Показники оцінювання кон’юнктури ринку при виході підприємства на міжнародний ринок
Анотація
Кон'юнктура ринку, або ринкова кон'юнктура, - це певний економічний стан, який склався на ринку на цей час або в певний відрізок часу, і який відображає співвідношення між попитом і пропозицією, яке склалося на ринку. За допомогою кон’юнктури можна визначити, наскільки комерційно цінним та конкурентоспроможним є товар або послуга [1, с. 200].
Для дослідження кон’юнктури ринку необхідно проаналізувати комплекс економічних показників. За їх допомогою можна як кількісно охарактеризувати якісні зміни, що відбуваються у процесі відтворення і характеризують сформовану ситуацію на ринку, так і оцінити, які тенденції будуть характерні для кон’юнктури в майбутньому [2, с. 100].
Перш, ніж підприємству прийняти рішення про вихід на певний зовнішній ринок, необхідно проаналізувати рівень конкурентоспроможності різних країн. До основних показників конкурентоспроможності країни відносяться ВВП у розрахунку на душу населення; часовий еквівалент доходу, за допомогою якого можна побачити, скільки часу працівник повинен працювати, щоб купити споживчий товар зі споживчого кошика товарів і послуг; індикатори соціального рівня життя населення (рівень зайнятості та безробіття, матеріальна забезпеченість населення, пенсійне забезпечення тощо)[3, с. 29-30].
Існує чотири основні блоки системи показників кон’юнктури товарного ринку[4]:
- Показники пропозиції: абсолютні галузеві показники виробництва; відносні показники; виробничий потенціал; сировинний потенціал; динаміка завантаження виробничих потужностей; обсяг інвестицій; динаміка експорту та імпорту товарів; розподіл ринку; концентрація виробників на ринку; тип ринку.
- Показники попиту: обсяг, структура і динаміка; сегментація і диференціація; функціональні можливості; еластичність попиту від маркетингових збудників.
- Цінові показники: рівень цін; варіація; однорідність; типовість; стійкість; дисперсія; абсолютні та відносні показники товарообігу.
- Показники тенденцій розвитку ринку, його стійкості та циклічності.
За сучасних умов господарювання виробники продукції чи надавачі послуг перебувають під постійним тиском конкурентів, тому повсякчас постає питання виживання та розвитку підприємства. Спроможність витримувати конкуренцію характеризує така економічна категорія, як конкурентоспроможність [5, с.274]. Необхідно оцінити такі показники, як конкурентоспроможність товару, фірми та міжнародна конкурентоспроможність.
Також важливо проаналізувати загальноекономічну ситуацію - стадії циклу, на якому перебуває економіка - криза, депресія, пожвавлення, піднесення, оскільки конкретний товарний ринок розвивається не ізольовано. Далі вивчаються кон'юнктуроутворювальні фактори, до яких відносяться: соціальні та політичні конфлікти, науково-технічний прогрес, рівень монополізації, державне та міждержавне регулювання, валютно та кредитно-грошова система, енергетичні та екологічні проблеми та стан інформаційних проблем [6].
Таким чином, для оцінюваннякон’юнктури ринку при виході підприємства на міжнародний ринок, необхідно проаналізувати показники, за допомогою яких можна зробити висновок про економічну ситуацію певної країни, кон’юнктуру товарного ринку, оцінити конкурентоспроможність фірми та товару та дослідити фактори, які впливають на ринкову кон’юнктуру.
Науковий керівник: доц. каф. менеджменту, к.е.н. Дунська А.Р.
Посилання
Мальська М.П., Худо В.В. Туристичний бізнес: теорія та практика.Навч. Пос. – К.: Центр учбової літератури, 2012. - 368 с.
Андрейченко А.В., Горбаченко С.А., Грінченко Р.В., Карпов В.А., Кучеренко В.Р. Аналіз ринкової кон’юнктури: навчальний посібник.– Одеса: ОНЕУ, 2014.– 345 с.
Сєрова І.А, Мирна Т.С. Дослідження і прогнозування економічної кон’юнктури. Конспект лекцій для студентів спеціальності "Прикладна статистика" денної форми навчання. – Харків: Вид. ХНЕУ, 2008. – 92 с.
Кон'юнктура міжнародних фінансових ринків// Електронний ресурс. URL: http://bookss.co.ua/book_konyunktura-mizhnarodnih-finansovih-rinkiv_817/3_tema-2.-osnovi-konyunkturnih-doslidzhen
Мануйлович Ю.М. Дослідження сутності та трактування поняття конкурентоспроможності підприємства // «Маркетинг і менеджмент інновацій». – Суми: СумДУ, 2013, №4. – 345 с.
Гаркавенко С.С. Маркетинг.- Київ: Лібра, 2008. – 720 с. // Електронний ресурс. URL:http://pidruchniki.com/1043101641715/marketing/marketingovi_doslidzhennya