ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ДЕФІНІЦІЇ БІЗНЕС-ПЛАН

Автор(и)

  • Тетяна Вецко

Анотація

Для ефективного функціонування в умовах ринкової економіки підприємствам необхідно визначати напрям подальшого розвитку, який стане запорукою успішної діяльності. Саме розробка бізнес-плану допомагає покроково описати реалізацію майбутнього проекту та показати його економічну ефективність. 

Над визначенням поняття бізнес-план працювало багато зарубіжних та вітчизняних науковців [1-3], кожен з яких розглядав бізнес-план з різних позицій, проте основні його характеристики та ознаки є тотожними. Для подальшого дослідження визначимо бізнес-план як документ, в якому міститься основна інформація про майбутній проект, з детальним описом всіх його елементів, а головне з розрахунками економічної вигоди реалізації проекту, адже від даного обгрунтування залежить зацікавленість інвесторів та кредиторів.

Не існує стандартного шаблону, який визначав би структуру бізнес-плану. Структура бізнес плану залежить від обраних методик бізнес-планування, в залежності від яких бізнес-план може мати різну будову. Виділяють два можливих варіанти за якими відбувається процес розробки бізнес-плану. При першому варіанті, структура бізнес-плану та наявність певних його елементів буде залежати від вимог, які розробляє замовник. При другому варіанті – від існуючих методичних рекомендацій та стандартів, які розробляються та діють як на території України так і за кордоном[1, с.107-108]. Відомими світовими та вітчизняними методиками розробки бізнес-планів є міжнародний стандарт розроблення бізнес-плану TACIS, міжнародний стандарт розроблення бізнес-плану ЄБРР, міжнародний стандарт UNIDO, «методичні рекомендації з розроблення бізнес-плану підприємств» та «методичні рекомендації з розробки бізнес-планів інвестиційних проектів» затверджені наказом Міністерства економіки України.

Як правило бізнес-план містить такі складові елементи: резюме проекту, організаційно-економічні засади функціонування підприємства, план маркетингу з описом галузі та конкурентів, виробничий план, організаційний план, фінансовий план, оцінку ефективності бізнес-плану, оцінку ризиків.

Прийнято розділяти цілі розробки бізнес-плану на внутрішні та зовнішні. До внутрішніх цілей розробки бізнес-плану відносять перевірку кваліфікації управлінського персоналу, а саме уміння аналізувати зовнішнє та внутрішнє середовище підприємства, оцінювати стан галузі та наявну конкуренцію, будувати стратегічні цілі, розробляти бізнес-план. Мета зовнішніх цілей бізнес-плану – довести інвестору економічну вигоду від інвестування в проект, запевнити банк у доцільності видачі кредиту[2, с.119-120 ].

В залежності від цілей і завдань виділяють такі види бізнес-плану: бізнес-план організації, бізнес-план заявки на кредит, бізнес-план інвестиційного проекту, бізнес-план структурного підрозділу, бізнес-план заявки на грант, бізнес-план розвитку регіону, бізнес-план установи[3, с.54-63].

Таким чином, планування за допомогою складання бізнес-планів надає переваги, наприклад, примушує керівників фундаментально вивчити перспективи фірми та стимулює впровадження інновацій, допомагає визначити цілі, завдання компанії з реалізації проекту, обрати стратегію їх вирішення, визначає обов'язки та відповідальність залучених працівників по забезпеченню досягнення поставлених цілей, окреслює координацію прикладання необхідних зусиль для досягнення цілей описаних в бізнес-плані[3, с.83-84].

Використання бізнес-планів дозволяє чітко визначити цілі, завдання фірми з реалізації проекту, роз'яснити обов'язки керівників та розподілити центри відповідальності для кожного. Бізнес-планування допомагає діяти згідно змін навколишнього середовища та спонукає інвесторів та кредиторів вкладати кошти в проекти, інноваційні розробки, розвиток підприємства.

Література:

1. Лаврів Л. А. Бізнес-планування у діяльності організації: базові процедури та основні методичні підходи / Л. А. Лаврів. // Інноваційна економіка. – 2013. – №48. – С. 104–111

2. Череп А. В. Необхідність бізнес-планування / А. В. Череп, О. А. Лисенко. // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – С. 119–122.

3. Бескровна Л.О. Бізнес-планування підприємства: навч.посіб. [з курсу «Бізнес-планування оператора зв'язку»] / Бескровна Л.О. – Одеса: ОНАЗім. О.С. Попова, 2012 – 124 с.

Науковий керівник: к.е.н., доцент Малик І.П.

Посилання

Лаврів Л. А. Бізнес-планування у діяльності організації: базові процедури та основні методичні підходи / Л. А. Лаврів. // Інноваційна економіка. – 2013. – №48. – С. 104–111

Череп А. В. Необхідність бізнес-планування / А. В. Череп, О. А. Лисенко. // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – С. 119–122.

Бескровна Л.О. Бізнес-планування підприємства: навч.посіб. [з курсу «Бізнес-планування оператора зв'язку»] / Бескровна Л.О. – Одеса: ОНАЗім. О.С. Попова, 2012 – 124 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-06

Номер

Розділ

Менеджмент сучасного бізнесу в умовах трансформаційних перетворень економіки