву: інновація є формою прояву науково-технічного прогресу, результат науково-технічного прогресу, результат творчого інтелектуальної праці людини, пов'язаний з оновленням всіх сфер діяльності людини [2]. Як процес – визначається суспільно-технічно-економічним процесом, який в кінцевому випадку призводить до створення унікальних або кращих за технічними властивостями виробів або технологій, якщо новація орієнтована на прибуток, тобто реалізація приносить доданий дохід [3]. Відповідно до окреслених трактувань класиків теорії інновацій, будь-яке визначення інновації є фундацією прогресивного розвитку з точки зору як безпосередньо процесу досягнення якісних і кількісних змін, так і з кінцевого досягнутого результату чи рушійних сил, які запускають економічну систему до змін чи трансформації.
Сучасне трактування інновації є комплексним та передбачає управлінські дії, бізнес-мотиви, бізнесову діяльність та здатність інновації приносити як цінність так і комерційний ефект для підприємства. Враховуючи економічну спрямованість визнання новації інновацією через спроможність до комерціалізації, науковці та практики звертають увагу на нові аспекти. Як зазначає А.Ю. Соолятте, в межах державного сектору в трактуванні інновації відсутні такі зміни як віддача на вкладення в інновації та комерціалізація інновацій, і переважає оцінювання за витратами, а в ринковому сегменті, крім компонент та технологій, присутні інновації в сфері послуг, процесів та бізнес-моделей компаній під час створення або покращення продуктів розробники використовують досвід споживачів [4]. П. Лубуж, А. Ованесов, Ю. Мефтахутдинова підкреслюють, що об'єднуючим визначенням інновації є корисне нововведення, спрямоване на створення цінності для компанії [5]. Тобто інновацією стає продукт, послуга, бізнес-рішення тощо, якщо вони є функціональними для підприємства. Таким чином, розглядаючи підприємства, доречним є використання бізнес-орієнтованих трактувань інновації, а традиційне її розуміння притаманне сферам науково-технічної діяльності, дослідницьким інституціям.
З огляду на економічну систему чи динамічну виробничо-економічну систему, якою за змістом є промислове підприємство, його функціональність у сукупності можна трактувати як економічну функціональність, тобто стан його дієздатності за функціональним призначенням. Відповідно експлікації теоретичного підґрунтя інновацією доречно вважати континуум функціонування підприємства в прогресивному розвитку, що формує його потужність для трансформації в новий стан на основі реалізації інноваційних процесів, використання потенціалу, застосування інноваційних бізнес-моделей діяльності, формування інноваційної спроможності та здатностей через процесні чи продуктові форми та забезпечує економічну функціональність.
Посилання
Кудашов В. И. Генезис теории инновационного развития / В. И. Кудашов, М.М. Шоломицкая // Экономика и управление. – 2011. – № 3. – С. 58-652.
Фоломьев А.Н. Национальная промышленность и научно-техническая политика России и их влияние на решение экологических проблем / А.Н. Фоломьев // Материалы Морозовского проекта «Экологический менеджмент». – М.: РАГС, 1995.– С. 14-19.3.
Санто Б. Инновация как средство экономического развития / Б. Санто; пер. с венг.; общ. ред. и вступ. ст. Б.В. Сазонова. — М.: Прогресс, 1990. — 295 с.
Соолятте А.Ю. Бизнес-модель — ключ к развитию бизнеса на основе инноваций / А.Ю. Соолятте // Менеджмент инноваций. – 2010. –№ 01(09). – С. 6-15
Лубуж П. 6 ключевых элементов программы инновационного развития / П. Лубуж, А. Ованесов, Ю. Мефтахутдинова //Ежеквартальное издание компании Strategy.ru.– 2011-2012. – С.18-25.