Вплив турбулентності на розвиток ІТ-бізнесу
Анотація
Оскільки економічному розвитку притаманна циклічність, науковці вже протягом багатьох десятиліть займаються дослідженням економічних циклів та причин їх утворення. Дослідження показали, що з плином часу середня тривалість економічних циклів має тенденцію до скорочення. Якщо на початку ХХ століття середня тривалість економічного циклу становила 10-20 років, то в останні його десятиліття – 10-11 років. Також сучасному циклоутворенню характерний процес формування нових кризових хвиль у процесі спаду одної, незавершеної хвилі. Саме процес скорочення тривалості економічного циклу та досить швидка й непрогнозована зміна його фаз є характерними для турбулентної економіки, що представляє собою “нову реальність” у циклічності економічних перетворень. На думку Ф. Котлера та Дж. Касліоне, турбулентність у бізнесі визначається як непередбачувані та швидкі зміни у внутрішньому та зовнішньому середовищах організації, які впливають на її діяльність [1]. Саме тому сучасним підприємствам необхідно постійно пристосовуватися до швидкозмінюваних умов, щоб виживати в нових реаліях.
На розвиток турбулентних процесів в економіці впливають такі чинники, як: глобалізація, інновації, науково-технічний прогрес, інформаційна революція, розвиток фінансових ринків і т.д. Головним фактором, який спровокував появу економічної турбулентності виступає глобалізація. У другій половині XX століття у світовій економіці сталися докорінні зміни, котрі вплинули на всі сфери життя: від науки і мистецтва до економіки та її розвитку. У світове господарство міцно ввійшли країни, що розвиваються, які через відміни в рівні розвитку, особливості і потреби, стали чинниками дисбалансу, раз і назавжди змінивши структуру світової економіки. Процеси взаємопроникнення, міжнародного поділу праці та розвитку техніки і технологій пришвидшили темпи розвитку економіки , послугувавши причиною стрімкого поширення кризових явищ і неможливості їхлокалізації. Збільшилося число та інтенсивність використання фінансових інструментів, набули поширення ф‘ючерсні контракти і масове кредитування, що стало ще черговим чинником ризику [2].
Прояви турбулентності притаманні процесу розвитку ІТ-бізнесу, оскільки на сьогоднішній день ця галузь розвивається швидкими темпами. Основними факторами швидких перетворень у цій сфері є постійна зміна потреб клієнтів та постійне вдосконалення технологій. Рушійною силою в даному випадку виступає споживач, який стає вимогливішим та потребує все нових, більш інноваційних продуктів, підвищену доступність, диференціацію товару або послуги, більш високу якість, коротші терміни і за тою самою ціною. З кожним роком виробники та розробники ІТ-сфери пропонують все нові й нові рішення споживачу.
Керуючись досвідом компаній, які змогли витримати хвилі турбулентності та навіть зміцнили свої позиції можна сказати, що головними елемантами успішного управління таких компаній були: зміцнення основного бізнесу – шляхом зміцнення позиції на ринку, зосереджуючись на економії на масштабі та на оптимізації структур витрат; розробка планів заходів для непередбачених подій - раннє розроблення альтернативних стратегій для найгірших сценаріїв; визначення цілей, пріоритетів та цінностей – сильне узгодження корпоративних цінностей та пріоритетів полегшує прийняття рішень, оскільки ці цінності можуть слугувати моделлю, навіть якщо інформації ззовні недостатньо [3].
Отже, можна зробити висновок, що на сьогоднішній день економічна турбулентність стає вже нормальним станом у процесі розвитку економіки, тому підприємствам необхідно постійно підлаштовуватися під швидкі зміни внутрішнього та зовнішнього середовищ для довгострокового виживання в нових умовах та для свого успішного функціонування.
Науковий керівник: к.е.н, професор Довгань Л. Є.
Посилання
Котлер Ф. Хаотика: управління та маркетинг в епоху турбулентності / Ф. Котлер, Дж. А. Касліоне ; пер. з англ. – К. : ХімджестПласке, 2009. – 203 с.
Крисюк Р. В. Міжнародне інвестування в умовах циклічного економічного розвитку : дис. канд. ек. наук : 08.00.02 / Крисюк Роман Володимирович – Київ, 2016. – 291 с.
Strategy in Turbulent Times[Electronic resource] /– Electronic data. – [The manager.org]. – Mode of access: World Wide Webhttp://www.themanager.org/Strategy/strategy.htm