АКТУАЛЬНІСТЬ СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОДУКЦІЇ
Анотація
В умовах ринкової економіки якість є одним з найактуальніших завдань підприємств. Саме за допомоги сучасних методів менеджменту якості провідні компанії досягли лікуючих позицій на різних ринках. Високий рівень якості є ключовим фактором конкурентних переваг та конкурентоспроможності підприємств в цілому. Тому проблема підвищення якості продукції була і залишається назрілою. А побудова ефективної системи менеджменту якості є головним завданням будь-якого підприємства.
Якість у загальноприйнятому понятті — сукупність характеристик об'єкта, що відносяться до його здатності задовольняти встановлені і передбачувані потреби [1].
В умовах ринку і конкуренції високу якість слід сприймати як стратегічний комерційний імператив і виключно важливе джерело багатства. Звідси випливає значущість і першочерговість побудови системи управління якістю.
У більш широкому сенсі управління якістю слід розглядати як універсальний цілеспрямований процес скоординованих дій на об'єкти управління для встановлення, забезпечення і підтримки необхідного йому рівня якості, що задовольняє вимогам споживачів і суспільства в цілому [2].
Передумовами формування цілісної системи заходів щодо підвищення якості на промислових підприємствах є: науково-економічні досягнення; створення нових глобальних ринків; реалізація новітніх винаходів. Система управління якістю в першу чергу орієнтована на задоволення певних потреб споживача. Створення системи управління якістю є важливим кроком для промислових підприємств, що мають на меті вийти на нові ринки та встановити відносини на довгий строк із зарубіжними партнерами. Українські підприємства зазвичай асоціюють систему управління якістю з сертифікацією за певними вимогами міжнародних стандартів.[3, с. 19]: Згідно яких діяльність підприємства повинна забезпечуватися виробництвом продукції та послуг, що:
‒ відповідають чітко визначеним потребам, сфері застосування або призначення;
‒ задовольняють вимоги споживача;
‒ відповідають застосовуваним стандартам і технічним умовам;
‒ відповідають чинному законодавству й іншим вимогам суспільства;
‒ пропонуються споживачу за конкурентоспроможними цінами;
‒ спрямовані на отримання прибутку.
Відповідність міжнародним стандартам ISO серії 9000, як свідчення високої якості продукції, повинен мати кожен вид продукції, яку підприємство хоче вигідно реалізувати на ринку (світовому чи внутрішньому) [2, 18].
За поняттям «якість продукції», сформованим Європейською організацією з контролю якості продукції, продукт вважається продуктом хорошої якості, коли за мінімальних витрат протягом всього його життєвого циклу він максимум сприяє здоров'ю та задоволенню потреб тих, хто залучений до проектування та відновлення, за умов найменших витрат енергії й інших ресурсів, та за прийнятної дії на суспільство та навколишнє середовище. Саме через це для представлення споживачу якісної і конкурентоспроможної продукції організація повинна забезпечити якість на всіх етапах її життєвого циклу [4, с. 60].
З вищенаведеного підвищення якості продукції на мікрорівні, тобто на рівні конкурентоспроможності підприємства визначає і в значній мірі формує такі економічні показники роботи підприємства, як собівартість, ціну, прибуток, рентабельність тощо.
Таким чином, високий рівень якості збільшує вартість товару, надає їй суспільну значимість, забезпечує його конкурентоспроможність. Саме якість продукції як фактор розвитку споживчої вартості, поліпшення споживчих властивостей і її конкурентного потенціалу, багато в чому визначає ефективність суспільного виробництва, можливості експорту, стан економіки країни і добробут населення. Тому побудова ефективної системи управління якістю є надзвичайно важливим об’єктом подальших досліджень.
Література:
1. Исикава К. Японские методы управления качеством / Сокр. пер. с англ.; Под. ред. А.В. Гличева. – М.: Экономика, 1988. – 215 с.
2. Управління якістю [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://stud.com.ua/16666/
investuvannya/upravlinnya_yakistyu
3.Вознюк Т.К. Підвищення управління якістю продукції підприємств// Вісник Хмельницького національного університет.– 2011.– №2, Т. 3. – С. 10–19.
4. Ковальчук С.В. Підвищення якості продукції в контексті маркетингової логістики //Вісник Хмельницького національного університету. – 2010.– №2, Т. 2. – С. 60–63.
Науковий керівник: к.е.н., доцент Жигалкевич Ж.М.
Посилання
Исикава К. Японские методы управления качеством / Сокр. пер. с англ.; Под. ред. А.В. Гличева. – М.: Экономика, 1988. – 215 с.
Управління якістю [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://stud.com.ua/16666/
investuvannya/upravlinnya_yakistyu
Вознюк Т.К. Підвищення управління якістю продукції підприємств// Вісник Хмельницького національного університет.– 2011.– №2, Т. 3. – С. 10–19.
Ковальчук С.В. Підвищення якості продукції в контексті маркетингової логістики //Вісник Хмельницького національного університету. – 2010.– №2, Т. 2. – С. 60–63.