АНАЛІЗ ЛОГІСТИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗЕРНОВОГО РИНКУ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Ірина Миколаївна Манаєнко доцент кафедри менеджменту, кандидат економічних наук, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»,
  • Інеса Сергіївна Братюк

Анотація

Система зберігання зерна в Україні представлена зерноскладами сільгоспвиробників, лінійними і перевалочними заготівельними і комерційними елеваторами, термінальними ємностями і елеваторами переробних підприємств. Варто відзначити, що за останні п’ятнадцять років система зберігання зерна в Україні зазнала значних кількісно-якісні зміни, пов'язані в першу чергу з приватизацією галузі хлібопродуктів, збільшенням обсягів виробництва зернових і олійних культур, з різким зростанням їх експорту. Так, якщо в 2001 р загальна ємність одноразового зберігання зернових складів становила 28,2 млн. т, в даний час система зберігання зерна в Україні представлена більш ніж 870 зерновими складами загальною ємністю одноразового зберігання 45 млн. тон [1, с.2].

При цьому сертифіковані зернові склади мають загальну місткість 55 млн. т. Близько 88% сертифікованих зернових складів приватизовані, що дозволяє прогнозувати їх розвиток і модернізацію в найближчому майбутньому.

Найпотужнішими елеваторами України є: Степановський елеватор Сумської області, з об’ємом одночасного зберігання зерна в 500 000 тон; Чернозаводський елеватор Полтавської області, з об’ємом одночасного зберігання зерна в 266 000 тон та Іковецький елеватор Чернігівської області, з об’ємом одночасного зберігання зерна в 232 200 тон.

Важливим показником є забезпеченість областей України елеваторами [2]. Найбільш забезпеченими є Одеські елеватори (загальна ємкість – 2,86 млн. т), Полтавські елеватори (загальна ємкість – 2,63 млн. т), Дніпропетровські елеватори (загальна ємкість – 2,26 млн. т) та Винницькі елеватори (загальна ємкість – 2,25 млн. т).

За результатами 2016 року обсяг експорту насипних с / г вантажів досяг рекордного показника - 27,3 млн. т, з яких понад 91% було експортовано через портові термінали водним транспортом. Залізницею на експорт було відправлено близько 7% загального обсягу експорту. На частку автотранспорту в загальному обсязі зовнішніх поставок припало менше 2%.

Що стосується доставки сільськогосподарських вантажів по суші – то головне місце займає залізничний транспорт (61%), доля автомобільного транспорту складає 32%, а річкового – 3% [3, c.45].

Україна має добре розвинену транспортну інфраструктуру, а основою її транспортної системи є залізниці. Залізничний транспорт забезпечує близько 82% вантажообігу країни [3, c.62].

Територією України проходить 3 залізничних транспортних коридори:

№3 - Берлін (Дрезден) - Вроцлав - Львів - Київ;

№5 - Трієст - Любляна - Будапешт (Братислава) - Львів;

№9 - Гельсінкі - Санкт-Петербург - Мінськ (Москва) - Київ - Кишинів (Одеса) - Димитровград.

Більше 90% українського експорту зернових слідують через морські порти. В Україні перевалка експортних і транзитних зернових вантажів йде в акваторіях 13 морських торгових портів з 18 наявних в Україні; серед основних портів, які здійснюють перевалку зерна Іллічівський, Одеський, Південний, Миколаївський, Херсонський. В даний час в Україні здійснюється також значний обсяг перевалки зерна через недержавні термінали, серед яких найбільш великими є ТОВ «Трансінвестсервіс», ТОВ «Нібулон», СК «Авліта» [4, c.3].

З кожним роком все більше значення має транспортне забезпечення зовнішніх постачань насипних с/г вантажів, які здійснюються різними видами транспорту, і обсяги яких постійно зростають. Стратегічною складовою виробництва та експорту зерна є логістика його зберігання і перевезення, адже зерновий сектор України є передовою галуззю економіки країни, що виводить її на провідне місце серед світових виробників і експортерів зернових культур.

 

Посилання

Венигора Р. В., Рустамов Р. Ш. Аналіз системи зберігання українського зерна // Збірник наукових праць ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна. Транспортні системи та технології перевезень. 2017. Вип. 13, 9 стор. URL: «http://tstt.diit.edu.ua/article/view/110763/pdf_103» (дата звернення 26.02.2018)

Купченко А. А., Елеваторні потужності України // АПК-Інформ: електрон. версія. 2014. №2. URL: «http://www.apk-inform.com/ru/exclusive/topic/1034125#.VwZvljGPYi4» (дата звернення 26.02.2018)

Аналіз зернової логістики України та пропозиції відносно її модернізації// АПК-Інформ / Дослідження на замовлення громадської організації «Українська зернова організація», 2016 р. 88 стор.

Рустамов Р. Ш. Оцінка перспектив розвитку зернової логістики в Україні // Збірник наукових праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. Транспортні системи та технології перевезень. 2014. Вип. 8. С. 127-133.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-03

Номер

Розділ

Логістика та управління ланцюжками поставок:вітчизняний та закордонний досвід