КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ЗМІСТОВНОГО РОЗУМІННЯ ПОНЯТЬ «ЛОГІСТИКА» ТА «УПРАВЛІННЯМ ЛАНЦЮГАМИ ПОСТАВОК»

Автор(и)

  • Ірина Сергіївна Луценко
  • Роман Юрійович Птуха NTUU KPI,

Анотація

Європейська логістична асоціація (European Logistics Association) визначає логістику, як планування, виконання і контроль руху і розміщення людей і(або) товарів, а також підтримуючі дії, які пов’язані з таким рухом і розміщенням в межах економічної системи, створеної для специфічних цілей, а управління ланцюгами поставок – як організація, планування, контроль і регулювання товарного потоку, починаючи з отримання замовлення і закупівлі сировини і матеріалів для забезпечення виробництва товарів, і далі через виробництво і розподілення доведення його з оптимальними витратами ресурсів до кінцевого споживача відповідно до вимог ринку [1, с. 14].

Об’єктом логістики визначають потокові процеси на всьому шляху руху, від початкового джерела до кінцевого споживача, предметом є оптимізація витрат на всьому шляху руху потоків.

Цілі логістики визначаються сімома основними правилами: потрібний товар повинен бути доставлений в потрібний час, в потрібне місце, при найменших витратах, відповідної якості, необхідної кількості і потрібному споживачу [2, с.43]. При виконанні даних правил, вважають, що логістична ціль компанії виконана. Розглядаючи цілі управління ланцюгами поставок (Supply Chain Management (SCM)) визначають його основні правила: потрібний продукт в потрібному місці в потрібний час, з низькими витратами і високим сервісом для споживача. В результаті цілі логістики і SCM не збігаються, оскільки для SCM задача заключається не тільки в переміщенні товару з одного пункту в інший. Ціль SCM – створення цінності для всіх суб’єктів господарювання, які приймають участь в ланцюзі поставок, з особливим акцентом на кінцевому споживачеві [3, с.75].

Ланцюг поставок представляє собою багато складових, які пов’язані між собою інформаційними, грошовими,і товарно-матеріальними потоками. Ланцюг поставок починається з закупівлі сировини у постачальника і закінчується продажем готових товарів чи послуг кінцевому споживачу. Частина складових ланцюга можуть належати до одного суб'єкта господарювання, інші – підприємствам які є контрагентами (дистриб’юторам, постачальникам, клієнтам, перевізникам). Ланцюг поставок складається з пов’язаних ланок на одному рівні і певних підприємств, як складових на іншому.

Визначення концепції управління ланцюгами поставок, як синоніма інтегрованої логістики, або просто логістики мало місце з кінця 80х рр. Сьогодні акцент в тлумаченні даної концепції зміщується в сторону розширеного розуміння Supply Chain Management – як нової концепції бізнесу, яка підтримується американськими, британськими науковими закладами та професіональною спільнотою.

Виділяючи управління ланцюгами поставок в окремий напрям відносно логістики видатні американські вчені в даній сфері Д. Ламберт та Дж. Сток так визначають поняття Supply Chain Management – інтегрування ключових бізнес процесів, які починаються від кінцевого споживача і які охоплюють всіх постачальників товарів, послуг і інформації, які додають цінність для споживачів і інших зацікавлених осіб. Розкриваючи дане визначення, вони вказують, що управління ланцюгами поставок – це інтеграція восьми ключових бізнес-процесів, а саме [4, с.18]:

- управління взаємовідносинами зі споживачами;

- обслуговування споживачів;

- управління попитом;

- управління виконанням замовлень;

- підтримка виробничих процесів;

- управління постачанням;

- управління розробкою продукції і її доведення до комерційного використання;

- управління зворотними матеріальними потоками.

SCM направлена на розв’язання задач інтегрованого управління постачанням, виробництвом, розподілом, координацією логістики компанії з постачальниками, споживачами і посередниками.

 

Посилання

ELA Certification for Logistics Professionals. Standards 040805. – Brussels : European Certification Body for Logistics, 2004. – 15 p.

Логистика и управление цепями поставок. Теория и практика. Основы логистики: учебник / под ред. Б. А. Аникина и Т. А. Родкиной. — М. : Проспект, 2013. — 344 с.

Основные и обеспечивающие функциональные подсистемы логістики / под ред. Б.А. Аникина и Т.А. Родкиной. – М. : Проспект, 2011. – 608 с.

Сток Д. Р. Стратегическое управление логистикой / Д. Р. Сток, Д. М. Ламберт ; [пер. с 4-го англ. изд.] – М. : ИНФРА-М, 2005. – 797 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-03

Номер

Розділ

Логістика та управління ланцюжками поставок:вітчизняний та закордонний досвід