ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТОКУ ФРАНЧАЙЗИНГУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Таїсія Василівна Лазоренко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна

Анотація

В рамках сучасного бізнесу існує ряд факторів, що стримують його розвиток. Існує необхідність розширення реалізації виробленої продукції, залучення фахівців до дилерської мережі великих фірм, підвищення ефективності і збільшення терміну роботи підприємств малого бізнесу. Із-за цього необхідним є франчайзинг, який дозволяє підвищити рентабельність малого підприємництва.

Франчайзинг – це спосіб збільшення доходу успішно працюючих підприємств. У світовій економіці франчайзинг досить розповсюджений. За його допомогою здійснюється швидкий та ефективний процес придбання практичних навичок ведення бізнесу. У зв'язку з цим вивчення франчайзингу, його специфічних рис та перспектив розвитку  в Україні є досить актуальним.

Міжнародний франчайзинг зародився в середині XIX століття та набув широкого поширення вже на початку XX століття, і в даний час розвивається досить швидкими темпами та має високий потенціал.

При грамотному використанні, всіх переваг франчайзингу, дана форма організації власного бізнесу достатньо успішна і прогресивна. У зв'язку з цим вивчення зарубіжної практики франчайзингу є важливим завданням, так як методично перейнятий досвід іноземних франчайзингових компаній сприятиме інноваційному розвитку, впровадженню нових стандартів організації бізнесу та підвищенню ділової культури на українському франчайзинговому ринку [1].

Перші франчайзингові системи, які відкривалися на території України були не національного походження, вони створювалися в межах закордонних брендів. Перший франчайзинговий договір в Україні був підписаний 19 червня 1993 року інформаційною компанією КОМПАСС. Після цього на ринку з’явилися ресторани мережі McDonalds. Перша вітчизняна франчайзингова точка «Pizza Celentano» була відкрита у 1999 році. А вже у 2001 створено Українську асоціацію франчайзингу. Франчайзинг в Україні представлений переважно мережами вітчизняного походження. Ринок франчайзингу в Україні вміщує українські франчайзингові бренди – 52 %, європейські – 28 %, бренди країн учасниць СНД – 9 %, американські – 8 %, азійські – 2 %, бренди інших країн – 1 %. Серед європейських франчайзингових мереж, представлених на українському ринку, найбільша частка належить німецьким, польським та португальським торговим маркам. Починаючи з 2010 року кількість франчайзерів збільшується з кожним роком на 5–10 % [2].

На розвиток франчайзингу в Україні впливають такі чинники: загострення проблем на ринку праці, внаслідок яких знижується купівельна спроможність населення та зменшується попит внутрішнього ринку; високий рівень тінізації економіки є відображенням наявності корупції, застійних явищ в національній економіці, які перешкоджають веденню бізнесу; валютні ризики; агресія на сході України та анексований Крим – безпосередньо не впливають на франчайзингову діяльність, але створюють додаткові перепони на шляху розвитку підприємництва; недосконала нормативно-правова база регулювання франчайзингової діяльності проявляється у відсутності спеціального законодавства; висока вартість самої франшизи [3].

Франчайзинг, як найменш ризикована форма ведення бізнесу, має продовжити свій розвиток й надалі. Для спрощення комерційної діяльності та функціонування бізнесу потрібне ефективне та надійне правове поле, тому необхідно створити закон про франчайзинг; створити орган контролю за діяльністю ринку франчайзингу; надати можливість застосування франчайзі спрощеної системи бухгалтерського обліку. Франчайзинг дозволяє залучати інвестиції, передові технології і практики ведення бізнесу, що сприяє інтеграційним зрушенням і долученню України до світових і, зокрема, європейських виробничих та фінансово-інвестиційних ланцюгів. Отже, сфера франчайзингової діяльності має перспективи для розвитку в Україні. Досвід західних країн у цій сфері створює можливості для перспективного ведення бізнесу, який сприяє підвищенню рівня життя населення та економіки країни в цілому.

 

Біографія автора

Таїсія Василівна Лазоренко, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

к.е.н., доцент

Посилання

Кузьмін О. Є., Мирончук Т. В., Салата І. З., Марчук Л. В. Франчайзинг: Навч. посіб. / За ред. О. Є. Кузьміна. – К.: Знання, 2011. – 267 с.

Трембовецька Т. Договір франчайзингу як один із інструментів розпорядження майновими правами на об’єкти інтелектуальної власності / Т. Трембовецька // Аудитор України. – 2015. – №5. – С. 66–73.

Офіційний сайт Міністерства економічного розвитку та торгівлі України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua/?lang=uk–UA.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-03

Номер

Розділ

Міжнародний бізнес в умовах тенденцій розвитку глобальних викликів