КОНЦЕПЦІЇ УПРАВЛІННЯ ЗАПАСАМИ НА ПІДПРИЄМСТВАХ РИНКУ ЧАЮ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Є П Гура
  • Ганна Анатоліївна Мохонько

Ключові слова:

запаси, управління запасами, ECR

Анотація

Економіка не стоїть на місці, як і людство, вона розвивається, стає більш динамічною. Враховуючи цей фактор, сучасні підприємства повинні постійно звертати увагу та реагувати на тенденції розвитку ринку, потреб споживачів, тощо. Динаміка виробництва залежить від ефективності управління запасами на підприємстві. Підприємство не зможе ефективно функціонувати, якщо хоча б один елемент його структури зупиниться, проте достатня наявність виробничих запасів та ефективність управління ними грають вирішальну роль для максимізації ефективності виробництва. Поняття запаси означає активи, які утримуються для подальшого продажу, перебувають у процесі виробництва, утримуються для споживання під час виробництва продукції [1]. Іншими словами, запаси – це товари чи продукція, котра призначена для споживання або буде задіяна у виробництві, і знаходиться на різних стадіях готовності. Головною умовою є також її приналежність підприємству. Чим ефективніше підприємство користується своїми запасами, здійснює їх переміщення та надає споживачам, тим більший прибуток буде мати. Така функція лягає на логістичний відділ компанії, котрий розробляє власну методику управління ними. Клімат України не дає можливості вирощувати чайне листя, тому вся сировина є імпортованою, що впливає на ведення політики управління запасами на підприємствах, що торгують чайною продукцією. Для зберігання та транспортування сировини повинні бути створені відповідні умови, котрі не дадуть змогу сировині втратити свої кількісні та якісні властивості. Для безперервного виробництва потрібна пильність за наявністю на складі усіх інгредієнтів чайного рецепту та врахування терміну їх поставки з різних регіонів світу. У процесі розвитку логістики виникали нові теорії та концепції управління запасами на підприємстві. Почалося все з простої мінімізації чи максимізації запасів, проте з часом виникали нові, більш ефективні підходи. Концепція ECR (Ефективна реакція замовника) орієнтована насамперед на оптимізацію каналів дистрибуції і скорочення витрат, не пов'язаних з процесом створення вартості. ECR також передбачає впровадження відповідних інформаційних технологій, реінжиніринг бізнес-процесів і методів планування [2]. За даною системою, товар приходить до споживачів через певний ланцюг, котрий може складатися з виробника, постачальника, роздрібного торгівця, дистриб’ютора, а покращення управління запасами лежить саме через ефективну взаємодію між ними. Традиційно поповнення запасів на підприємствах створюється з моменту отримання замовлення, проте ECR дає можливість спрогнозувати це наперед, сформувавши певний графік, оптимізувавши перевезення товару, тощо. Здається, що завжди актуальною на даному етапі розвитку виробництва та економіки залишиться концепція «Just in time». Суть цієї концепції полягає у скороченні «страхових запасів» для виробництва готової продукції. Потрібно розуміти, що в такому випадку, формувати замовлення потрібно не спираючись на кількість запасів підприємстві, а на можливості виробництва, при чому джерело надходжень сировини чи комплектуючих повинно точно та вчасно здійснювати поставки. Наступна популярна концепція зветься «lean production», що є похідною від попередньої концепції. За основу було взято виробництво малими партіями, із залученням професіональних людських активів, що контролюють процес та мінімізують ймовірність виникнення помилок. За такої концепції також зменшується та оптимізується кількість поставлених запасів на виробництво, а також зменшується час виробництва, що дає можливість збільшити його обсяги. Усі концепції можуть видозмінюватися та адаптуватися під кожне підприємство, проте їх головна мета залишиться незмінною, - зменшення витрат та оптимізація виробництва. Дані концепції є актуальними і для компаній чайного бізнесу, оскільки вони забезпечують постійне оновлення запасів на складах, вчасні поставки сировини, контроль якості та забезпечення безперервного виробництва готової продукції.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-12

Номер

Розділ

Логістика та управління ланцюжками поставок:вітчизняний та закордонний досвід