КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА ЯК ІНСТРУМЕНТ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ КОМПАНІЇ
Анотація
Сучасні умови господарювання обумовили перехід бізнесу на нову стадію розвитку, яка характеризується пошуком шляхів підвищення ефективності використання наявних ресурсів, у тому числі і людських. Водночас далеко не всі компанії, що прийняли рішення створювати корпоративну культуру мають уявлення про її сутність.
В наш час є багато варіантів пояснення терміну «корпоративна культура», однак майже всі є значною мірою додатковими і переважно являють собою перелік складових елементів, які в сукупності формують корпоративну культуру підприємства. З урахуванням сучасних тенденцій економічного розвитку значення корпоративної культури можна висловити наступним чином:
- створення певного іміджу організації та формування у співробітників почуття безпеки;
- культура допомагає новачкам швидше вникнути в діяльність організації;
- підвищується рівень відповідальності, а, отже, і рівень життєздатності організації;
- корпоративна культура стимулює працівників на досягнення спільних цілей, що викликає підвищення інноваційного потенціалу організації;
- культура задає внутрішньо-фірмові правила і стандарти поведінки;
- культура регламентує управлінську діяльність;
- культура сприяє ідентифікації працівника з фірмою, формує прихильність до фірми[1, с. 511].
Розробка та створення сильної корпоративноїкультури єскладним процесом, іне існує єдиноїтехнології досягнення успіху.Важливий аспекткорпоративноїкультури – це заохоченняспівробітниківдо змін.Бізнес-середовище постійно змінюється, ізавдання керівництва полягаєв тому, щобзабезпечити, адаптацію та розвиток організації, її готовностідо здійснення адекватнихзмін [1, с. 32].Роблячи висновок, корпоративна культура визначається як система правил і норм поведінки і цінностей, які забезпечують ефективне досягнення цілей організації, а також дають організації значний гандикап до розвитку, примножуючи її привабливість для робітників, партнерів по бізнесу та інвесторів. За своєю спрямованістю корпоративна культура сприяє тому, що співробітники організації вважають себе частиною команди і отримують задоволення від допомоги компанії йди до успіху.
Сьогодні в працях науковців та вчених існують два підходи до корпоративної культури. Відповідно перший підхід – корпоративну культуру доцільно лише вивчати, але впливати на неї чи змінювати її не є можливим. Другий підхід пояснюється тим, що при певних дійсних умовах та діях формувати й змінювати корпоративну культуру можна.
Для створення та впровадження корпоративної культури необхідна безпосередня участь топ-менеджменту і команди ключових фахівців компанії. Завдяки їх компетентним діям створюється система, перебуваючи в якій співробітники рано чи пізно набувають необхідні якості і починають виконувати вимоги корпоративної культури не стільки через острах відповідальності за недотримання запропонованих норм, скільки через глибокі внутрішні переконання в необхідності не порушувати створену внутрішню атмосферу організації [3, с.235].
Цілеспрямоване формування корпоративної культури утворює струнку систему цінностей і норм поведінки, які дозволяють організації створити єдиний вектор руху і розвитку компанії, її співробітників. Вона визначає спосіб дій, що дозволяє співробітникам швидко і адекватно реагувати на несподівані події. Отже, корпоративна культура може відіграти вирішальну роль у створенні конкурентної переваги, стати інструментом інноваційного розвитку компанії та і засобом підвищення її конкурентоспроможності. Зазначимо, що корпоративна культура є особливо важливим фактором саме для підприємств з інноваційною сферою діяльності[2, с. 346].
Посилання
Беккер Г.С. Человеческое поведение: экономический подход / пер. с англ. Е. Батракова, Р. Капелюшников, Б.Максименко [и др.]. М.: ГУ ВШЭ, 2003. – 672 с.
Виханский О.С. Менеджмент / О.С. Виханский, А.Й. Наумов. – М. : МГУ, 2003. – 528 с.
Спивак В. А. Корпоративная культура. / В. А. Спивак. – СПб. : Питер, 2001. – 352 с.