РУШІЙНІ СИЛИ ТА РИЗИКИ ЗДІЙСНЕННЯ МІЖНАРОДНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

Автор(и)

  • Алла Рашидівна Дунська Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна
  • Анастасія Сергіївна Башкіна Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Україна

Ключові слова:

Міжнародні закупівлі, фактори, ризик, рушійні сили

Анотація

Зважаючи на мінливий бізнес-клімат, який відзначається зростаючою світовою конкуренцією,  все більше число підприємств вважають, що міжнародні закупівлі є позитивним стратегічним напрямком для отримання значних конкурентних переваг. Однак перед прийняттям рішення про міжнародні закупівлі слід детально ознайомитись з основними ризиками пов’язаними з ними та оцінити доцільність їх здійснення.

Згідно з дослідженням Джона Стівенса [1], виокремлюють наступні основні рушійні сили для міжнародних закупівель:

1. Відсутність необхідних матеріалів на внутрішньому ринку. Через географічні та технологічні причини деякі вітчизняні виробники не мають можливості постачати конкретні матеріали або товари. Крім того, через обмежені потужності національних підприємств у деяких випадках міжнародний постачальник може виконати замовлення швидше, ніж національний.

2. Незадовільна якість вітчизняної продукції. Якість продукції, отриманої на внутрішньому ринку, може не відповідати вимогам покупців, вона може бути недостатньою для того, щоб виробники мали змогу продавати свою продукцію на міжнародних ринках, де застосовуються більш високі стандарти. Також причиною є неможливість вітчизняного постачальника забезпечити задовільні гарантії або післяпродажне обслуговування виробникам. Якість іноземного постачальника може бути кращею, це пояснюється рядом факторів, зокрема більш новими і більш досконалими засобами виробництва, більш досконалою системою контролю якості та ін [2].

3. Ціна. Матеріали або продукти, що поставляються вітчизняними постачальниками, можуть бути занадто дорогими, особливо це стосується розвинених країн. В такому випадку представники цих країн можуть придбати ті ж самі товари в інших країнах світу, де ціна на них буде більш низькою.

4. Технологія. У деяких підприємств, особливо в країнах, що розвиваються, може не бути іншого вибору, крім здійснення міжнародних поставок. В іншому випадку вони не зможуть отримати доступ до технологій світового рівня.

Серед факторів, що можуть вплинути на здійснення міжнародних закупівель, виокремлюють політичні, юридичні та культурні відмінності між різними країнами. Крім того, підприємствам доводиться стикатися з такими проблемами, як транспортні, технологічні та виробничі недоліки. Інші особливості - мовні бар'єри, звичаї і торгові правила [3, c.22]. Таким чином, ми можемо зробити висновок, що міжнародні закупівлі передбачають наступні ризики:

1. Ризик безпеки: багато країн, що розвиваються, та які визначають низьку вартість постачання  в контексті міжнародних закупівель, підлягають політичній невизначеності або навіть внутрішньополітичним сутичкам, що може призвести до збою у роботі підприємств.

2. Ризик витрат: в процесі здійснення компаніями міжнародних закупівель, можуть виникнути приховані витрати, пов’язані з різними культурами та різними часовими поясами. Крім того, моніторинг міжнародних виробників - тривалість пошуку та отримання інформації про постачальника - також несе за собою значні витрати.

3. Ризик якості. Міжнародні закупівлі можуть привести до проблеми якості, яка може завдати шкоди бренду і призвести до величезних фінансових стягнень.

4. Ризик інтелектуальної власності: власні знання в області дизайну, техніки, матеріалів та інших елементів можуть бути розповсюдженні. Отже, підприємства мають бути готові до ризику втрати інтелектуальної власності.

Таким чином, при вирішенні підприємствами питання щодо здійснення міжнародних закупівель, слід оцінити доцільність таких дій, враховуючи можливі ризики, що можуть виникнути в процесі здійснення зовнішньоекономічної діяльності.

Біографії авторів

Алла Рашидівна Дунська, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

к.е.н., доцент кафедри менеджменту

Анастасія Сергіївна Башкіна, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

студентка 6-го курсу

Посилання

1. Stevens J. (1995). Global Purchasing in the Supply Chain. Purchasing & Supply Management, 345 p.

2. Архипова Е. А. Основные особенности и проблемы международных закупок // Молодой ученый. — 2014. — №20. — С. 239-240. — URL https://moluch.ru/archive/79/13940/

3. Kendall N. (1999, August 4). Pardon me- was I speaking French? Christian Science Monitor, 234 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-03

Номер

Розділ

Міжнародний бізнес в умовах тенденцій розвитку глобальних викликів