Наукові конференції України, VІIІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні підходи до управління підприємством»

Розмір шрифту: 
ФОРМУВАННЯ НАПРЯМІВ ТА УМОВ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
К.С. Макарюк

Остання редакція: 2015-04-22

Тези доповіді


В статті розкриваються особливості механізму забезпечення конкурентоспроможності інженерної компанії «ІВІК». Розглядаються підходи та методи аналізу стану підприємства та його базових стратегій. Визначаються зовнішні та внутрішні конкурентні переваги як засоби забезпечення конкурентоспроможності підприємства, проводиться оцінка конкурентоспроможності підприємства за якістю його продукції (робіт або послуг).

Ключові слова: конкурентоспроможність, механізм забезпечення конкурентоспроможності, аналіз конкурентоспроможності.

Іn this article features a mechanism to ensure the competitiveness of the engineering company "IVIK". Approaches and methods of analysis of the company and its basic strategies. Identify internal and external competitive advantage as a means of ensuring the competitiveness of enterprises, assesses the competitiveness of the company for the quality of its products (or services).

Keywords: competitiveness mechanism to ensure competitiveness analysis of competitiveness.

Вступ. Загальна проблематика механізму забезпечення конкурентоспроможності підприємства полягає у визначенні таких аспектів, як аналіз конкуренції підприємств з точки зору виділення етапів розвитку конкуренції; факторного аналізу, що впливає на конкурентоспроможність підприємства взагалі і систему регулювання конкуренції з боку підприємства.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Базовою стратегією визначення механізму забезпечення конкурентоспроможності підприємства є необхідність в ефективному дослідженні щодо використання можливостей підприємства, виявлення наявності сильних та слабких сторін в діяльності підприємства із врахуванням позиції в галузі, яку воно займає та розробки необхідних заходів. В дослідженні використовувались статті Дунської А.Р., Комаренко І.С., Кудрявського І.В., Півторака Я.І., Філь О.А. та Чорної О., де авторами розглядаються можливості та засоби формування механізмів конкурентоспроможності підприємства, а також методики проведення аналізу.

Постановка завдання. Основними цілями дослідження є вивчення особливості формування механізмів забезпечення конкурентоспроможності інженерної компанії «ІВІК», зокрема виявлення особливостей формування такого механізму, засобів формування, методики аналізу конкурентоспроможності та алгоритмів формування таких механізмів.

Результати дослідження. Відповідно до класифікаційних особливостей підприємств їх діяльність визначається основними базовими стратегіями щодо забезпечення їх конкурентоспроможності. Для різних груп підприємств властивими є різні види застосовуваних конкурентних стратегій. Такими стратегіями, в свою чергу, відзначаються можливості реалізації господарської діяльності підприємства.

Слід відзначити, що для «ІВІК», основними завданнями якого є просування на ринок є обладнання з кондиціонування повітря, вентиляційного обладнання, обладнання для опалення та водопостачання, найважливіші моменти полягають у раціональності поведінки на ринку просування власного продукту. На рис. 1 відображені основні методологічні підходи щодо оцінювання конкурентного стану компанії «ІВІК» [3, c. 178].

 

Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємства

 

Матричні методи (Товар – технологія – частка ринку (СВОТ-аналіз)

 

 

Метод переваг

 

Метод інтеграції оцінки: критерій задоволення споживача; критерій ефективності виробництва

 

Структурний і функціональний методи: концентрація виробництва та капіталу; бар’єр для входу; виробництво; збут;

 

Метод профілів (графічний метод): ступінь задоволення споживача за різними критеріями). Багатокутник з максимальною площею.

 

Бальна оцінка конкурентоспроможності

 

Рис. 1. Методологія оцінювання конкурентоспроможності компанії «ІВІК»

Джерело: складено авторами на основі [3, c. 178]

Зовнішньо-конкурентні переваги компанії «ІВІК» базуються на відмінностях в якості товарів, що створюють цінність для покупців за рахунок зменшення витрат або підвищення ефективності діяльності за рахунок власних розробок і нових методик. Методика визначення переваг допомагає збільшувати «ринкову силу» підприємства таким чином, що може змусити ринок сприйняти більш високі ціни продажів порівняно з конкурентами. Внутрішньо-конкурентні переваги –  це переваги підприємств стосовно витратних статей чи методики управління, які створюють цінність для товаровиробників та дозволяють знижувати собівартість на продукцію в більшій мірі, ніж пріоритетні конкуренти.

Згідно зі структурними підходами оцінити становище компанії «ІВІК» можна за рівнями монополізації галузей, тобто за рівнями концентрації рівня виробництва і обсягу капіталів, а також створення бар'єрів для підприємств, які входять до  галузевого ринку [1, c. 197].

