Формування стратегії розвитку конкурентного потенціалу підприємства з використанням бенчмаркінгу
Анотація
Конкурентний потенціал визначає конкурентні можливості підприємства, в основі яких лежать його матеріальні та нематеріальні ресурси. Ефективне використання ресурсів і правильна їх комбінація дозволяють підприємству формувати конкурентні переваги відносно інших учасників ринку.Конкурентний потенціал включає в себе [1]:
- маркетинговий потенціал (організація і проведення маркетингових досліджень на базі власного відділу маркетингу, дослідження когнітивних процесів споживача і впливу на формування споживчої свідомості, вдосконалення інформаційної системи маркетингу, впровадження CRM-технологій);
- ринковий потенціал (можливість збуту товарів, груп товарів чи послуг окремої галузі на ринку протягом певного періоду в ідеальних умовах);
- інноваційний потенціал (організація науково-дослідних лабораторій на базі підприємства, залучення співробітників різного рівня в процес розробки інновацій);
- творчий потенціал (створення комфортного творчого та психологічного середовища всередині компанії, формування креативних груп, формування нематеріальної системи мотивації співробітників);
- ресурсний потенціал (оптимізація витрат; реінвестування чистого прибутку в оновлення основних виробничих фондів, впровадження системи контролю якості, розвиток організаційної культури підприємства, зниження плинності кадрів, підвищення кваліфікації співробітників).
Таким чином, необхідно комплексно підходити до процесу управління всіма елементами його структури з ціллю досягнення синергетичного ефекту. Це необхідно враховувати при розробці стратегії розвитку конкурентного потенціалу, звертаючи увагу на зовнішні та внутрішні конкурентні можливості підприємства.
Процес розробки стратегії розвитку конкурентного потенціалу складається з наступних етапів [1]:
1. Зовнішній аналіз проводиться для визначення загроз і можливостей, які стосуються головного напрямку розвитку і дій організації (аналіз навколишнього середовища).
2. Внутрішній аудит визначає сильні та слабкі сторони підприємства та встановлює відношення внутрішніх ресурсів із зовнішніми загрозами і можливостями.
3. Оцінка конкурентного потенціалу включає в себе аналіз основних структурних компонентів конкурентного потенціалу і визначення на їх основі інтегрованої оцінки конкурентного потенціалу з урахуванням ступеня важливості кожного елемента.
4. Бенчмаркінг конкурентного потенціалу включає в себе вивчення конкурентного потенціалу безпосередньо конкурентів та інших учасників ринку, визначення середньогалузевого значення конкурентного потенціалу та порівняння із показником підприємства. У випадку, якщо значення оцінки конкурентного потенціалу підприємства відповідає середньогалузевій або перевищує її, то у компанії відсутня необхідність у його додатковому розвитку, а першочерговою задачею стає реалізація та використання існуючих можливостей (збільшити долю ринку, переманити спеціаліста у конкурента, використати субсидію; залучити фінансові, інформаційні, трудові чи технологічні ресурси).
5. Вибір стратегії розвитку конкурентного потенціалу необхідний у випадку, якщо оцінка підприємства нижча середньогалузевого значення. Виникає питання про нарощення конкурентного потенціалу за допомогою розробки власної стратегії, використовуючи результати проведеного бенчмаркінгу. При цьому варто використовувати непрямі дані підприємств-еталонів, а не конкретну стратегію. Зіставлення результатів діяльності підприємства з такими конкурентами дає початок для формування нової стратегії.
6. Планування розподілу та використання ресурсів проводиться для підвищення ефективності їх залучення. У процесі планування розробляються нормативи та планові показники, що характеризують ефективність використання ресурсів підприємства.
7. Контроль і моніторинг конкурентного потенціалу включає збір і аналіз інформації, а також порівняння значення контрольних показників з фактичними.
Отже, конкурентна перевага є причиною, конкурентоспроможність – наслідком, а конкурентний потенціал – це основа, без якої не можливо виграти у конкурентній боротьбі за споживача.
Посилання
Аренков І. А., Салихова Я. Ю., Гаврилова М. А. Конкурентний потенціал підприємства: модель і стратегії. Проблеми сучасної економіки: науковий журнал на тему: економіка й економічні науки. 2011. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/konkurentnyy-potentsial-predpriyatiya-model-i-strategii-razvitiya
##submission.downloads##
Опубліковано
2018-06-04
Номер
Розділ
Менеджмент сучасного бізнесу в умовах трансформаційних перетворень економіки