ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗНАННЯ ЯК ОБ’ЄКТ УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНО ОРІЄНТОВАНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • Анна Каризська
  • Наталія Іванівна Ситник

Ключові слова:

управління знаннями, інноваційна організація, організаційні зання, управління організацією

Анотація

В останні роки зростання кількості інформації в світі супроводжується появою нових цифрових можливостей для роботи з нею. У той же час збільшення інформаційних потоків породжує ряд нових проблем для соціально-економічної діяльності людей. Особливості розвитку сучасних компаній пов'язані з феноменом переходу до так званої «економіки знань», а саме такому типу економіки, в якому сектор знань грає вирішальну роль, а виробництво знань є найважливішим драйвером зростання. Розвиток компанії в період переходу до економіки знань повинен базуватися, в першу чергу, на зростанні їх інтелектуального капіталу [1, c.33].

Головне завдання механізму управління організаційними знаннями компанії – забезпечення їх створення, передачі, обміну та ефективного використання в процесі розроблення інноваційної продукції. Управління знаннями компанії повинно бути спрямоване на приведення у відповідність внутрішніх можливостей їх реалізації і розвитку до зовнішніх можливостей, які генеруються ринком.

Життєздатність підприємства безпосередньо залежить від: 1) конкурентної якості інтелектуального капіталу та активів на базі знань; 2) успішного застосування цих активів у оперативній діяльності для реалізації їх вартості для досягнення цілей підприємства [2, с. 399].

Управління знаннями має тактичні та операційні перспективи. Управління знаннями є більш деталізованим порівняно з управлінням інтелектуальним капіталом і зосереджене на полегшенні та управлінні діяльністю, пов'язаною з інформацією. Його функція полягає у плануванні, впровадженні, експлуатації та моніторингу всіх пов'язаних з інформацією заходів та програм, необхідних для ефективного управління інтелектуальним капіталом.

Процес управління знаннями означає специфічну діяльність з виявлення, відбору, синтезу, зберігання і розповсюдження реальних знань в організації. Принципове значення має створення інтерактивного навчального оточення, яке дозволяє людям постійно обмінюватися інформацією і використовувати всі можливості для засвоєння нових знань. Придбання, засвоєння і передача знань вважаються визначальними чинниками стратегічних управлінських дій і рішень компанії [3, c.47]. Можливим шляхом інтенсифікації створення організаційного знання є впровадження  інноваційних освітніх технологій, спрямованих на розвиток як кодифікованих знань (програми дистанційного навчання, електронне навчання, інтранет, бази даних, репозитарії документів), так і неявних знань (системи підтримки групової роботи, комп’ютерні симуляції,  електронні форуми та відео конференції, віртуальні співтовариства практиків, вебінари і т.п.). Цілісність процесу управління організаційними знаннями забезпечується поєднанням корпоративного навчання з освітнім аутсорсингом [3, c.49].

Особливе значення для підвищення ефективності управління знаннями підприємства має організаційна культура, яка включає корпоративні цінності, установки, внутрішні та зовнішні орієнтири робочої поведінки персоналу, спрямовані на спільне створення, обмін і використання знань. Ефективне управління знаннями стимулює творчий підхід до вирішення організаційних проблем, сприяє підвищенню конкурентоспроможності та розвитку підприємства в сучасних умовах.

Управління процесом створення нового знання на корпоративному рівні дозволить зробити більш ефективним інноваційний процес в цілому, оскільки дослідники і розробники будуть у своїй діяльності чітко орієнтовані на потреби споживачів, а виробники – зацікавлені в результатах як основі підвищення власної конкурентоспроможності [1, c.41]. Для цього необхідно перетворити процес створення і впровадження нововведень з лінійного в циклічний, забезпечити продуктивний обмін  неявним  знанням в процесі соціалізації працівників і  перетворення знання в кодифіковане   в процесі екстерналізації та комбінування. Це дозволить підвищити ефективність управління вітчизняними компаніями на основі розвитку інтелектуального капіталу і використання технологій управління організаційними знаннями.

Посилання

Букович У. Управление знаниями: руководство к действию / У. Букович, Р. Уильямс. – М.: ИНФРА-М, 2002. – 504 с.

Клейнер Г. Знания об управлении знаниями / Г. Клейнер. // Вопросы экономики. – 2004. – № 1. – С. 151-155.

Сергеев А. Л. Методологические знания в интеллектуальном капитале организации / А. Л. Сергеев. // Научная мысль Кавказа. – 2004. – № 4. – С. 47-50.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-23

Номер

Розділ

Інноваційно-інвестиційне підприємництво як основа економічного зростання