ЗАКУПІВЕЛЬНА ЛОГІСТИКА ЯК ЗАПОРУКА ОПТИМІЗАЦІЇ ВИТРАТ ВИРОБНИЧОГО ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Ефективне функціонування будь-якого підприємства зумовлене стабілізацією його фінансового становища, що, у свою чергу, досягається завдяки оптимальному співвідношенню прибутку та витрат. Майже кожен суб’єкт господарювання провадить свою діяльність виключно заради отримання того чи іншого доходу. Його діяльність спрямована на виробництво товару чи послуги, а, відтак, несе певні затрати. Саме закупівля матеріально-технічного забезпечення чинить безпосередній вплив на ці дві ключові категорії.
Під закупівельною логістикою розуміють процес, пов'язаний із управлінням товарними й інформаційними потоками від постачальника до підприємства з метою задоволення потреб у матеріальних ресурсах та забезпеченні економічної ефективності [1].
Мета закупівельної логістики полягає в задоволенні потреб підприємства в сировині, матеріалах, напівфабрикатах, обладнанні з максимальною ефективністю.
Основним завданням закупівельної логістики є удосконалення ефективності роботи шляхом визначення потреби в матеріальних ресурсах, дослідження ринку закупівлі, вибору компетентних постачальників, оптимізації процесу закупівлі, розробки процесу управління закупівлями, підготовки бюджету закупівель, формування стратегії й тактики процесу закупівель, координації та системного взаємозв’язку закупівель з виробництвом, збутом, складуванням і транспортуванням, а також з постачальниками.
Закупівельна логістика повинна забезпечити виконання покладених на неї завдань у рамках відповідей на такі ключові запитання:
‒ Що саме закупити;
‒ Скільки закупити;
‒ У кого закупити;
‒ На яких умовах закупити?
В основі планування матеріально-технічного забезпечення підприємства лежить план матеріально-технічного постачання, який формується у чотири етапи.
На першому етапі (підготовчому) визначаються наступні дані:
‒ виробнича програма і обсяг реалізації продукції у плановому періоді;
‒ норми витрат матеріалів, терміни зносу інструменту, запасних частин та ін.;
‒ відомості про залишки матеріалів у цехах, у незавершеному виробництві на початок та на кінець планового періоду;
‒ стандарти, прейскуранти гуртових цін, тарифи на перевезення, особливі умови постачання окремих видів продукції та інші нормативні документи;
‒ відомості про фактичні залишки матеріалів на складах,їх витрати у минулому періоді [2, с.27].
Другий етап передбачає розрахунок потреби в матеріально-технічному забезпеченні, третій – формування очікуваних залишків на кінець поточного року та перехідних запасів на початок наступного року, четвертий етап характеризується визначенням потреби до завозу матеріалів на основі балансу матеріально-технічного постачання.
Оптимальний вибір постачальника є важливим рішенням у процесі мінімізації витрат. Адже співпраця з надійними партнерами, які задовольняють вимоги підприємства (особливо у сфері фінансових витрат), приносить останньому вигоди у формі зменшення собівартості виготовленої продукції, а відтак і збільшенні доходу.
Висновок. Основою збільшення прибутку підприємства є зменшення собівартості вироблених товарів та послуг. Ефективне планування та організація закупівельної логістики дозволить оптимізувати витрати при незмінній якості продукції, забезпечить надійне партнерство та допоможе в подальшому функціонуванні на вітчизняному та зарубіжному ринках.
Література:
1. Балабанова, Л. В. Логістика закупок: Підручник / Л. В. Балабанова, А. М. Германчук. – В., 2014. – 120 с.
2. Тарасюк Г.М. Планування діяльності підприємства. Практикум: навч. посібник для внз. / Г.М. Тарасюк – К.: Кондор, 2012. – 263 с
Науковий керівник: к.е.н., доцент Луценко І.С.
Посилання
Балабанова, Л. В. Логістика закупок: Підручник / Л. В. Балабанова, А. М. Германчук. – В., 2014. – 120 с.
Тарасюк Г.М. Планування діяльності підприємства. Практикум: навч. посібник для внз. / Г.М. Тарасюк – К.: Кондор, 2012. – 263 с