ІННОВАЦІЙНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ НА ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ

Автор(и)

  • Ганна Андріївна Федірко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського», Ukraine

Ключові слова:

інноваційні ресурси, корпоративна культура

Анотація

Інноваційні ресурси залежать від здатності людини до творчості та можливостей спільноти приймати або адаптувати до умов життєдіяльності результати творчості. Нові ідеї, що виникають у свідомості індивідуума, поширюються в суспільстві, що сприяє соціокультурним змінам. Діяльність по впровадженню нововведень, модифікації та інституціоналізації нововведень сама по собі є творчою та інноваційною.Для реалізації такого роду діяльності створюються інноваційні центри (ДЦ). ІЦ називають мостами в майбутнє, центрами гармонії і модернізації. ІЦ вирішують різні завдання, проте переслідують єдину мету – використовувати «дозріли» фундаментальні знання в прикладних цілях і (або) досвідчених виробництвах. Інноваційна діяльність має на увазі витіснення «архаїчних» і кустарних форм діяльності раціонально організованими формами. Однак вирішення поставлених перед ІЦ завдань і досягнення цілей можливо лише на основі корпоративної культури.

Аналіз соціокультурних аспектів інноваційної діяльності в Україні становить одну з найбільш актуальних наукових проблем [1, с. 98]. Зміст більшості визначень має на увазі під корпоративною культурою історично сформовану систему загальних традицій, цінностей, символів, переконань, правил і норм поведінки, яка витримала випробування часом.Унікальність поєднання перерахованих ознак полягає в тому, що система культурних цінностей в компаніях, що працюють в однакових умовах, зазвичай буває різною. Корпоративна культура може надавати як безпосередній, так і опосередкований вплив, при цьому свідомо чи несвідомо сприйматися учасниками виробничого процесу [2, с. 15]. Тому вона є найбільш стабільним, цементуючим елементом управління організаційним поведінкою.

Новий світогляд, що формується в сучасному суспільстві, орієнтований на пошук інноваційних ідей, концепцій, стратегій. Пріоритетна роль при цьому відводиться інформації, наукомістких технологій і людських ресурсів. А культура визначає контури організації, моделі управління, орієнтири відносин.В результаті формується структура, що складається з взаємозв'язаних ланок:модель управління – інноваційна технологія – корпоративна культура. Кожна ланка виконує свої особливі функції, сукупність яких визначає напрямок, швидкість і якість руху організації до нового щабля розвитку.В процесі реалізації даної структури сучасна корпоративна культура являє інструмент становлення соціально-трудових відносин, нових правил і норм поведінки в умовах ринкової економіки. Вона виступає фактором зниження соціальної напруги, локалізації конфліктних ситуацій, обумовлює налагодження партнерського рівності і формування соціальної відповідальності.Увага керівників до корпоративної культури в останні роки викликано їх прагненням налагодити обстановку в трудовому колективі і тим самим підвищити продуктивність праці.

До базисних культурних цінностей зазвичай відносять: дотримання правових норм, що регламентують діяльність організації; цілепокладання з урахуванням інтересів співробітників; турботу про відпочинок і культурне дозвілля співробітників; повагу до людської гідності і прав людини; увагу до сімейно-побутових проблем співробітників; виховання у працівників чесності і правдивості, відповідальності, дисциплінованості та працьовитості, поваги до старших, уміння тримати слово, виконувати обіцянки і поручительства. Корпоративна культура майже завжди є оригінальним синтезом цінностей, відносин, норм, традицій, форм поведінки і ритуалів, властивих виключно конкретної компанії. Дотримання спільних цінностей об'єднує людей в групи, збільшуючи активність в досягненні поставлених цілей.Для сучасних вітчизняних організацій вкрай важливий вибір такий моделі розвитку, яка в змозі забезпечити ефективність їх діяльності в сучасних умовах. Оптимальною може бути визнана модель, що враховує не тільки зовнішні параметри політичних і економічних процесів, але і весь спектр внутрішніх соціокультурних характеристик організації.

Отже, керівникам необхідно звернутися до основоположної, базової складової економічного розвитку – корпоративної культури. Саме вона пронизує всі без винятку сторони функціонування будь-якої організації, дозволяє врахувати і зовнішні умови, і внутрішні чинники, які визначають ступінь її економічної ефективності.

 

Науковий керівник: д-р економічних наук, проф. Дергачова В.В.

Посилання

Кицак Т. Г. Корпоративна соціальна відповідальність як основа концепції гідної праці / Т. Г. Кицак, І. Ф. Коваленко // Соціально-трудові відносини: теорія та практика . – 2015. – № 2. – С. 98-102.

Николаев А. Инновационное развитие и инновационная культура / А. Николаев // Наука и науковедение. – 2011. – № 2. – С. 15-18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-23

Номер

Розділ

Інноваційно-інвестиційне підприємництво як основа економічного зростання