МОДЕЛЬ КОМПЛЕКСНОЇ ОЦІНКИ БІЗНЕС-СТІЙКОСТІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • Віталій Миколайович Тупкало Київський інститут інтелектуальної власності та права,
  • Ірина Голь

Анотація

Оцінці економічної стійкості підприємства присвячено наукові праці багатьох вітчизняних та зарубіжних дослідників. Різноманіття властивостей і ознак різних видів виробничо-господарської та комерційної діяльності підприємства обумовлює і різноманіття показників. Проблема використання показників полягає в тому, що жоден з них не виконує роль універсального показника, за яким однозначно можна було б судити про результати діяльності підприємства, що й зумовлює необхідність подальших досліджень в обраному напрямку. Метою доповіді є обґрунтування підходу до оцінки бізнес-стійкості телекомунікаційних підприємств. Концептуальним твердженням авторів є те, що оцінка бізнес-стійкості функціонування підприємства не може базуватися на наборі показників, який формується евристичним шляхом різними фахівцями. На нашу думку, з позицій факторного аналізу саму категорію «економічна стійкість» слід трактувати комплексно як бізнес – стійкість, факторна система якої повинна повною мірою відображати причинно-наслідкові зв'язки ланцюжка створення бізнес-цінності підприємства, а саме: тільки висококваліфікований і мотивований персонал, який використовує сучасний інформаційно - технологічний ресурс (IT - ресурс) у своїй операційній діяльності, здатний реалізувати ефективну систему управлінських і технологічних бізнес - процесів взаємодії з суб'єктами ринку (постачальниками, клієнтами) по ланцюжку створення бізнес-цінності, що у свою чергу зумовить стійке конкурентоспроможне співвідношення ціна / якість продаваних товарів (послуг) і у кінцевому підсумку забезпечить бажану (плановану) динаміку і величину прибутку на вкладений капітал власників (акціонерів, інвесторів) підприємства. При цьому категорію «бізнес-цінність підприємства» в контексті вказаних причинно-наслідкових зв'язків пропонується визначити як подвійну цінність, яка виникає на кінцевому етапі бізнес-циклу підприємства: споживча цінність у вигляді товару чи послуги; цінність для бізнесу самого підприємства – виручка-нетто, що надійшла на його розрахунковий рахунок. Крім того,модель факторного аналізу повинна забезпечити реалізацію механізму діагностичного процесу встановлення негараздів всередині ланцюжка створення бізнес-цінності, а саме у такій послідовності: причини незадовільних значень фінансово-економічних показників слід шукати у блоці ланцюжка «Клієнти / Ринок», незадоволеність клієнтів означає наявність проблем у блоці «Бізнес-процеси / IT - ресурс», а коріння проблем з бізнес-процесами знаходяться у блоці «Персонал». При впровадженні на телекомунікаційному підприємстві процесно-орієнтованої системи управління запропонована модель ланцюжка створення бізнес-цінності може бути реалізована як ланцюжок з чотирьох інноваційних технологічних бізнес-процесів (ТБП): ТБП планування ІТ- продуктів (ІТ- послуг) та створення потоку споживачів (операційний маркетинг-мікс 4Р), ТБП забезпечення ресурсами виробництво ІТ- продуктів, ТБП виробництва ІТ- продуктів, ТБП передачі ІТ- продуктів споживачам.

В рамках такої реалізації ланцюжка інноваційних ТБП його складова загальної бізнес-стійкості підприємства, а саме економічна стійкість, буде визначатися комплексною оцінкою економічної стійкості Ds у вигляді адитивної згортки окремих Ri оцінок економічної стійкості кожного ТБП ланцюжка. Тобто:

Ds = D1 + D2 + D3 + D4 = витрати на маркетинг та залучення споживачів /виручка-нетто +
+ витрати на підготовку (забезпечення) IT-виробництва / виручка-нетто +
+ витрати на виробництво ІТ- продуктів / виручка-нетто +
+ витрати на збут ІТ- продуктів / виручка-нетто =витрати сумарні / виручка-нетто.

При цьому з ціллю врахування аспектів процесу управління своєчасним надходженням платежів від клієнтів факторна модель аналізу отриманої на розрахунковий рахунок валової виручки за встановлення період t пропонується у наступному згорнутому вигляді: Bt = {H, R, Q, C, D}t , де H - показники структури вартості ІТ- продуктів;R - показник рентабельності продажів ІТ- продуктів; Q - кількісна характеристика асортименту ІТ- продуктів; C - кількісна характеристика каналу збуту; D - показник норми дебіторської заборгованості, який встановлюється для різних категорій клієнтів. У подальшому згорнута модель Вt для конкретного підприємства може бути розгорнута у відповідну управлінську модель багатофакторного аналізу – арифметичну формулу виручки, яка у свою чергу може бути трансформована у ієрархічну модель управління виручкою – піраміду виручки.

Таким чином, категорія «бізнес-цінність» в її комплексному сенсі поєднує як технологічну так і управлінську складову забезпечення стійкості бізнесу підприємства в сучасних ринкових умовах.

Біографія автора

Віталій Миколайович Тупкало, Київський інститут інтелектуальної власності та права

д.т.н., професор

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-04-06

Номер

Розділ

Інноваційно-інвестиційне підприємництво як основа економічного зростання