СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ЯК ОСНОВА ЕФЕКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Жодна людська діяльність не може обходитися без попереднього планування, і чим краще буде розроблений план діяльності з урахуванням всіх можливих ситуацій, тим успішніше буде сама діяльність. Ефективна діяльність будь-якого підприємства розпочинається з планування. Планування є тією функцію, яку підприємство використовує безперервно та постійно. Насамперед виникає ідея, на основі якої ми починаємо розвивати планування щодо діяльності. Тобто, спершу з’являється стратегія підприємства, і лиш тоді ми можемо говорити про створення самого підприємства.
Саме стратегічне планування формує основу для усіх управлінських рішень. Можна стверджувати, що підприємства які нехтують перевагами стратегічного планування, позбавлені фактичного розвитку підприємства і стають менш конкурентоспроможними на ринку. Основою для ефективного управління підприємством та його колективом є процес стратегічного планування. В умовах високої конкуренції, стратегічне планування стає щораз більш значиме та актуальне для вітчизняних підприємств, особливо тих, що виходять на іноземних ринок.
Саме стратегічне планування є передумовою прийняття керівництвом ефективних та важливих рішень. Основним критерієм ефективності планування є забезпечення мобільності підприємства для досягнення мети в мінливих умовах сьогодення, а також ефективне здійснення інноваційної діяльності.
Стратегічне планування – це безперервний процес, що передбачає формування цілей та стратегій через призму часу. Це наче погляд у майбутнє спрямований на довготривалу перспективу та швидку адаптацію до змін зовнішнього середовища.
Стратегія як абстрактна норма діяльності, абстрагована за змістом, але звернена до процесів досягнення цілей. Поняття стратегії близьке до поняття стратегічного бачення і розуміється як уявлення про бажаний стан організації[1, с.6].
Основними завданнями планування діяльності підприємства є:
- визначення цілей організації від реалізації яких залежить не тільки його ефективна економічна та соціальна діяльність, а й саме існування;
- забезпечення цілеспрямованого розвитку організації;
- спрямованість на довготривалу перспективу;
- узгодженість цілей з наявними ресурсами;
- створення об'єктивної бази для ефективного контролю;
- врахування впливу зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства;
- інформаційна політика діяльності підприємства.
Для стратегічного планування притаманні також такі характерні риси як: спрямованість на середньострокову і довгострокову перспективи;, соціально-економічний прогрес; органічна ув’язка запланованих цілей з обсягом і структурою ресурсів, потрібних для їх досягнення; адаптивний характер, тобто здатність передбачати зміни зовнішнього і внутрішнього середовища планованого об’єкта і пристосувати до них процес його функціонування.
По суті, в процесі стратегічного планування вирішуються питання стосовно:
- Перспектив діяльності підприємства. В цьому аспекті стратегічне планування повинно бути орієнтоване на побудову планів діяльності та їх можливих швидких змін за необхідністю.
- Пристосування підприємства до умов зовнішнього середовища. Тут стратегічні рішення повинні забезпечити використання сприятливих зовнішніх можливостей для покращення ефективності діяльності підприємства, а також сприяти запобіганню негативного впливу загроз та небезпек.
- Координації діяльності всередині самого підприємства. Це стосується ефективного використання його сильних сторін, виявлення слабких, а також забезпечення ефективності внутрішніх процесів.
Можна зробити висновки, що стратегічне планування допомагає встановити пріоритети розвитку підприємства, оцінити ефективність та результативність використання ресурсів, визначити наявні та запобігти виникнення нових проблем, досягати поставлених цілей, мислити критично, створювати ефективну базу для прийняття управлінських рішень, результативно діяти в мінливому середовищі.
Отже, стратегічне планування є передумовою ефективної діяльності підприємства, а також вмілого та професійного керування цим підприємством. Стратегічне планування завжди приносить результат відповідно до поставлених цілей. Однак, хибною є думка що лише наявність стратегії призведе до успіху. Тут потрібно вміло поєднувати орієнтацію на досягнення визначальних для організації цілей та реальний стан середовища в якому існує підприємство сьогодні. Лише поєднання цих двох чинників забезпечить успіх.
Посилання
Берданова О. Стратегічне планування [Текст]: навч. посібник. / О. Берданова, В. Вакуленко, В. Тертичка – Л.: ЗУКЦ, 2008. – 138 с.