Механізм конкурентоспроможності компанії «ІВІК» можна оцінювати за якістю продукції, тобто «методом профілів». За допомогою цього методу аналізуються критерії (способи) задоволення потреб споживачів продукції, проводиться встановлення ієрархії цих критеріїв та провадять порівняльну важливість у межах спектру характеристик, які можуть замінюватись і оцінюватись споживачами.

Для виявлення конкурентного механізму в компанії «ІВІК» використовуються так звані «багатокутники конкурентоспроможності» (рис. 2). Оцінка показників проводиться експертами компанії. Чим більшою є площа багатокутника, формутим вищими є показники конкурентних переваг окремого обладнання представленого компанії на ринку.

 

Концепція

 

Якість

 

Ціна

 

Реклама

 

Фінанси

 

Компанія «Івік-Київ»

 

Підприємство 2

 

Зовнішня політика

 

Сервіс

 

Збут

 

Рис. 2. Багатокутник визначення механізму конкурентоспроможності компанії  «ІВІК»

Джерело: складено авторами на основі [3]

Матричними методами виявлення механізму забезпечення конкурентоспроможності компанії «ІВІК» виявляються процеси конкуренції в динамічному розвитку. Теоретичним підґрунтям таких методів виступають концепції життєвих циклів товарів і технологій [5, c. 151].

Матричний аналіз включає SWOT-аналіз, що дає змогу виявляти напрямки маркетингової стратегії, за допомогою якої виникає можливість досягнення конкурентних переваг та уникнення різни загроз, які впливають на діяльність підприємства.

Одним із найсучасніших підходів до конкурентного аналізу компанії «ІВІК» виступає метод бенчмаркінгу, використання якого дає можливість на основі дослідження встановити ймовірність досягнення успіху підприємства. Алгоритм оцінювання механізму забезпечення конкурентоспроможності компанії «ІВІК» відображено на рис. 3 [2, c. 251].

 

Рис. 3. Алгоритм формування конкурентного механізм компанії «ІВІК»

Джерело: складено авторами на основі [2, c. 251]

Основними заходами, які включає механізм забезпечення конкурентоспроможності компанії «ІВІК» є визначення: техніко-економічних показників та показників якості продукції; організації якісної орієнтації та технічних та економічних параметрів продукції; переваг продукції порівняні із її замінниками; переваг і недоліків аналогів товарів, які випускаються підприємствами конкурентами, і використання отриманих результатів у діяльності підприємства; можливих варіантів щодо модифікації товарів, робіт або послуг; конкурентного аналізу цінових факторів; можливостей використання нової пріоритетної сфери реалізації товарів, робіт або послуг компанії; шляхів щодо пристосування продукції компанії до роботи в різних умовах; диференціації наявної продукції [4, c. 289].

Висновки. Для компанії «ІВІК» найважливішим в ході формування механізму конкурентоспроможності є визначення особливостей поведінки на ринку просування власної продукції. Методика конкурентного аналізу компанії «ІВІК» представляє собою проведення порівняльного аналізу техніко-економічних характеристик компанії, виявлення її властивостей та властивостей інженерної продукції, яка розробляється і просувається компанією у порівнянні із показниками якості продукції компаній-конкурентів. Такі дослідження в компанії проводяться з метою виявлення створених переваг в механізмі забезпечення конкурентоспроможності інших компаній і впровадження у власну практику.

Література

  1. Дунська А.Р. Високотехнологічне виробництво як основа конкурентоздатності національної економіки України // А.Р. Дунська. – Сучасні підходи до управління підприємством. – К., 2013. – Т. 2. – С. 197–201.
  2. Комаренко І. С. Сутність поняття «конкурентоздатність підприємтв» і його особливості для підприємств харчової промисловості України// І.С. Комаренко. – Управління економікою: теорія та практика. – Донецьк, 2011. – С. 251–270.
  3. Півторак Я.І. Якість і конкурентоздатність продукції як важливі фактори інтенсифікації економіки. // Я.І. Півторак. – Науковий вісник. – Львів, 2011. – Серія «Економічні науки». – С. 178–180.
  4. Філь О.А. Методологічна основа, структура та зміст теоретичної моделі розвитку конкурентоздатності сучасних організацій. // О.А. Філь. – Актуальні проблеми психології. – К., 2012. – Організаційна психологія, економічна психологія, соціальна психологія. – С. 289–296.
  5. Чорна О. Методологія та методика дослідження конкурентоспроможності // О.Чорна. – Фінансово–економічний механізм інноваційного розвитку і формування конкурентних переваг підприємств і територій. – Т., 2011. – С. 151–154.

Науковий керівник: д.е.н., професор Дергачова В.В.