КРАУДФАНДИНГ ЯК ФОРМАІНВЕСТУВАННЯ СТАРТАП ПРОЕКТІВ

Автор(и)

  • Олена Бринь

Анотація

Важливою умовою для розвитку екосистеми стартап проектів в Україні є їх належна фінансова підтримка. Оскільки держава не в змозі фінансувати стартап-проекти, а приватні інвестиції не покривають існуючі потреби, постає необхідність у пошуку альтернативних рішень. Одним з таких рішень може стати краудфандинг.

Краудфандинг (з англ. «сrowdfunding», сrowd - «натовп», funding - «фінансування») як платформа для фінансування на українському ринку з’явився досить недавно, але вже користується популярністю серед молодих науковців та винахідників, чиї проекти здатні покорити міжнародні ринки та дати поштовх економіці країни. Краудфандинг полягає в залученні фінансових ресурсів від великої кількості людей з метою реалізації продукту або послуги, проведення заходів, підтримки як фізичних, так і юридичних осіб і т.д. [1]. Найпоширенішими сферами такого роду інвестування є соціальні проекти, ІТ, утилізація відходів, служби допомоги, мобільні додатки та ін. Ключовими завданнями краудфандингу є[1]:

1)   підтримка інноваційних рішень і стартапів, що в тому числі дозволить традиційним посередникам знаходити успішних і талановитих людей;

2)   створення прозорого та ефективного механізму для народного фінансування проектів;

3)   демократизація процесу підтримки мистецтва і культури, а також генерування додаткового доходу для індустрії розваг.

На початок 2000 рр. у світі з’явилося чимало платформ, які допомагали організовано збирати кошти в обмін на невелику комісію. Проте не всі з них стали масовими: найбільш популярними на даний момент є IndieGoGo (2008), PledgeMusic (2009) іKickstarter (2009) [3].

Темпи зростання міжнародного ринку краудфандингу такі: за 2013 р. було зібрано $ 5,1 млрд, що в 2 рази перевищило показники 2012 року. 2014 рік приніс індустрії $ 10 млрд., у 2015 р. показники також зросли вдвічі. Точних даних за 2016 р. ще не опубліковано, але без сумніву вони зростуть щонайменше на 50% [1].

В Україні розвиток краудфандингу почався зі створення у 2009 р. блогу, де люди ділилися своїми ідеями, - платформи соціальних інновацій BigIdea. У 2012р. BigIdea запустила на своєму сайті краудфандингову платформу Спiльнокошт [3]. На сьогодні за допомогою Спільнокошта профінансовано більш ніж 150 проектів, до яких долучилося 21215 осіб. Загальна сума фінансування складає понад 10 млн грн. [2].

Моделі краудфандингу класифікуються наступним чином:1) за метою краудфандингового проекту (бізнес проект, креативний, політичний, соціальний); 2)за способом винагороди спонсорів (без винагороди (пожертвування), нефінансова винагорода, фінансова винагорода (Краудінвестінг)). Фінансова винагорода у свою чергу включає: модель Роялті (отримання долі доходів); народне кредитування (краудлендинг); акціонерний краудфандинг (пряме володіння, конвертований займ, володіння через посередника) [1]. Найпоширеніша модель платформ сьогодні –це модель нефінансової винагороди. За цією моделлю працює Kickstarter, якийу 2012 р. зібрав $320 млн., а зараз подолавпозначку в $1,5 млрд. Частка народного кредитування (краудлендинг), де джерелом фінансування виступають виключно фізичні особи, за 2015 р. склала майже 50% від усієї структури доходів ринку краудфандингу в світі і має всі шанси стати драйвером зростання у майбутньому.

У розвитку і просуванні краудфандингу велику роль відіграють соціальні медіа. Facebook, Вконтакте, Twitter та спеціалізовані сайти виступають найважливішими інструментами для обміну інформацією про краудфандингові проекти і сприяють перетворенню соціального капіталу в фінансовий. Соціальні мережі дозволяють створювати контент, поширювати його і, звичайно, обговорювати, минаючи тим самим ланцюг звичних посередників [1].

Таким чином, поряд з соціальними і не комерційними завданнями, краудфандинг має потенціал стати альтернативною формою фінансування бізнес-проектів на ранній стадії. Створення прозорого та ефективного механізму для народного фінансування проектів – це основна перевага цих платформ. Вони дають змогу створювати нові, релевантні продукти, розвиваючи цим самим економіку країни.

Література:

  1. Что такое краудфандинг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://crowdsourcing.ru/
    article/what_is_the_crowdfunding
  2. Спільнокошт [Електронний ресурс]. – Режим доступу - https://biggggidea.com/
  3. Краудфандинг [Електронний ресурс]. – Режим доступу - http://inspired.com.ua/
    ideas/crowdfunding/

 

Науковий керівник: к.б.н., доцент Ситник Н.І.

Посилання

Что такое краудфандинг [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://crowdsourcing.ru/

article/what_is_the_crowdfunding

Спільнокошт [Електронний ресурс]. – Режим доступу - https://biggggidea.com/

Краудфандинг [Електронний ресурс]. – Режим доступу - http://inspired.com.ua/

ideas/crowdfunding/

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-06

Номер

Розділ

Менеджмент сучасного бізнесу в умовах трансформаційних перетворень економіки