ФАКТОРИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ФІНАНСОВИХ КОМПАНІЙ НА РИНКУ МІКРОКРЕДИТУВАННЯ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • І О Буханевич

Ключові слова:

конкурентоспроможність, фінансова компанія, мікрокредитування

Анотація

Становлення компаній, які займаються мікрокредитуванням в Україні, почалося у досить складних макроекономічних умовах. Після проголошення незалежності настав період нестабільності, спричиненою факторами, які виникли за умов командно-адміністративної економіки, та тими, що пов’язані з трансформацією ринку вітчизняної економіки. Акцент було поставлено на регулюванні і розвитку банківської системи, натомість формування небанківського фінансового сектору відбувалось хаотично, без нагляду зі сторони держави та майже за відсутності нормативно-правової бази.
У своїй діяльності компанії, що займаються мікрокредитуванням, регулюються Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг». Регулюючим органом є Національна комісія, яка здійснює державне регулювання в сфері ринків послуг [1]. Також в Україні існує велика кількість законодавчих і підзаконних актів, які регулюють різні аспекти діяльності в сфері мікрокредитування.
Згідно законодавства наразі фінансові компанії не можуть залучати фінансові активи від фізичних осіб і видавати кредити за їх рахунок. Тому джерелом фінансування залишаються: статутний капітал, прибуток, отриманий від фінансової діяльності, кредити. Для розширення фінансових можливостей потрібно дозволити фінансовим компаніям, поряд з кредитними спілками, залучати фінансові активи від фізичних осіб. Компанії, які займаються мікрокредитуванням, видаючи кредити, ризикують власним капіталом, відповідно мають повне право встановлювати свої умови клієнтам. Високий рівень конкуренції в сфері фінансових послуг дає можливість клієнтам вибирати для себе найкращі умови кредитування або звернутись до банку.
З точки зору клієнтів, потрібно збільшити прозорість даних про ведення діяльності компаній, що займаються мікрокредитуванням. Наприклад, можна ввести реєстр з справжніми показниками діяльності компанії і встановити необхідність щоквартального подання у вигляді спеціальної звітності, як це робить Національний банк України. Таким чином на ринку мікрокредитування та фінансових послуг будуть працювати лише такі фінансові компанії, які спрямовані на реальне ведення господарської діяльності, а не для здійснення шахрайських схем.
З точки зору компанії, для забезпечення конкурентоспроможності на ринку мікрокредитування необхідно продумати політику організації та продукти, які установа може пропонувати клієнтам. Розглянемо забезпечення конкурентоздатності в галузі мікрокредитування на прикладі ТОВ "Манівео швидка фінансова допомога", яка є лідером на ринку надаваних послуг поспіль декілька років, функціонуючи лише з листопада 2013 року.
В компанії діє середня відсоткова ставка на ринку, яка є привабливою для клієнтів та забезпечує стабільний прибуток організації. Відсоткова ставка є найвагомішим пунктом для вибору фінансової установи клієнтом. Окрім цього діє хороша програма лояльності як для нових клієнтів, так і для постійних, за допомогою якої користувачі сервісу можуть зменшувати відсоткову ставку та збільшувати максимально доступну суму. За допомогою акцій і лояльних умов компанія в 2019 році має 500 тисяч користувачів, що також робить її лідером за цим показником. Манівео постійно створює нові продукти для своїх користувачів, і в 2019 році було створено власну валюту, яку клієнти можуть використовувати задля зменшення суми до сплати. На новий рівень компанію вивів довгостроковий кредит. Манівео – перша фінансова компанія яка отримала ліцензію і надає альтернативу клієнтам: короткостроковий кредит "до зарплати" терміном на 30 днів, та довгостроковий кредит на більшу суму терміном до 18 тижнів [2].
Звісно ж, як і в будь-якій сфері, важлива реклама. Важливо найняти на роботу висококваліфікованих спеціалістів, які зможуть продумати та зробити таку рекламну кампанію, яка зробить фінансову установу пізнаваною і буде постійно "на слуху" у клієнта.
Отже, підсумувавши все вищезазначене, можна дійти до висновку, що ключовими показниками для забезпечення конкурентоспроможності є чесне та прозоре ведення бізнесу згідно чинного законодавства України, широкий асортимент послуг на вигідних умовах та якісний маркетинг, який зможе просувати послуги на ринку мікрокредитування.

Науковий керівник: канд. екон. наук Пічугіна М.А.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Номер

Розділ

Менеджмент сучасного бізнесу в умовах трансформаційних перетворень економіки