ЕЛЕКТРОННА ЛОГІСТИКА ЯК ФАКТОР КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Останні роки Україна постійно демонструє значний приріст обсягів продажів через електронні канали збуту. Ця тенденція обумовлена багатьма факторами, зокрема зручністю такого способу придбання продукції для споживачів та меншиминакладними витратами для постачальників. Тенденція зростання обсягів продажів через мережу Інтернет позитивно вплинула і на економічні показники країни. Навіть в умовах зниження активності в економіці в цілому, у тому числі у сфері електронної торгівлі, обсяги продажів за окремими категоріями товарів, такимияк одяг, дитячі товари та ряд інших, демонструють динамічне зростання. Це робить електронну комерцію одним з найбільш перспективних напрямків для розвитку торгівлі[1].
Однак, реалізуючи свою продукцію через Інтернет, організації стикаються з великою конкурентною навантаженістю - не меншою, ніж в класичному бізнесі. Приймаючи до уваги той факт, що продукція багатьох постачальників на ринку різних сегментів є досить схожою, отримати конкурентні переваги можливо через забезпечення ефективного менеджменту логістичних процесів. Цей факт гарно підтверджує фраза відомого науковця в сфері управління П. Друкера: «В електронній комерції доставка стане тією єдиною сферою, в якій компанія дійсно може відзначитися. Вона стане основною сферою компетенції. Фірми будуть торгувати не тим, що виробляють, а тим, що зможуть поставити покупцеві» [2, с. 25].
Комерційна діяльність, яка здійснюється за допомогою засобів мережі Інтернет, має ряд суттєвих переваг з точки зору налагодження та управління логістичним процесом:
- Зменшення витрат на утримання інфраструктури підприємства торгівлі. Підприємства, які використовують електронну комерцію, можуть значно знизити рівень витрат на оренду приміщень, персонал, охорону, транспорт тощо. Це робить напрямок електронної комерції в торгівлі більш привабливим для підприємців, особливо початківців, в порівнянні з класичними схемами реалізації продукції.
- Електронна комерція дозволяє швидко реагувати на мінливі потреби споживачів завдяки постійній щільній співпраці продавця та постачальника. Управління стосунками з постачальником дає змогу реалізатору продукції впливати на процес створення або корекції ціннісних якостей продукту відповідно до рекомендацій та реальних потреб споживача.
- Висока швидкість входу на ринок з продуктом того чи іншого сегменту. Для того щоб почати реалізацію товарів або послуг через мережу Інтернет, потрібно створити власну електронну площадку продажу (інтернет-магазин), або скористатись існуючими площадками. В порівнянні з процесом налагодження фізичної точки роздрібної торгівлі, створення електронної торгівельної площадки та її інфраструктури потребує набагато менше часу.
Але найбільшою перевагою електронної логістики стає можливість не закуповувати весь асортимент товарів на власний склад, а реалізовувати продукцію різних дистриб’юторів, розміщуючи їх електронні каталоги та прайс-листи на власній торгівельній площадці, тобто здійснювати управління системами поставок за допомогою дропшипінгу (від англ. «dropshipping» – пряма поставка). У цьому випадку транспортування замовлення здійснює постачальник напряму кінцевому споживачу, що також наділяє певною конкурентною перевагою дропшипінгову організацію за рахунок скорочення часу доставки замовлення клієнту.
Налагодження та ефективне управління електронноюлогістикою має великі перспективидля української економіки. Спосіб прямих доставок, або дропшипінг, дає можливість почати реалізацію будь-якої продукції через електронні канали швидко та з мінімальними витратами, що є привабливим для багатьох підприємців. Але практичне використання системи дропшипінгу потребує також його глибокого вивчення з боку ефективних методик менеджменту та з юридичної точки зору.
Науковий керівник: к.е.н., доц. Кравченко М. О.
Посилання
1. Маловичко А. С. Конкурентоспроможність електронної логістики підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету.2015. №5. С. 38-42.
2.DruckerP. F. Canthe E-businessexecutedeliveries.TheEconomist1999. №9.С.25-30.
Гринів Н. Т.,Кіндій М. В., Мага М.М.Логістика електронної торгівлі в Україні. Логістика : Збірник наукових праць. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. С. 576-580.