ЕКСПОРТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПАТ «РОГАНЬ»: РЕЗУЛЬТАТИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • А. Кутинський

Анотація

Посилення інтеграційних процесів та намагання вітчизняних підприємств стати повноправними «гравцями» на світовому економічному ринку зумовлюють значущість пошуку напрямів підвищення ефективності експортної діяльності підприємства.

Проведене дослідження теоретичних засад здійснення зовнішньоекономічної діяльності показало, що під зовнішньоекономічною діяльністю розуміють діяльність суб'єктів господарської діяльності України та іноземних суб'єктів господарської діяльності, яка побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами[1].

У сучасних умовах ЗЕД держави являє собою систему економічних відносин, які складаються при обміні ресурсами між країнами та їх економічними суб'єктами. Зовнішньоекономічні відносини торкаються усіх аспектів економічного життя держави: виробництво, торгівлю, інвестиційну сферу та фінанси. Створення нового механізму зовнішньоекономічних зв'язків передбачає вирішення трьох основних блоків проблем: формування необхідної законодавчої бази, створення відповідного економічного середовища, розвиток інституційних структур, що регулюють зовнішньоекономічні зв'язки.

При здійсненні зовнішньоекономічної діяльності, зокрема експортних операцій, керівники та спеціалісти підприємств в процесі прийняття тих чи інших рішень керуються рядом принципів, які декларуються у спеціальних документах або є своєрідною нормою, звичаєм. Важливим елементом організації ЗЕД на підприємстві є організаційна структура, яка, як правило, виступає у вигляді окремого відділу або взагалі окремої структури – зовнішньоторговельної фірми.

Ефективність експортних операцій визначається якістю загально фірмового менеджменту, видом зовнішньоекономічної діяльності, що здійснює підприємство, тобто визначальними чинниками стають внутрішні фактори, що зумовлюють функціонування підприємства.

Проведений аналіз організації зовнішньоекономічної діяльності ПАТ «Рогань» показав наявність потужного експортного потенціалу. Основними країнами експортерами продукції ПАТ «Рогань» є: Росія, Білорусія, Молдова, Казахстан, Грузія, Азербайджан, Литва, Польща, Німеччина, Великобританія, Іспанія, Італія, Австралія, Данія, США.

Підприємство має глибоку спеціалізацію, про що свідчить коефіцієнт зосередженості галузей на рівні 0,713. За результатами аналізу динаміки ринку пива України в розрізі основних виробників та брендів виявлено, що корпорація «Рогань» займає третє місце серед лідерів пивної галузі України.

Оцінка ефективності зовнішньоекономічної діяльності ПАТ «Рогань» показала зростання обсягів експорту протягом всього часу існування корпорації. У 2016 році темп зростання обсягів експорту дорівнював 112,4% порівняно з 2015 роком. Загальна сума експорту за 2001-2016 рр. досягла 134,8 млн. дол. Зростання експорту обумовлене активною зовнішньоекономічною політикою підприємства, яка полягає в розвитку співробітництва з вже існуючими партнерами та активному пошуку нових партнерів як на ринках, які вже освоєні (наприклад, Росія, Білорусь, країни Європейського союзу), так і на ринках, які тільки почали освоюватись (Корея, Тайвань, Австралія).

В процесі обґрунтування шляхів підвищення ефективності експортної складової зовнішньоекономічної діяльності ПАТ «Рогань» було сформовано систему заходів щодо удосконалення її організації на підприємстві. Так, зокрема, передбачається реорганізація підрозділу, що займається ЗЕД через зміну підпорядкованості окремих посадових осіб та удосконалення системи розподілу завдань, прав та відповідальності між різними структурними підрозділами ПАТ «Рогань» в процесі здійснення зовнішньоекономічної діяльності за допомогою використання матричного методу раціоналізації розподілу із застосуванням лінійної карти розподілу.

Необхідність розвитку зовнішньоекономічної діяльності зумовила розробку низки пропозицій щодо нарощування експортного потенціалу ПАТ «Рогань» та проведення їх економічного обґрунтування. Так, ПАТ «Рогань» запропоновано вийти на новий ринок для збільшення обсягів реалізації своєї продукції, зокрема, в якості країни-партнера обрано Болгарію. Проведені розрахунки довели ефективність таких заходів. Передбачається отримати плановий прибуток від цього заходу в сумі 1 331 824 грн. Іншим напрямом розвитку зовнішньоекономічної діяльності обрано перегляд умов постачання продукції ПАТ «Рогань» до Республіки Беларусь з FCA м. Київ на DAF с. Нова Гута, що дозволить додатково отримати 62 477,26 грн. прибутку від здійснення зовнішньоекономічної діяльності.

Отже, незважаючи на наявну експортну потужність у ПАТ «Рогань» запровадження обґрунтованих пропозицій дозволить ще більше його наростити.

Література

  1. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/959-12

Науковий керівник: к.е.н., доцент Хлевицька Т.Б.

 

Посилання

Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/959-12

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-06

Номер

Розділ

Міжнародний бізнес в умовах тенденцій розвитку глобальних викликів