БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Однією з причин кризової ситуації підприємств є відсутність або низький рівень планування діяльності на довгострокову перспективу, недооцінка підприємцями своїх ринкових можливостей і потенціалу, низький ступінь аналізу зовнішнього бізнес-середовища, переоцінка переваг миттєвої вигоди проти довгострокових інтересів і перспектив.
Процес планування розвитку підприємства нерозривно пов'язаний з таким видом діяльності, як бізнес-планування. Бізнес-план служить інструментом у реалізації довгострокових планів і пов'язаний, в першу чергу, з деталізацією цілей для подальшого впровадження та контролю.
Бізнес-план — це один з найважливіших інструментів, що допомагає підприємству визначити засоби та виявити необхідні ресурси для досягнення бажаного результату, що посприяє його розвитку.
Основу бізнес-плану складають сконцентровані фінансові ресурси для вирішення стратегічних завдань, тому він допомагає підприємцю вирішувати цілий ряд основних завдань, пов'язаних з функціонуванням фірми [1]:
- визначає перспективні напрямки діяльності, ринки збуту і частку фірми на цих ринках;
- оцінює витрати по виготовленню та збуту продукції, порівнює їх з цінами продажу, визначає потенційну прибуток проекту;
- виявляє необхідне поєднання кадрів фірми, принципів мотивації їх праці та вимог щодо досягнення встановлених цілей;
- аналізує матеріальне та фінансове становище фірми і визначає, чи відповідають дані ресурси досягненню встановлених цілей;
- прораховує ризики й передбачає труднощі, які можуть перешкодити виконанню бізнес-плану.
Складання бізнес-планів передбачає використання методів та засновується на принципах бізнес-планування.
Так, згідно досліджень вітчизняного науковця-економіста Васильців Т.Г., виділено наступні основні методи бізнес-планування [2]:
1) оптимізації. Полягає у тому, що здійснюються розрахунки для окремих сценаріїв та обирається варіант найоптимальніший за відповідними критеріями відібраними для цього бізнес-плану.
2) цільового прибутку. В його основі — визначений розмір прибутку, що планується для підприємства, і, в залежності від цього, здійснюються розрахунки необхідних ресурсів, обсягів діяльності та інших показників.
3) індикативний. Базується на розрахунку рівня показників, при якому досягається беззбитковість, рентабельність тощо.
4) балансовий. Передбачає порівняння результатів після реалізації бізнес-плану з відповідним ресурсним забезпеченням для досягнення цих показників.
5) Нормативний. Є найбільш точним, передбачає розрахунок показників на основі використання науково-обґрунтованих норм та нормативів.
6) дослідно-статистичний. Полягає у проведенні дослідів та випробувань для визначення необхідних даних, що далі використовуються при розрахунку показників бізнес-плану.
Застосування цих методів бізнес-планування підприємства на принципах адекватності, цільового характеру, сталості, системності, науковості, оптимізації тощо [2].
Отже, для покращення процесу бізнес-планування розвитку підприємства необхідно особливу увагу звернути на методи та принципи розробки бізнес-плану. Адже, головним завданням є обґрунтування адекватності розробленого документу, щоб забезпечити економічне зростання та досягти бажаного результату та успіху проекту.
Посилання
Брежнева О.В. Инновационное бизнес-планирование в современных рыночных условиях / О.В. Брежнева // Экономические науки в России и за рубежом. - 2014. - № XIV. - С. 20-21.
Бізнес-планування : [навч. посіб.] / Т. Г.Васильців, Я. Д. Качмарик, В. І. Блонська, Р. Л. Лупак. – К. : Знання, 2013. – 207 с.