РОЛЬ ІННОВАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У МІЖНАРОДНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Історичний процес розвитку людства, а разом із ним і розвитку економічних відносин, супроводжується змінами у процесах обміну та веденні міжнародної торгівлі, міжнародної комунікації. Такі зміни були у першу чергу появою новітніх технологій, нового бачення, переосмислення вже існуючих методів взаємодії, тощо. Саме інноваційний підхід до здійснення міжнародної діяльності надає можливість підприємствам займати більш вигідну позицію на ринку.
Ще однією тенденцією останніх років є інтенсифікація глобалізаційних процесів у світовій економіці, яка проявляється у стрімкому зміцненні та розгалуженні торгівельних мереж роздрібної та оптово-роздрібної торгівлі та збільшенні гравців на міжнародних ринках. С кожним роком ринки кожної окремої країни об’єднуються та стають більш відкритими для діяльності іноземних компанії. Завдяки такому швидкому розвитку глобального ринку пересічній компанії важко вигідно позиціонувати та виокремлювати себе серед конкурентів продовж тривалого часу, якщо вона не буду адаптуватись до запитів ринку та пропонувати оновлені товари та послуги. Цей чинник спонукає менеджмент компанії вкладати більше коштів в інноваційну діяльність, розвиток продукту та пошук нових можливостей представлення компанії на ринку.
Закони ринкової економіки визначають необхідну наявність двох основних складових, які мають бути наявні у інноваційній діяльності,- це нововведення та інвестиції. Без належного інвестування розвитку продукту протиставити його конкурентам буде вкрай складно. Недостатність інвестиційних ресурсів потребує пошуку адекватної форми для здійснення інноваційної діяльності.
Міжнародна інноваційна діяльність може здійснюватися у таких формах як: проведення або замовлення на проведення НДР та ДКР, співпраця з іншими учасниками ринку та сумісний пошук інноваційних рішень існуючих проблем, придбання патенту, ліцензії, ноу-хау на право виробництва виробів; купівля готового інноваційного рішення; створення наукових об’єднань із випуску нової продукції із залученням іноземних або сучасних технологій, які ще не використовуються; створення інноваційного відділу на підприємстві, тощо. Аналізуючи діяльність найуспішніших світових міжнародних організацій, які мають найбільші обороти та стійку позицію багато років поспіль, можна зробити висновок, що це саме ті компанії, які вчасно та влучно реагують на зовнішні зміни, швидко адаптуються, їх внутрішній і зовнішній менеджмент налаштований не лише на швидке реагування та захист у складних умовах, а і на активну позицію щодо нововведень, пропозицій, пошуку та впровадження.
Реалізація нововведень на міжнародному ринку має відбуватися швидко, втім це не виключає необхідності проходження усіх стадій життєвого циклу інноваційного виробу. Дуже важливо, при цьому, щоб на другому етапі життєвого циклу інноваційного товару - визначення та досягнення умов, необхідних для успішної реалізації фаз інвестиційного циклу – було залучено достатньо ресурсів і проведені всі необхідні зміни, щоб зробити товар актуальним не лише на дату його виходу на ринок, але і на декілька років по тому. Контроль і аналіз виведеної партії продукції на міжнародний ринок має відбуватися якісно та оперативно, щоб залежно від отриманої реакції на продукт здійснювати коригування плану дій та подальшу оцінку ефективності від нововведення для загальної успішності компанії на міжнародному ринку.
Зважаючи на постійне пришвидшення глобалізації, великий вибір товарів на ринку, а отже підвищення сподівань споживачів, можна зробити висновок, що саме застосування інноваційних процесів у веденні міжнародної діяльності фірми допоможе не лише збільшити частку зайнятого ринку але і стане гарною інвестицією у подальший сталий розвиток фірми.