ВИДИ КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ ТА ПРИКЛАДИ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ
Анотація
Наявність конкурентних переваг є чи не найголовнішою умовою виживання підприємства на сучасному ринку. Для ефективного їх використання створюються конкурентні стратегії розвитку підприємства, які стають основою ведення бізнесу. В залежності від положення, яке займає підприємство на ринку, наявності ресурсів, кількості робітників, сфери діяльності чи будь-яких інших факторів, такі стратегії розвитку будуть різнитися між собою та й взагалі матимуть за основу різну мету.
Існує декілька видів конкурентних стратегій, які використовуються в сучасних господарських умовах. Їх можна поділити на такі групи:
- Стратегія посилення позицій на ринку (збільшення частки ринку, залучення покупців від конкурентів).
- Стратегія розвитку ринку (нові сегменти ринку).[1]
Автомобільний концерн «Volkswagen AG» є гарним прикладом використання відразу двох перших конкурентних стратегій. Один з найбільших світових автовиробників ще з 1964 року розпочав закупку контрольних пакетів акцій інших компаній цієї галузі. Сьогодні до складу Volkswagen Group входять ще 12 самостійних марок, які охоплюють як преміум-сегмент автомобільного ринку, так і більш економні варіанти. Таким чином компанія розширила свій вплив на ринку та охопила кожен його сегмент.
- Стратегія розвитку продукту (впровадження інноваційних товарів, модифікація асортименту, вдосконалення параметрів продукції).
- Стратегія концентричної диверсифікації (пошук нових видів одного і того самого рівня).[1]
Ще однією компанією, яка охопила відразу дві стратегії є «Apple Inc.». Щорічні оновлення власного асортименту смартфонів та програмного забезпечення для них є яскравим підтвердженням першої з них, а початок виробництва не лише смартфонів, а й планшетів та портативних медіаплеєрів на операційній системі попередніх є концентричною диверсифікацією.
- Стратегія чистої диверсифікації (освоєння абсолютно нових видів діяльності). [1]
Перехід компанії «Apple Inc.» до пріоритетного виробництва смартфонів та зменшення зусиль по розробці комп’ютерів є освоєнням нового ринку та використанням стратегії чистої диверсифікації.
- Стратегія "цінового лідерства" (підприємство досягає низьких витрат на виробництво і реалізацію своєї продукції, внаслідок чого може за рахунок більш низьких цін на аналогічну продукцію завоювати більшу частку ринку).
- Стратегія "продуктового лідерства" (виготовлення товарів з унікальними властивостями, імідж марки, визнана технологічна досконалість, зовнішній вигляд).[2]
Дані стратегії підходять як для підприємств, які прагнуть посилити вплив на ринку і займають його значну частину, так і для новачків, які лише виходять на ринок. «Продуктове лідерство» характерне для відомих марок з унікальними товарами, як наприклад «Air Max» від «Nike», «IPhone» від «Apple Inc.» чи «Київський Торт» від «Roshen», ці товари є унікальними та привертають увагу споживачів. “Цінове лідерство” характерне на ринку одноманітних товарів, де компанії намагаються скоротити витрати та зменшити ціну, привернувши увагу споживачів.
- Стратегія "лідерство в ніші" (концентрація зусиль підприємства на потребах вибраного ринкового сегмента).[2]
Доречним прикладом даної стратегії є компанія «Ryanair», які виходили на ринок, на якому вже були успішні конкуренти. «Ryanair» запропонували квитки на авіперельоти за рекордно низькими цінами, на літаках, які вже попередньо використовувалися і не були надто великими. Перельоти здійснювалися лише в межах США, що не потребувало великих витрат на пальне. Це зацікавило пасажирів, які раніше користувалися поїздом чи паромом. Орієнтація на інший сегмент споживачів допомогли компанії досягти успіху.
Це лише частина конкурентних стратегій, які були успішно використанні сучасними компаніями. Усвідомлення важливості орієнтації на конкурентні переваги та чітко сформованих план дій можуть перетворити компанію на світового лідера.
Посилання
Конкурентні стратегії. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://pidruchniki.com/1298010849589/marketing/konkurentni_strategiyi.
Загальні конкурентні стратегії (за Портером). - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://buklib.net/books/26095/.