Наукові конференції України, VІIІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні підходи до управління підприємством»

Розмір шрифту: 
ПРОЦЕСНО–ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ЩОДО СТВОРЕННЯ МЕХАНІЗМУ КОНТРОЛІНГУ ЕКОНОМІЧНОЇ СТІЙКОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
В.М. Тупкало, Т.Л. Вальчук

Остання редакція: 2015-04-22

Тези доповіді


У даній статті викладений напрямок вирішення науково-практичної проблеми розробки методології механізму контролінгу економічної стійкості провесно-орієнтованого  підприємства на засадах комплексного процесно – орієнтованого підходу створення бізнес-цінності підприємства.

Ключові слова: контролінг, економічна стійкість, системний підхід, провесно-орієнтоване управління.

In this article the direction of solving scientific-practical problems of development methodologies mechanism controlling economic sustainability process - based on the principles of integrated process-oriented approach creating business-enterprise value.

Keywords: controlling, economic stability, systematic approach, process-oriented management.

 

Вступ. Конкурентна боротьба на світовому ринку телекомунікацій загострила проблему забезпечення економічної стійкості вітчизняних телекомунікаційних підприємств, що зумовила необхідність пошуку та розробки ефективних механізмів застосування контролінгу, як складової системи управління процесом досягнення кінцевих цілей і результатів бізнес діяльності компанії, тобто в економічному відношенні, з деякою часткою умовності, як систему управління прибутком підприємства. Вирішення цієї проблеми, на наш погляд, доцільно здійснювати через формування комплексного провесно-орієнтованого механізму контролінгу економічної стійкості на засадах концепції створення бізнес-цінності телекомунікаційного підприємства.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Теоретичним, методологічним і практичним аспектам впровадження контролінгового механізму економічної стійкості підприємств різних видів бізнес діяльності присвячено багато наукових праць як вітчизняних [1,2,3] так і зарубіжних [4,5] вчених. Їх роботи, як правило,  присвячені аналізу і визначенню методологічної сутності поняття «контролінг». При цьому  відомі результати дослідження з контролінгу та його методів і засобів носять або узагальнюючий характер, або ж навпаки – розглядають специфіку контролінгу окремої галузі виробництва.

Постановка завдання. Метою статті є викладення авторського бачення вирішення науково-практичної проблеми розробки методології механізму контролінгу економічної стійкості провесно-орієнтованого підприємства на засадах комплексного провесно-орієнтованого підходу створення управлінської цінності по вертикалі менеджменту та технологічній горизонталі ланцюжка створення споживчої цінності підприємства з подальшим формуванням і постійною актуалізацією базі знань про систему менеджменту підприємства згідно концепції вимог нової версії міжнародного стандарту ISO 9001: 2015 щодо якості системи менеджменту.

Результати дослідження. Виходячи з аналізу відомих результатів наукових досліджень в області методології контролінгу, пропонується в якості методологічної основи розробки механізму провесно-орієнтованого контролінгу економічної стійкості підприємства обрати концепцію створення цінності бізнесу підприємства не в одній, як по відомій ідеї М. Портера («Ланцюжок створення вартості компанії» [6]), а в системній зв'язці з чотирьох ланцюжків цінності (рис.1):

 

Рис.1. Система створення ланцюжків цінностей підприємства

Джерело: складено авторами на основі [6]

-  ланцюжка створення управлінської цінності підприємства (бази знань про провесно-орієнтоване управління на стратегічному (TOP – management) і операційному рівнях (Middle -, Down – management) даного підприємства);

-  технологічного ланцюжка створення споживчої цінності;

-  ланцюжка створення цінності первинних даних (зведень, звітів) в технологічному ланцюжку створення споживчої цінності;

-  ланцюжка створення управлінської інформаційної цінності для керівників підприємства згідно піраміді процесного менеджменту.

Ланцюжок А. Сутність ланцюжка А створення управлінської цінності підприємства відображає послідовність (технологію) рішення задачі відображення дерева бізнес- цілей підприємства у провесно-орієнтовану організаційну структуру управління підприємством згідно пропонованої авторської моделі відображення «структура слідує за стратегією» та базової множини RA правил композиції цього ланцюжка, внаслідок чого створюється цінність для управлінського персоналу підприємства як постійно актуалізована база знань про організацію системи менеджменту даним провесно-орієнтованим підприємством на стратегічному і операційному управлінському рівнях. При цьому задачу контролінгу пропонується звести до реалізації відповідного процесу щодо об’єктивного контролю за встановленими ключовими показниками контролінгу якості і своєчасної актуалізації контенту бази знань менеджменту.

