СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • К Д Козаченко
  • І М Манаєнко

Ключові слова:

мотивація, ефективність, самореалізація

Анотація

Сучасний стан українського підприємницького середовища характеризується значним розвитком малого та середнього бізнесу, частки яких в загальній кількості суб’єктів господарювання становлять 99,13% та 0,84% відповідно, а їх сумарний обсяг реалізованої продукції в мільйонах гривень склав понад 67,2% від загального в 2017 році. Для підтримання та покращення даних показників необхідним є створення оптимального середовища для ефективнішого функціонування та розвитку цих суб’єктів.   Система менеджменту будь-якої організації включає в себе чотири основних аспекти: організацію, планування, мотивацію та контроль. Раціональне співвідношення цих елементів визначає найбільш результативну діяльність кожного суб’єкта господарювання. В нашому суспільстві людський фактор набуває все більш вагомого значення, тому орієнтація на нього повинна бути одним з найважливіших сфер постійного вдосконалення. Лідери світового ринку, такі як Google, Cisco, Amazon, IKEA і т.д., активно інвестують в постійне вдосконалення умов праці своїх робітників. Так, стрімко набрала популярності професія Human Resources, основними завданнями якої є пошук та залучення до організації найбільш оптимальних працівників, правильна оцінка їхніх компетенцій та потенціалу, забезпечення розвитку конкретного робітника і підтримка загальної комфортної атмосфери у компанії. Фредерік Герцберг, автор теорії однойменної мотивації, провів 12 досліджень різних груп працівників з метою аналізу чинників, що впливають на поведінку та настрої працівників для подальшого виявлення їх впливу на задоволення та невдоволеність роботою. Ці дві групи чинників варто розглядати окремо, адже, як показує дослідження, протилежністю задоволення є не невдоволення, а безпосередньо відсутність задоволення, так само для невдоволеності зворотною стороною буде її відсутність. І так, дослідження показують, що на задоволення або його відсутність  впливають наступні фактори: досягнення, визнання, безпосередньо робота, відповідальність, прогрес, (при чому, ці фактори перераховані в порядку спадання їх частоти). І до чинників, що впливають на невдоволеність або її відсутність відносять: політику компанії та її керівництва, нагляд, умови праці, заробітну плату, стосунки з колегами, стосунки з підлеглими та захищеність. Першу групу називають чинниками зростання або мотиваційними чинниками через те, що вони мають значний внутрішній вплив  на роботу, а друга група – гігієнічні чинники, що внутрішньо не властиві роботі. [1, с.37] Отож, щоб працівники були задоволенні своєю роботою та були вмотивованими для подальшої ефективної праці, потрібно орієнтуватися на першу групу, яку об’єднує єдине поняття «самореалізація». Незалежно від виду господарської діяльності кваліфіковані працівники бажають постійно професійно розвиватися, раціонально використовувати свої знання та навички, а не виконувати  примітивну роботу з мінімальним особистим вкладом з постійними наглядом та жорстоким контролем з боку керівників. Ф.Герцберг наголошує на тому, що керівництво повинно намагатися максимально навантажити працю своїх підлеглих через збільшення їх змістовності. Сюди можна віднести, наприклад зменшення контролю з розширенням обов’язків та відповідальності працівників. Приклад застосування таких прийомів можна побачити в найкращих роботодавців за версією журналу «Fortune» в 2018 році. Американська готельна мережа світу «Hilton» за словами працівників «діє як стартап: створює та опрацьовує нові ідеї й інновації та швидко їх реалізує». Працівники «Mars, Inc” так кажуть про свою компанію: “Робоче середовище є унікальним. Ми маємо свободу приходити та йти, коли нам це подобається, і ніхто не займається мікроменеджментом і не перевіряє, чи робимо ми те, що від нас очікують” [2].   Серед українських компаній популярними стає застосування нестандартних методів мотивації працівників. В компанії «ВВН Україна» найініціативнішим працівникам надається можливість їздити на роботу на квадрациклах або просто подорожувати на них протягом двох тижнів. А компанія «МТС», «МакДональдз Юкрейн» та корпорація «Золоті Ворота» намагаються розвинути не тільки професійні навички свої працівників, а й спортивні та творчі таланти, проводячи відповідні конкурси та заходи.[3]  Проведені дослідження та практика показують, що регулярний аналіз та розробка сучасних заходів мотивації позитивно впливають на ефективність роботи працівників та підприємства в цілому.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Номер

Розділ

Менеджмент сучасного бізнесу в умовах трансформаційних перетворень економіки