УПАКОВКА ТОВАРУ ЯК ЕЛЕМЕНТ ЛОГІСТИЧНОГО ЛАНЦЮГА

Автор(и)

  • Ксенія Глущенко

Анотація

Упаковка є одним із істотних чинників , які пливають на продуктивність логістичної системи та витрат, які притаманні їй. Тому планування загальних витрат підприємства повинне також враховувати всі витрати, пов’язані з пакуванням товару на всіх етапах логістичного ланцюга.

На етапі складування упаковка несе в собі важливу ідентифікаційну  функцію , яка повинна з точністю вказувати тип, кількість, умови зберігання та перевезення вантажу для ефективного контролінгу складських запасів. Від надійності ідентифікації упаковок залежать, точність, швидкість і ефективність виконання замовлень.

Немало важливою є здатність одиничних упаковок формували одну укрупнену вантажну одиницю, що буде придатна до вантажопереробки та буде прямо впливати на витрати транспортування і зберігання вантажу. Наявність таких важливих характеристик упаковки, як міцність, зручність, інформаційна насиченість і відповідність екологічним стандартам, підвищує споживчі якості продуктів і відповідно рівень логістичного сервісу.

В умовах глобалізації істотно збільшилась протяжність і складність логістичних ланцюгів, що спонукало зростання витрат на створення нових розподільчих центрів. В даних умовах процес пакування доцільніше відкладати до моменту знаходження реального споживача.

Упаковка зазвичай поділяється на два типи [1]:

1) споживча упаковка. Вона націлена на кінцевого споживача товару і в більшій мірі виконує маркетингові функції. Споживча упаковка розробляється з міркувань зручності споживача, привабливості для покупців, ефективного використання торгових площ і захисту товарів від пошкоджень. Споживча упаковка повинна відрізнятися оригінальністю зовнішнього вигляду, нести великий обсяг інформації, що веде до незвичайної форми і габаритам, саме це і являє собою найгіршу упаковку з точки зору логістики;

2) промислова упаковка, що забезпечує зручність логістичних операцій.

Всі ємкості для первинної консолідації окремих продуктів, прийнято називати промисловою упаковкою. Для зручності вантажопереробки промислові упаковки зводять в більші вантажні відправки, цей процес називається контейнеризацією або створенням укрупнених вантажних одиниць. Промислова упаковка і збільшена вантажна одиниця є основними об'єктами вантажопереробки в логістичному каналі. Вага, габарити і міцність промислової упаковки більшості продуктів зумовлюють вимоги до їх транспортуванні та вантажопереробки. Якщо упаковка не сприяє продуктивності логістичних операцій, страждає ефективність всієї системи [2]. При розробці промислової упаковки потрібно дотримуватися стандартизації та обмеження числа типорозмірів, задля забезпечення ефективної експлуатації обладнання в процесі транспортування і зберігання.

Промислова упаковка, в свою чергу, поділяється на зовнішню тару та цехову тару. Зовнішня тара призначена для зберігання вантажів у процесі транспортування  від виробників до споживачів. До таких видів промислових упаковок відноситься більшість видів дерев’яних, металевих, пластмасових та картонних ящиків, піддонів, бочок, пляшок та ін. Цехова тара використовується для транспортування вантажу по складським приміщенням, доставки до робочих місць різних видів сировини та устаткування.

У процесі вантажопереробки, як інтегрованого процесу логістичної системи, економічно ефективне використання стандартних промислових вантажних упаковок. Стандартні упаковки дозволяють доцільно використовувати вантажне обладнання та організувати безперервний рух від ділянки комплектування замовлення до відправки завантаженого транспортного засобу. За допомогою декількох різних розмірів укрупненої упаковки можна максимально використовувати корисну місткість транспортних засобів. Стандартизація промислової упаковки як первинної вантажної одиниці полегшує інтеграційний процес у логістичній системі в цілому.

Отже, всі різновиди логістичної упаковки, повинні забезпечувати зручність вантажопереробки, захищати вантаж і нести інформацію про нього. Ефективна логістична система повинна включати в себе розробку та постійне вдосконалення логістичної упаковки, для оптимізації робочого процесу на всіх етапах логістичного ланцюга, що в свою чергу призведе до зменшення витрат підприємства та покращення сервісу для потенційних клієнтів.

 

Науковий керівник: к.е.н., доц. Луценко І.С.

Посилання

Григорьев, М. Н. Логистика / М. Н. Григорьев, С. А. Уваров. — 4-е изд., испр. и доп. — М. : Издательство Юрайт, 2014. — 836 с.

Кальченко А. Г. Логістика: навч. посібник / А. Г. Кальченко. – К. : КНЕУ, 2000. – 148 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-03

Номер

Розділ

Логістика та управління ланцюжками поставок:вітчизняний та закордонний досвід