КОНЦЕПЦІЯ ЛАНЦЮГА ПОСТАВОК ЯК ЕЛЕМЕНТУ ЛОГІСТИЧНОЇ ПАРАДИГМИ

Автор(и)

  • Анастасія Олегівна Овдієнко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені ІгоряСікорського», Україна
  • Ірина Сергіївна Луценко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені ІгоряСікорського», Україна

Анотація

Сучасний період розвитку світової економіки супроводжується радикальним розширенням меж завдяки інтеграційним процесам підприємств в ланцюгах поставок.

Управління ланцюгами поставок (англ. - Supply Chain Management, SCM) - це основна концепція управління поставками в сучасній економіці. Джеймс Сток і Дуглас Ламберт в [1, с. 51] дають таке визначення: «Управління ланцюгами поставок - це інтегрування ключових бізнес-процесів, що починаються від кінцевого користувача і охоплюють всіх постачальників товарів, послуг та інформації, що додають цінність для споживачів і інших зацікавлених осіб».

Засадою формування логістичного ланцюга є спільна координована діяльність його складових: постачальника сировини, матеріалів, запчастин, перевізника, складських приміщень, посередників, виробників, субпідрядників та споживачів.

Ланцюг поставок складається з ряду видів діяльності і організацій, через які матеріали проходять у час свого переміщення від постачальників початкового рівня до кінцевих споживачів [2, с. 19].

С.А. Уваров в статті «Логістика постачання в системі управління ланцюгами поставок» зазначає, що виробничу фірму як промислового покупця відрізняють: 1) похідний (від подальшого споживання) характер попиту; 2) корпоративний характер попиту; 3) професійний рівень попиту і компетентності фахівців, що здійснюють закупівлі [3, с. 36]. Підприємства, що виробляють індивідуалізовану продукцію, таку, як вікна, вбудовані меблі, є виробничими фірмами, для яких украй важливий характер попиту, під який формується і виробничий цикл, і ланцюг поставок.

Про орієнтацію на попит кінцевого споживача говорять і Хендфілд з Николсом: «Мета SCM - створення цінності для організацій, що є учасниками ланцюга поставок, з особливим акцентом на кінцевому споживачі в цьому ланцюзі постачань» [4, с. 23].

О. Проценко в статті «Розвиток системи управління ланцюгами поставок» зазначає, що формування і управління ланцюгами поставок враховує такі особливості:

1) довжина ланцюга поставок: від джерела сировини до кінцевого споживача (або окремі ланки);

2) вертикальна структура: визначається числом постачальників і відповідно споживачами [5, с. 31].

Кожен продукт має свій власний унікальний ланцюг поставок. Так, ланцюг поставок у компанії «Сучасні вікна» починається з полівінілхлоридного порошку, одержуваного як продукт переробки нафти, а закінчується установкою вікон споживачам. Ланцюг поставок описує весь шлях матеріалів, які вони проходять з самого початку до самого кінця. На цьому шляху матеріали можуть проходити через постачальників сировини, виробників, операції з доведення, лінгвістичні центри, склади, операторів-посередників, транспортні компанії, оптовиків, рітейлерів і безліч інших операцій і учасників. Іноді ланцюг поставок не закінчується на кінцевому споживачу, а додатково охоплює етап переробки і повторного використання матеріалів [2, с. 19].

Формування ланцюгів поставок продукції, з точки зору їх якості має виходити з системи оптимального розподілу продукції до споживача.

Посилання

1. Джеймс Р. Сток, Дуглас М. Ламберт. Стратегическое управление логистикой: пер. с анг. – М., 2005. – 797 с.

2. Уотерс Д. Логистика. Управление цепью поставок: пер. с англ. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. – 503 с.

3. Уваров С.А. Логистика снабжения в системе управления цепями поставок // Логистика и управление цепями поставок. – 2010. – № 3. – С. 36.

4. Хэндфилд Роберт Б., Николс мл. Эрнест Л. Реорганизация цепей поставок. Создание интегрированных систем формирования ценности: пер. с англ. – М.: Вильямc, 2003. – 416 с.

5. Проценко О. Развитие системы управления цепями поставок // Логистика. – 2013. – № 4. – С. 31.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-03

Номер

Розділ

Логістика та управління ланцюжками поставок:вітчизняний та закордонний досвід