МАЙБУТНЄ МЕНЕДЖМЕНТУ: БІРЮЗОВІ ОРГАНІЗАЦІЇ
Ключові слова:
менеджмент, бірюзові організації, парадигмаАнотація
В сучасних умовах багато управлінців відчувають, що методи і способи, за якими працюють сьогодні організації, вже застаріли і стали перешкодою до розвитку. На думку більшості підприємців, компанії є місцем страху та тяжкої роботи, а не «пристрастю» або метою. Організаційне розчарування виникає як і у робітників у нижній частині ієрархії, так і вищих керівників, які вже втомились від силових ігор та перевантажених графіків. Тому сучасний світ прагне до кращих шляхів співпраці - більш «душевних» робочих місць з певною культурою компанії, де робітники можуть вдосконалювати свої навички та досягати цілей.
Зараз людство знаходиться на порозі нової епохи управління. Нова форма організації виходить на громадський огляд. Антропологічні дослідження показують, що це природний наступний крок у процесі, який почався понад 100 тисяч років тому. Згідно з цією точкою зору, в історії людства існує принаймні п'ять різних організаційних парадигм. Чи може нинішнє організаційне розчарування бути ознакою того, що цивілізація переростає з поточної моделі і готується до наступної? [1].
Низка піонерських організацій у найрізноманітніших секторах - прибуткові та неприбуткові - вже працюють зі новими структурами та методами управління. Вони прагнуть бути успішними та цілеспрямованими, демонструючи прагнення до нової організаційної моделі. Вони показують, як сучасне покоління може розібратися зі складністю нашого часу повністю новими способами, і як робота може стати місцем особистої самореалізації та зростання.
Аналізуючи праці науковців у галузі теорії розвитку, варто виокремити одну з основних коцепцій, у якій йдеться про те, що суспільство росте не лінійно, а розвивається по висхідній, долаючи етапи підвищення зрілості, свідомості та складності, формуючи тим самим еволюцію управління [4].
Отже, останнім етапом у цій схемі є бірюзові організації. Це нова модель управління, яка була досліджена Фредеріком Лалу. Суттєвими перевагами такої моделі управління є:
• Самоуправління. Бірюзові організації працюють ефективно навіть у великих масштабах із системою, основаною на рівності відносин. Вони створюють структуру і практику, у яких люди мають високу автономність у своїх сферах обов'язків і несуть відповідальність за координацію з іншими командами. Влада і контроль глибоко укоренились у діяльність кожного працівника і більше не пов'язані з конкретними керівниками.
• Цілісність. У той час як організація зі застарілими методами управління підбадьорює людей показувати тільки чітко робочі навички та досвід, бірюзові організації заохочують людей показати себе як особистість. Вони створюють середовище, де людина відчуває себе гідно, висловлює свою точку зору, приносить всю свою енергію та креативність у робочий процес.
• Еволюційна мета. Бірюзові організації базують свої стратегії на тому, що на їхню думку, вимагає сучасний світ. Agile практики стали замінниками механізмів планів бюджетів цілей та стимулів. Як це не парадоксально, але, менше фокусуючись на отриманні прибутків, вони генерують кращі фінансові результати, ніж ті, хто дотримуються «класичних правил цілепокладання». [2]
Зараз таку практику використовують такі відомі компанії, як-от: IPLAND, EVO, UPtech, Beetroot, адже саме вони розвивають цей альтернативний підхід до управління на українському ринку. Зміни, які відбулись у цих організаціях, привели до збільшення їхньої конкурентоспроможності на продуктовому ринку та ринку людських ресурсів. Також помітно зросла продуктивність праці і збільшилась кількість ініціатив та нових проектів. Тому такий метод управління вартий уваги і подальшого детального вивчення, адже можливо саме він може дати змогу малому та середньому бізнесу в Україні розвиватись завдяки підвищенню вмотивованості кваліфікованих робітників. [3