ЕКОНОМІЧНИЙ ЗМІСТ ТА НЕОБХІДНІСТЬ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Функціонування будь-якого підприємства незалежно від розміру та виду його діяльності залежить від його конкурентоспроможності. Досягнути кращих позицій на ринку досягається на основі різних підходів та методів. Проте, для захисту своєї долі ринку, або ж навпаки – експансії потрібно вдало та точно використовувати всі внутрішні ресурси.Актуальність застосування ефективних бізнес-процесів визначається внутрішньою спроможністю підприємства до самовдосконалення.
Спершу розглянемо, сутність та економічний зміст бізнес-процесу. За визначенням, розглянутим Бьорном Андерсоном у своїй праці [2] та розробленим вченими Ericsson Quality Management Institute м. Готеборг [3], “бізнес-процес – це послідовність логічно пов’язаних, повторюваних дій, у результаті яких використовуються ресурси підприємства для перетворення об’єкта (фізично чи віртуально) з ціллю досягнення визначених вимірних результатів, або продукції для задоволення потреб внутрішніх і зовнішніх споживачів” [2; 3].
Кінцевою метою виконання бізнес-процесів організації є формування доданої вартості (споживчої цінності) вихідної продукції. У випадку некомерційних організацій споживчою цінністю результатів всіх бізнес-процесів буде задоволення потреб самореалізації, духовних та соціальних потреб людини [1]. У разі невиконання або ж неналежного виконання основних бізнес-процесів, споживча цінність не буде створена. Через недосконалу реалізацію допоміжних бізнес-процесів зменшиться продуктивність основних.
При створенні підприємства або ж в процесі його розвитку невірно сформовані бізнес-процеси можуть знижувати рівень оптимізованих витрат, бути причиною їх перевищення під час реалізації виробничої, фінансової, маркетингової та ін. діяльності.
Підприємства, які мають скоординовані бізнес-проси, як правило, більш прибуткові ніж їх конкуренти. Моделювання та контроль реалізації основних та допоміжних бізнес-процесів допомагають оперативно ліквідувати форс мажорні надзвичайні ситуації, що сприяє уникненню простоїв на всіх етапах діяльності.
Опис бізнес-процесів є одним з найбільш трудомістких етапів їх вивчення і аналізу, що потребує не лише великих витрат часу, а й глибокого и вдумливого підходу. Бізнес-процеси описуються за використання таких інструментів як: EXCEL, BPWin, ARIS, MS Visio.
Після опису та моделювання бізнес-процесів також доречно визначати напрями їх покращення, за допомогою [4]:
‒ візуального перегляду готових схем процесів для виключення дублювання функцій і різного роду неефективності;
‒ вартісного аналізу операцій описаних процесів;
‒ аналізу часу виконання кожної з операцій описаного процесу;
‒ функціонально-вартісного аналізу (аналіз по центрам витрат);
‒ аналізу шляхів переміщення матеріальних фінансових і інформаційних потоків між операціями процесів;
‒ аналізу відповідності ресурсів, задіяних в процесі, їх використання.
Отже, можна стверджувати, що бізнес-процеси займають одну з ключових позицій у функціонуванні будь-якої організації, важливим є опис та моделювання основних процесів паралельно з фактичним створенням чи розвитком підприємства. Не слід забувати й про поточний контроль та перевірку результатів із планами роботи процесів.
Література:
1. Чорнобай Л. І. Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть / Л. І. Чорнобай. // Національний університет “Львівська політехніка”. – 2013. – С. 125–131.
2. Андерсен Бьёрн. Бизнес-процессы. Инструменты совершенствования /Пер. с англ.С.В. Ариничева /Науч. ред. Ю.П. Адлер. – М.: РИА “Стандарты и качество”, 2003.– 272 с.;
3. Ericsson Quality Institute. Business Process Management. Ericsson, Gothenburg, Sweden, 1993;
4. Автоматизація бізнес-закупок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL : https://sibac.info
/studconf/econom/vi/30626
Науковий керівник: к.е.н., доцент Бояринова К.О.
Посилання
Чорнобай Л. І. Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть / Л. І. Чорнобай. // Національний університет “Львівська політехніка”. – 2013. – С. 125–131.
Андерсен Бьёрн. Бизнес-процессы. Инструменты совершенствования /Пер. с англ.С.В. Ариничева /Науч. ред. Ю.П. Адлер. – М.: РИА “Стандарты и качество”, 2003.– 272 с.;
Ericsson Quality Institute. Business Process Management. Ericsson, Gothenburg, Sweden, 1993;
Автоматизація бізнес-закупок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL : https://sibac.info
/studconf/econom/vi/30626