ТОРГІВЕЛЬНА СПІВПРАЦЯ УКРАЇНИ ТА ЄС
Ключові слова:
торговельні відносини, співпраця, ЄС, зовнішноекономічна діяльністьАнотація
Вектор розвитку зовнішньої політики України спрямований на європейський ринок і торговельні відносини з ЄС для України – це додаткова можливість відкрити нові ринки. Зона вільної торгівлі з ЄС надає можливість Україні: збільшити експорт продукції шляхом виходу на новий ринок; зменшити нетарифні бар’єри в торгівлі АПК; розширити коло партнерів та диверсифікувати постачання для зменшення ризиків; скласти конкуренцію на рівних умовах іншим країнам; залучення нових технологічних та інноваційних рішень із країн ЄС; зберегти суверенітет у здійсненні зовнішньоекономічної політики [1]. Одним з пріоритетних напрямків зовнішньоекономічної діяльності України є подальший розвиток торговельно-економічного та інвестиційного співробітництва з країнами ЄС. Для того, щоб дослідити ефективність співпраці України та ЄС було проаналізовано структуру експорту та імпорту до Європейських країн та обрано категорії товарів, які постачаються і закуповуються. До основних товарних категорій українського експорту в ЄС належать: чорні метали (19,5% в експорті до ЄС); електричні машини й устаткування (12,2%); руди, шлаки та зола (9,3%); зернові культури (8,8%); насіння та плоди олійних рослин (5,5%); деревина і вироби з деревини (5,5%); жири та олії тваринного або рослинного походження (5,3%) [2]. У імпорті з ЄС до України домінують такі товарні категорії: котли, машини, апарати і механічні пристрої (14,4% в імпорті з ЄС); енергетичні матеріали; нафта та продукти її перегонки (13,2%); наземні транспортні засоби (9,3%); електричні машини і устаткування (7,9%); полімерні матеріали, пластмаси (6,2%); фармацевтична продукція (6%); інші продукти хімічної промисловості (4%) [2]. За 2018 рік обсяг торгівлі України з країнами Євросоюзу склав 44,446 млрд доларів, що на 12% більше, ніж роком раніше (39,569 млрд доларів). Частка країн ЄС у зовнішній торгівлі України у 2018 році склала 42,6% (у 2017 році - також 42,6%) [3]. Темпи зростання експорту українських товарів до Євросоюзу у 2018 році склали 15% [2]. Всього за 2018 рік було експортовано до ЄС товарів на суму 20,15 млрд дол., а частка ринку Євросоюзу склала 42,6%. Натомість за 2017 рік частка ЄС складала лише 40,5%, проте темпи зростання були суттєво вищими — 29,9%. Серед країн ЄС у трійці ключових покупців українських товарів є Італія (2,62 млрд дол., зростання на 6,5%) та Німеччина (2,2 млрд дол., зростання на 25,9%). Натомість падіння експорту до країн ЄС зафіксовано лише у торгівлі з Литвою (на 8,4%) та Швецією (на 9,3%) [2]. Загалом у 2018 році Україна експортувала товарів на 47,34 млрд дол. що на 9,4% більше, аніж рік раніше. Також минулого року в Україну було імпортовано товарів на 57,14 млрд дол., (зростання на 15,2%) [3]. Україна має можливість диверсифікувати свою економіку, оскільки на даному етапі розвитку економіки спирається на великі компанії з великою сировинною базою (наприклад, металургією), щоб адаптувати її до більш сучасної моделі, особливо для розвитку сектору малого та середнього бізнесу. Крім того, 1 жовтня 2017 року набув чинності регламент Європейського Парламенту та Ради ЄС щодо тимчасових торговельних преференцій для України. Дана концепція сприяє експорту більшої кількості сільськогосподарської продукції до європейських країн без сплати митних зборів та доручення до зони вільної торгівлі [4]. Також цей крок дозволить пришвидшити ліквідацію митних тарифів для багатьох галузей промисловості, згідно Угоди про асоціацію. Це має сприяти розвитку експорту України в Європу та протидії впливу російських обмежень. Серед країн, з якими в Україні вже налагоджені експортні поставки, можна виділити Німеччину, Угорщину, Польщу, Італію, Іспанію, Нідерланди. Вільна торгівля повинна забезпечити поступову інтеграцію економіки України у внутрішній ринок ЄС, її частиною є комплексна програма адаптації у сферах, пов'язаних із торгівлею. Крім цього, вільна торгівля покращить бізнес-середовище вітчизняного ринку, що є важливим для розвитку економіки у цілому.##submission.downloads##
Опубліковано
2019-04-12
Номер
Розділ
Міжнародний бізнес в умовах тенденцій розвитку глобальних викликів