СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ МІЖНАРОДНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • Андрій Басевич

Анотація

Роль стратегічного управління для вітчизняних підприємств визначається умовами їхньої діяльності, що кардинально змінилися в умовах глобалізації бізнесу, високим рівнем нестабільності міжнародного середовища, інтеграційними процесами, які відбуваються. За нинішніх умов відсутність розробленої системи стратегічного управління розвитком та комплексу заходів з її реалізації гальмує розвиток організації або взагалі призводить до кризи та виштовхування її з міжнародного ринку конкурентами [1, с.8].

Стратегічне управління можна визначити як систему управління організацією за умов нестабільного, швидкозмінного середовища, що забезпечує динамізм, адаптованість і конкурентоспроможність розвитку.

Можна стверджувати, що міжнародна діяльність являє собою сукупність ділових операцій, пов’язаних з перетинанням національних кордонів і рухом товарів, послуг, капіталів, працівників; трансфером технологій, інформації і даних, і навіть керівництво виконавцями.

Міжнародна діяльність національних підприємств є найважливішим фактором збільшення економічного потенціалу країни шляхом розширення можливостей експорту, трансферту доходів з-за кордону, включення вітчизняних підприємств до глобального ланцюжка створення доданої вартості. Ключовими напрямками стратегічного розвитку міжнародної діяльності вітчизняних підприємств виступають [2, с.70]:

-         збільшення масштабів і вдосконалення галузевої структури зовнішньоекономічної присутності України на зарубіжних ринках, зростання частки компаній обробного сектора економіки і послуг;

-         запобігання контрпродуктивної конкуренції на зовнішніх ринках між українськими компаніями, що виробляють подібну продукцію, укладення між ними стратегічних угод про спільну реалізацію проектів міжнародної експансії;

-         утворення стратегічних об'єднань українських та зарубіжних підприємств для спільної діяльності на зовнішніх ринках з метою розробки, виробництва та реалізації конкурентоспроможної продукції.

За відсутності стратегічного управління підприємством в умовах активізації міжнародної діяльності можливе виникнення ряду проблем, серед яких наступні [3, с.300]:

- невміння розглядати діяльність підприємства як комплексний процес, де оперативні зміни безпосередньо відображаються на стратегічних змінах;

- втрата правильної виробничо-господарської орієнтації внаслідок слідування короткостроковим інтересам;

- неможливість визначення запитів, інтересів та потреб цільової аудиторії на ринку;

- послаблення або втрата стабільних конкурентних позицій.

Зважаючи на проблеми стратегічного менеджменту, ефективність міжнародної діяльності безпосередньо залежить від раціонально спланованої та організованої роботи щодо виходу, закріпленню та утриманню конкурентних позицій на іноземних ринках у довгостроковій перспективі. Розробка стратегії і тактики визначається оптимально спланованим і організованим освоєнням іноземних ринків, що реалізується за допомогою певних етапів, і кожен з них передбачає опрацювання конкретних завдань.

Міжнародний бізнес відрізняється від вітчизняного бізнесу, тому що навколишнє середовище змінюється, коли фірма перетинає міжнародні кордони. Як правило, компанія добре розуміє свою внутрішню обстановку, але менш знайома з навколишнім середовищем в інших країнах і повинна інвестувати більше часу та ресурсів у розуміння нового середовища.

Можна стверджувати, що стратегічне управління міжнародною діяльністю – це процес розробки стратегій і управління підприємством для успішної його роботи на зовнішньому ринку.

 

Науковий керівник: д.е.н., проф. Дергачова В.В.

Посилання

Лук’яненко Д. Г. Стратегії глобального управління / Д. Г. Лук’яненко, Т. В. Кальченко // Міжнароднаекономічнаполітика. – 2017. – № 8-9. – С. 5-43.

Кокоріна В.І. Імперативи розвитку міжнародного бізнесу в умовах глобалізації / В.І. Кокоріна // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2016. - № 3. – С. 67-73.

Дресвянников В. А. Построение системы управления знаниями на предприятии : учебное пособие / В. А. Дресвянников. – М.: КНОРУС, 2012. – 344 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-23

Номер

Розділ

Міжнародний бізнес в умовах тенденцій розвитку глобальних викликів