Ланцюжок В. Суть ланцюжка В створення цінності для споживачів підприємства відображає взаємодію (відповідну модель) за встановленою базовою множиною Rв правил композиції цього ланцюжка всіх видів операційної (технологічної) діяльності підприємства (базові бізнес-функції Fi технологічних бізнес-процесів ланцюжка), що вносять свій внесок до створення споживчої цінності для кінцевого споживача цільового ринку підприємства. При цьому задачу контролінгу пропонується звести до реалізації відповідного процесу об’єктивного контролю за встановленими ключовими показниками контролінгу якості всіх видів операційної (технологічної) діяльності підприємства (базові бізнес-функції Fi технологічних бізнес-процесів ланцюжка), що вносять свій внесок до створення споживчої цінності для кінцевого споживача цільового ринку підприємства. При цьому задача контролінгу пропонується звести до реалізації відповідної системи бізнес-процесів об’єктивного контролю за встановленими ключовими показниками контролінгу якості протікання системи бізнес-процесів всіх видів операційної  діяльності підприємства за встановленим критерієм (генеральна бізнес-ціль / інтегрований показник досяжності цілі) максимізації прибутковості бізнесу підприємства.

Ланцюжок С створення цінності первинних даних (зведень) операційної діяльності для керівників підприємства за встановленою базовою множиною RС правил композиції  цього ланцюжка пропонується визначити як кортеж дій (технологічний процес) з документального відображення господарських операцій (бухгалтерський і управлінський облік) в кортежі технологічних бізнес-процесів ланцюжка В створення цінності для споживачів підприємства згідно прийнятої на підприємстві політики бухгалтерського і управлінського обліку. При цьому задачу контролінгу пропонується звести до реалізації відповідного процесу об’єктивного контролю за встановленими ключовими показниками контролінгу якості (повноти, достовірності, своєчасності тощо) формування первинних даних (зведень) операційної діяльності в технологічних процесах всіх видів операційної (технологічної) діяльності підприємства (ланцюжка В).

Ланцюжок D створення управлінської інформаційної цінності для керівників підприємства за встановленою базовою множиною RD правил композиції цього ланцюжка  пропонується визначити як кортеж дій зі збору, обробки і документального відображення інформації для центрів ухвалення управлінських рішень по всій піраміді процесного менеджменту підприємства, використовуючи первинні дані (зведення) операційної діяльності, які формуються у ланцюжку С. При цьому задачу контролінгу пропонується звести до реалізації відповідного процесу щодо об’єктивного контролю за встановленими ключовими показниками контролінгу якості (повноти, достовірності, своєчасності тощо) формування управлінської інформації в управлінських бізнес-процесах по всій піраміді процесного менеджменту підприємства.

Виходячи з вищезазначеного, у якості основи створення механізму контролінгу економічної стійкості підприємства в контексті задачі формування його бази знань про організацію системи менеджменту пропонується обрати комплексну бізнес-модель синтезу системи процесно-орієнтованого управління підприємством [7], яка представлена на рис.2.

 

 

Рис.2. Комплексна бізнес-модель синтезу системи процесно-орієнтованого управління підприємством

У даній комплексній моделі процесний аспект формування механізму контролінгу безпосередньо зводиться до розробки чотирьох моделей: моделі піраміди процесного менеджменту, моделі ланцюжків створення цінності для внутрішніх споживачів підприємства і його зовнішніх (цільових) клієнтів, моделі управлінських бізнес-процесів (УБП) в їх системному управлінському сенсі взаємодії, моделі технологічних бізнес-процесів (ТБП).

Висновки. Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що запропонований методологічний підхід до розробки методології  механізму контролінгу економічної стійкості процесно-орієнтованого підприємства ґрунтується на концепції (моделі) системи причинно-наслідкових  зв’язків ланцюжків створення бізнес-цінності підприємства як по вертикалі менеджменту, так і горизонталі ланцюжка створення споживчої цінності підприємства. Це дає можливість забезпечити високу ймовірність своєчасного виявлення джерел бізнес-ризику, які впливають на економічну стійкість підприємства. Перспективами подальших досліджень у даному напрямі є питання, пов’язані з розробкою моделі ризик-менеджменту процесно-орієнтованого підприємства.

Література

1.  Ареф’єва О. В., Дякон Л. Л. Механізми контролінгу бізнес-процесів промислових підприємств / Е. В. Ареф’єва, Л.Л.Дякон: Монографія. – К.: Вид-во Європ. Ун-ту, – 2008. – 92 с.

2. Дубинская Е.С. Анализ современных моделей и методик прогнозирования кризисного состояния предприятия / Е.С. Дубинская // Вісник Донбаської державної машинобудівної академії. – 2009. - №2 (16). – С. 84-89.

3. Петренко, С.Н. Контроллинг / С.Н. Петренко. – К.: Эльга; Ника-Центр, 2004. – 205с.

4. Гусева И.Б. Контроллинг в системе управления предприятием. – Н. Новгород : РИО НГТУ, 2007. – 245 с.

5..Ходасевич Т.Г. Теоретические аспекты контроллинга: История возникновения / Т.Г.Ходасевич //Вестник Белорусского государственного экономического университета. – 2004. –  N 4. – С. 105-107.

6. Портер М. Конкурентное преимущество: Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость/ пер. с англ. Е.Калининой. – М.: «Альпина Паблишер», 2005. – 720с.

7.  Тупкало С.В. Модель системи процесного управління підприємством та мова її описання / С.В.Тупкало // Формування ринкової економіки. – 2011. – №25 – С.539 – 547.