КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ЯК ФАКТОР УСПІШНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • Олександр Гурман
  • Жанна Михайлівна Жигалкевич Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна

Анотація

Конкурентна боротьба на багатьох ринках має тенденцію до зростання. Товаровиробники спрямовують значні зусилля на збільшення частки ринку та кількості споживачів. Підприємства прагнуть забезпечити собі стійку конкурентну позицію підвищуючи рівень своєї конкурентоспроможності А отже, вдосконалюють всі процеси, які відбуваються в ході кожного з етапів діяльності підприємства.

Задля підвищення конкурентоспроможності підприємства необхідно, в першу чергу, класифікувати фактори, що обумовлюють її рівень. Весь набір факторів за ступенем залежності від підприємства можна умовно поділити на внутрішні та зовнішні.

До внутрішніх факторів можна віднести: впровадження нового технічного обладнання, нових технологій у виробництво; підвищення кваліфікаційного рівня працівників; формування системи конкурентних відносин у діяльності персоналу тощо. Вони можуть регулюватись на різних рівнях управління, зокрема, підприємства в цілому, певного структурного підрозділу чи на рівні декількох робочих місць.

До зовнішніх факторів віднесено: інвестиційний клімат в окремій галузі, регіоні, країні; рівень технічного розвитку; забезпеченість ресурсами, масштаб та рівень конкуренції і тощо.

Отже, основними факторами впливу на конкурентоспроможність підприємства є: конкурентна стратегія підприємства; наявність ресурсів, в першу чергу фінансових, трудових та матеріальних; частка ринку; інноваційний потенціал; ефективність менеджменту на підприємстві; випуск конкурентних товарів та послуг. Окрім того, на конкурентоспроможність підприємства суттєво впливають наявні конкурентні переваги. Їх можна умовно поділити на два види: переваги у витратах, що впливають на здатність підприємства розробляти, випускати і продавати схожий товар, послугу з меншими витратами, а отже за нижчою ціною, порівняно з конкурентами; переваги у маркетингу, що забезпечує покупця більшою цінністю у формі нової якості товару, його особливих споживчих властивостей або післяпродажного обслуговування та надає можливість встановлювати більш високі ціни [1, с. 16].

На формування сучасного розвиненого ринку, що включає сферу виробництва й товарообігу, безпосередньо впливає створення конкурентної політики окремих підприємств. У наслідок розвитку ринкових відносин, поступово виник активний інтерес до проблеми утворення і вдосконалення конкурентних переваг, як однієї із складових конкурентної політики суб'єктів господарювання. Також з часом з'явилась велика кількість розробок, спрямована на вирішення цієї проблеми.

Певні конкурентні переваги, у зв'язку з їх динамічністю, мають свій, так званий, «життєвий цикл». До його окремих етапів можна віднести: становлення переваги, її зростання, обмеження зростання, зрілість, спад. Великий влив на «життєвий цикл» має рівень використання потенціалу підприємства, зокрема ресурсного, та ефективність його конкурентної стратегії.

Для підвищення конкурентоспроможності на підприємствах розробляють та впроваджують комплексну систему заходів, які спрямовані на забезпечення належної якості товарів та послуг. Позитивними характеристиками сучасного конкурентного ринку, який постійно перебуває у стані розвитку, є те, що він вимагає від підприємств підвищення рівня якості продукції, а також забезпечення високого рівня інформаційної відкритості. Завдяки цьому споживачі здатні вільно формувати свій вибір продукції та послуг. Також ці фактори роблять ціну та якість предметом конкуренції. Механізм «ціна-якість» дозволяє стимулювати дослідження попиту на різні категорії продукції та послуг і проводити аналіз рівня конкуренції, підвищувати якість пропонованих товарів та послуг, знаходити оптимальний баланс між їх ціною і якістю. Все це створює умови для подальшого підвищення ефективності роботи й росту конкурентоспроможності підприємств в усіх галузях економіки.

Отже, конкурентоспроможність є безумовно важливим фактором успішного розвитку та функціонування підприємства в сучасних ринкових умовах. Високий рівень конкурентоспроможності можна забезпечити через правильно побудовану конкурентну політику та чітко визначені конкурентні переваги підприємства.

 

 

Посилання

Коваленко В.О. Розробка заходів з підвищення конкурентоспроможності підприємства в сучасних умовах / В.О. Коваленко // Економіка підприємства. – 2013. – №2. – С. 15-18

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-03

Номер

Розділ

Менеджмент сучасного бізнесу в умовах трансформаційних перетворень економіки