ДЕФІНІЦІЯ «ІНТЕРМОДАЛЬНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ» В СИСТЕМІ ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІАЛЬНОГО АПАРАТУ МІЖНАРОДНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
Анотація
Міжнародні перевезення це потенційний напрям розбудови логістичної системи країни не тільки, як окремої сфери послуг, а й як одного з економічних драйверів національного розвитку.
Процеси глобалізації трансформують ринок логістичних послуг, щоспонукає гравців до формування та розвитку нових форм та видів транспортних перевезень. Основними чинниками, які впливають на конкурентоспроможність транспортно-логістичної компанії стає територія й час переміщення товару від продавця до покупця, тобто «від дверей до дверей». Ці умови формуються та розвиваються під впливом темпів соціально-економічного розвитку суспільства тієї чи іншої країни.
Важко представити сьогодні країну, яка відсутня на мапі міжнародних перевезень. Саме тому, релевантне розуміння понятійно-категоріального апарату, який історично сформувався під впливом розвитку міжнародних відносин та товарообігу, потребує систематизації за відповідними умовами реалізації[1].
Отже, перш за все розглянемо умови, за якими доцільно класифікувати види міжнародних перевезень: 1) кількість видів транспорту, які використовуються при перевезені вантажу за варіантом «від дверей до дверей» і «точно в термін»; 2) оформлення єдиного транспортного документу; 3) відповідальність за процес перевезення вантажу лежить на одному перевізнику (оператор); 4) транспортна послуга надається за єдиною наскрізною ставкою; 5) наскрізне переміщення вантажу, тобто переміщення в незмінній вантажній одиниці (контейнер чи транспортний засіб) без жодного перевантаження до кінцевого пункту призначення.
Відповідно за цими умовами класифікують міжнародні перевезення (табл.1). Найпростіший вид транспортного перевезення унімодальний, при якому використовуються лише один вид транспорту від пункту завантаження до пункту призначення.
Таблиця1
Класифікація видів міжнародних перевезень в залежності від умов перевезення вантажу
Умов
Більше одного виду транспорту
Єдиний документ
Відповідальність одного перевізника
Єдина наскрізна ставка
Наскрізне переміщення вантажу
Вид перевезень
Унімодальні
-
+
+
+
-
Змішані (прямі)
+
+
+
+
+
Комбіновані
+
-
-
-
-
Інтермодальні
+
+
+*
-
-**
Мультимодальні (трансмодальні)
+
+
+
+
-
Джерело: згруповано авторами на основі[1,2]
Наступні види перевезень потребують уваги, оскільки досі як в науковій літературі так і в практичній діяльності спостерігаються розбіжності в розумінні сутності відповідних дефініцій.
Суттєві розбіжності щодо класифікації виду міжнародного перевезення можна спостерігати за умови щодо відповідальності одного перевізники (*). Так в одних джерелах зазначається що ця умова притаманна тільки мультимодальним перевезенням, а в інших додається й для інтермодальних. Також спостерігається певна понятійна невідповідність щодо дефініції вантаж (контейнер) та «незміна вантажна одиниця» (**), які визначає саме інтермодальні перевезення. Хоча, якщо розглянути ці поняття, то вони відповідно доповнюють один одного [2].Відповідно можна згрупувати поняття змішані, комбіновані та мультимодальні перевезення в єдину систему, вважаючи, що інтермодальні входять до неї з притаманними саме їм особливостями.
Література:
1. Смешанные перевозки в условиях интеграции транспортних коммуникаций: проблемы терминологии [Електронний ресурс] : інформація / Ю. И. Кириллов, Е.В. Кириллова.–Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Mzurts/2011_17/files/t1705.pdf
2. Левиков Г.А., Тарабанько В.В. Интермодализм как транспортная концепция / Транспорт: наука, техника, управление. – 2006. – № 3 – С. 19-23.
Посилання
Смешанные перевозки в условиях интеграции транспортних коммуникаций: проблемы терминологии [Електронний ресурс] : інформація / Ю. И. Кириллов, Е.В. Кириллова.–Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Mzurts/2011_17/files/t1705.pdf
Левиков Г.А., Тарабанько В.В. Интермодализм как транспортная концепция / Транспорт: наука, техника, управление. – 2006. – № 3 – С. 19-23.