ВІДМІННОСТІ МІЖ ПОНЯТТЯМИ «КОМПЕТЕНЦІЯ» ТА «КОМПЕТЕНТНІСТЬ» ВУПРАВЛІННІ ПІДПРИЄМТСВОМ

Автор(и)

  • Олександр Сергійович Ченуша

Анотація

Дослідження теоретичних основ щодо тлумачення понять «компетенція» та «компетентність» дають змогу зробити висновок про те, що думки авторів різняться: з одного боку, поняття вважаються тотожними і синонімічними, з іншого боку - їх розрізняють і вважають відмінними.

Сутність компетенції визначається через терміни «знання», «навички», «здібності», що розвиваються в процесі навчання. Також «компетенція» ототожнюється з колом проблемних питань, в яких працівник є обізнаним. При цьому компетентність визначається як результат набуття набору компетенцій та включає особистісні характеристики людини (ініціативність, креативність, відповідальність тощо). Також можна розмежувати ці два поняття тим, що компетенції дають змогу діяти в стандартній ситуації, а наявність компетентності передбачає уміння діяти «по ситуації», виходячи з особистісних характеристик людини, через перехід від якісних характеристик набутих знань до якості діяльності, що виконується в змінному зовнішньому середовищі. Таким чином, «компетентність» є більш широким поняттям, ніж «компетенція» та певною мірою похідним [1].

Отже, вважаємо, що компетенція – це певний набір вимог до підготовки фахівців та їх особистісних характеристик, що залежить від конкретного підприємства та галузі, в якій воно працює. А компетентність - це володіння визначеним набором компетенцій та їх реалізація на конкретному підприємстві у конкретній галузі в процесі роботи. Виходячи з цього, термін «компетенції підприємства» доцільно визначити у двох площинах (рис. 1).

Компетенції підприємства

 

для позначення наявності навичок (знань) у певній сфері діяльності

 

І площина

«компетентність як така»

 

ІІ площина

«конгруентність»

 

для позначення відповідності вимогам для виконання певного виду робіт або реалізації певного напрямку діяльності

 

Компетенції підприємства–

це сукупність колективних знань, досвіду та здібностей підприємства, що у поєднанні з результатами науково-технічного прогресу дозволяє створювати нові та підтримувати наявні конкурентні переваги на ринковому середовищі

 

Рис. 1. Складові формування терміну «компетенції підприємства»

Джерело:складено автором на основі [2-3]

На сьогодні необхідними умовами сталого економічного розвитку підприємств, незалежно від сфери їх діяльності, є накопичений досвід, отримані знання та компетенції, що втілені в персоналі. Таким чином, за часів глобальних трансформацій, інформатизації економіки та суспільства, постійного та швидкого оновлення знань особливої ролі набуває розвиток персоналу та підходів до його управління з метою моделювання, розвитку та правильного використання компетенцій, а також формування компетентності працівників та організації в цілому.

Терміни «компетенція» та «компетентність» пов’язані між собою, але не тотожні. Конкурентні переваги підприємства та його позиція на ринковому середовищі, яка базується на ключових компетенціях, надають можливість підприємству створювати унікальну цінність для споживача та задовольняти його потреби. Наявність ключових компетенцій та компетентність підприємства роблять його стійким до змінності зовнішнього середовища.

Література:

1.Леонтян М.А. Поняття «компетенція» і «компетентність» у теорії освіти / М.А. Леонтян // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». - 2012. - Вип. 176. - С. 73-75. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2012_188_176_18

2. Верба В.А., Гребешкова О.М. Проблеми ідентифікації компетенцій підприємства / В.А. Верба, О.М. Гребешкова // Проблеми науки. – 2004. - №7. – с. 23-28.

3. Экономика знаний: монография / отв. ред. д.э.н., проф. В.П. Колесов. – М.: ИНФРА-М, 2008. – 432 с.

Посилання

Леонтян М.А. Поняття «компетенція» і «компетентність» у теорії освіти / М.А. Леонтян // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». - 2012. - Вип. 176. - С. 73-75. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2012_188_176_18

Верба В.А., Гребешкова О.М. Проблеми ідентифікації компетенцій підприємства / В.А. Верба, О.М. Гребешкова // Проблеми науки. – 2004. - №7. – с. 23-28.

Экономика знаний: монография / отв. ред. д.э.н., проф. В.П. Колесов. – М.: ИНФРА-М, 2008. – 432 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-06

Номер

Розділ

Менеджмент сучасного бізнесу в умовах трансформаційних перетворень економіки