НАДІЙНІСТЬ В УПРАВЛІННІ ЛАНЦЮГАМИ ПОСТАВОК: СУТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ
Анотація
Підприємство, як одна з ключових ланок в економіці є складною системою, що містить в собі значну кількість елементів, які перебувають у тісному взаємозв’язку між собою. За сучасних умов діяльності українських підприємств спостерігається зростання міжнародної співпраці, вертикальна дезінтеграція, а також фокус на основні види діяльності. Краща пропозиція доданої вартості та системи поставок доданої вартості є запорукою успішності підприємства. Все це цілком належить і до управління надійністю ланцюгів поставок на підприємстві, оскільки визначення ланцюга поставок є ключовим в логістиці та пронизує всі процеси починаючи з постачання, закінчуючи обслуговуванням клієнтів. Роль управління ланцюгами поставок на підприємстві є важливим фактором підвищення стійкості потенціалу підприємств, що дозволить усунути негативні наслідки економічного спаду і підтримати бізнес. Від надійності ланцюгів поставок залежить досягнення поставлених цілей, конкурентних переваг та ефективність виробничо-збутової діяльності підприємства.
Для забезпечення високого рівня надійності ланцюгів поставок на підприємстві необхідно враховувати всі основні чинники невизначеності та ризику, які характеризуються високою ймовірністю настання і можуть надати значний негативний вплив. Джерелами невизначеності можуть бути: коливання попиту; помилки прогнозів; вихід з ладу ресурсів; неточність даних; помилкові рішення менеджерів; неточна передача інформації та інтерпретація тих чи інших подій; цілеспрямовані дії по руйнуванню ланцюга поставок (тероризм, розкрадання вантажів); крайні випадки, такі як зміна політичних або природних умов. Функціонування та розвиток ланцюгів поставок на підприємстві постійно супроводжується впливом невизначеності, тому з метою забезпечення надійності оцінку слід здійснювати за всіма елементами, що її складають, виділяючи основні показники ефективності, але немає єдиної методології, котра б дозволила визначити та дати оцінку стосовно надійності. Невизначеність і ризики можна переносити в різні ділянки ланцюга поставок, розглядаючи різні форми контрактних відносин, розподілу або страхування ризиків, але виключити їх повністю неможливо.
Важливою практичною ціллю аналізу ланцюгів поставок, щодо невизначеності є усунення та посилення так званих «вузьких місць» ланцюга поставок. Під вузькими місцями розуміються [1, c.258]: ділянка ланцюга поставок, на якому особливо часто відбуваються порушення; ділянка ланцюга поставок, що є критичною для забезпечення пропускної здатності системи; ділянка ланцюга поставок, незначні відхилення на якій призводять до значних відхилень значень показників економічної ефективності. За даними сучасних досліджень 40-60% робочого часу менеджери ланцюгів поставок займаються виявленням та усуненням порушень. Повідомлення на біржі про порушення в ланцюзі постачань може викликати падіння курсу акцій підприємства до 30%.
Спостерігається значне зниження економічних ефектів управління ланцюгами поставок внаслідок пошкоджень вантажів, колапсів транспортних систем, порушень в фінансових потоках. Важливість забезпечення безпеки ланцюгів поставок підтверджується розробкою стандартів ISO 28000 «Supply Chain Security», розвитком управління подіями в ланцюгах поставок, а також введенням цілого блоку показників надійності ланцюгів поставок в останній версії SCOR.
Науковцями розроблена концепція комплексної безпеки ланцюгів поставок. Дана концепція заснована на наступних п'яти рівнях управління безпекою ланцюгів поставок: рівень регламентів (стандарти), рівень методів управління ризиком, рівень управління подіями і процесами, рівень інформаційних технологій, рівень забезпечення фізичної безпеки вантажів.
Для забезпечення стійкості ланцюга поставок, а, отже, і досягнення поставлених цілей бізнесу, необхідно, щоб враховувались ризики, створювались прогнози та сценарії розвитку, що дозволить забезпечити адаптацію до мінливих умов ринку.
Література:
- Крикавський Є.В. Логістичне управління: Підручник [текст] / Є. Крикавський. – Львів: Національний університет «Львівська полехніка», 2005. – 684с. – (Серія «Світ маркетингу і логістики» – Вип.1).