Наукові конференції України, VІIІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні підходи до управління підприємством»

Розмір шрифту: 
КОНКУРЕНТНІ ПЕРЕВАГИ ЯК ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Таїсія Василівна Лазоренко

Остання редакція: 2015-04-22

Тези доповіді


Запропоновано метод інтегральної оцінки  якості нового виробу та розроблено математичну модель управління виробництвом за критерієм досягнення конкурентоспроможності шляхом регулювання інтегрального показника якості продукції

Ключові слова: конкуренція, конкурентна перевага, конкурентоспроможність, якість продукції, інтегральний показник.

There was proposed the method of integral evaluation of a new product’s quality and developed the mathematical model of production management by the criterion of achieving competitiveness through adjusting the integral indicator of product quality

Keywords: competition, competitive advantage, competitiveness, product quality, integrated indicator.

Вступ. В сучасних умовах господарювання підприємства перебувають у постійному процесі удосконалення системи управління, направленої на забезпечення конкурентних переваг на ринку, пристосування до умов зовнішнього середовища, пошуку способів протидії конкурентам, що зумовлює необхідність вирішення проблем, пов’язаних  з підвищенням конкурентоспроможності вітчизняних підприємств як на внутрішньому, так і зовнішньому ринках.  Конкурентоспроможність вітчизняного виробництва на зарубіжних ринках визначає єдину можливість зберегти економічну незалежність України.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Відомий значний обсяг публікацій, які спрямовані на формування статусу вітчизняного конкурентоспроможного виробника. Цьому питанню приділяють увагу такі вчені-економісти як Г. Азоев, Л. Балабанова, І. Должанський, С. Шевельова та інші. Багато праць присвячено розробці систем управління якістю продукції та методам кваліметрії. Значно менше публікацій, в яких  пропонуються математичні моделі прямої трансформації якості виробу у його ринкову ціну та зворотної трансформації частини одержаного доходу у вироби вищої якості.

Постановка завдання. Процес створення конкурентоспроможного виробу – це економіко-технічна реалізація його наукової новизни, тобто його наукової сутності. Індикацією досягнення виробом конкурентоспроможного стану є одержання виробником такого рівня доходу, який дозволяє безперервно відтворювати виробничий процес, поповнювати основні фонди та мати прибуток. Тому обєктом дослідження є  методи формування інтегральної оцінки якості та математична модель як аналітична залежність доходу виробника від рівня якості виробу. Якщо дохід визначається в числовій формі, то такою ж числовою формою повинен бути визначений рівень якості виробу. Відомі поширені методи кваліметрії щодо складних науковоємних виробів не надають рівню якості виробу числову форму. Тому правомірно скористатись для вирішення  поставленого завдання роботами [5,9].

Результати дослідження. Аналіз літератури, присвяченої проблемам конкурентоспроможності підприємств, показує, що існує кілька визначень сутності конкурентних переваг. За П. Перервою, конкурентні переваги – це порівняльні динамічні характеристики підприємства, які забезпечують його конкурентостійкість та конкурентогнучкість [6]. Більш  конкретно конкурентні переваги описують О. Лукашенко та І. Князева, а саме, як характеристики підприємств, споживчі властивості товару та впізнаванність марки, які створюють для фірми певну пріоритетність над її безпосередніми конкурентами з точки зору споживачів [4]. Такі переваги досягаються при здобутті перспектив надання більших споживчих благ за рахунок реалізації більш дешевої продукції або завдяки пропозиції високоякісних продуктів із набором додаткових послуг за аналогічними або порівняно вищими конкурентоспроможними цінами.

Проблемною ситуацією у вітчизняному виробництві науковоємної продукції є не досить ефективна економіко-технічна стратегія виробника у формуванні конкурентоспроможного статусу своїх виробів. З цього твердження, яке неможливо заперечити, окреслюється об’єкт дослідження як процес створення такого якісного рівня виробу, який надає йому більшу споживчу цінність на світовому ринку, тобто це процес створення конкурентоспроможної продукції.

В свій час подавала надію ідея Г. Тагуті (Японія) представити математичною моделлю управління якістю продукції економічні витрати виробника як функцію окремого технічного параметра виробу. Визначений параметр виробництво повинно утримувати в межах його допуску. «Функція витрат Тагуті», як позначалась ця математична модель в публікаціях, не супроводжувалась за відомих причин описом конкретного управлінського механізму, методикою вибору технічних параметрів виробу, які регулювались, визначенням  області існування залежності економічних витрат від якості виробу [1].

Кваліметричні методи оцінки об’єктів діяльності товаровиробника доповнюються розробленим нами методом формування інтегральної оцінки якості за допомогою променевої діаграми як графічно-розрахункової моделі такої оцінки.

Променева діаграма. Зображення променевої діаграми подане на рис.1. З центра кола під однаковими кутами один до одного побудовані одиничні радіуси за кількістю технічних параметрів виробу. Радіуси – це вимірювальні шкали, поділки яких визначають числову величину кожного параметра. Променева діаграма виконує порівняльну оцінку однакових параметрів двох об’єктів – оригінального (авторського) виробу та виробу-аналога. Аналогом повинен бути кращий виріб найавторитетнішого зарубіжного виробника (фірми), з яким буде конкурувати виріб, що створюється виробником. Тому на кожному радіусі шкали наносяться відповідно дві позначки, які з’єднуються з позначками сусідньої шкали, створюючи два багатокутники. Площу багатокутника S нескладно обчислити за формулою:

,                                               (1)

де – довжина сусідніх шкал від центра діаграми до відповідних позначок на них;

– кут між сусідніми радіусами;

– кількість складових трикутників.

 

Рис.1. Променева діаграма:

a, b, …h –радіуси-шкали врахованих технічних показників;

А, П – багатокутники, що  відповідають показникам аналога та проекту

Джерело: розроблено автором

Числове значення відношення площ багатокутників – площі , що відповідає проекту, до площі , що відповідає аналогу, є інтегральною числовою оцінкою (показником) якості виробу , який створюється за проектом,

,                                                (1)

Якщо , то обидва об’єкти, що порівнюються, є однаковими за якістю. Саме числове значення якості є незалежною змінною  в математичній моделі. Щоб незалежна змінна мала нульове значення при , необхідно користуватись приростом показника якості відносно одиниці ,   де – показник якості виробу конкурента.

Функція доходу виробника від інтегрального показника якості продукції.  Вибір виду функціональних залежностей в економіці, на нашу думку, є предметом економетрії [10]. Математичні складності такого вибору та його обгрунтування пояснюють факт, що економетрія користується методом регресійного аналізу статистичних даних. У випадках багатофакторного впливу на об’єкт економічного дослідження, поведінка якого є стохастичною, лінія регресії має вигляд , тобто функцією є експонента  [2].

 

 


Рис.2. Функція доходу виробника від інтегрального показника якості продукції,

Джерело: розроблено автором

В поставленій задачі функція доходу виробника від показника якості набуває вигляду

,                                                        (2)

де  – дохід від одиниці реалізованої продукції;

­– дохід від одиниці реалізованої продукції, яка має показник якості ;

– коефіцієнт економічної ефективності якості виробу.

Графік функції (2) (рис.2) має три реперні точки: . Абсциси точок  та означають:  – розрахункова визначена за проектом величина,  – встановлена виробником величина показника для забезпечення технологічного запасу якості виробу .

Висновки. Конкурентоспроможність підприємства – це реальна та потенційна спроможність підприємства проектувати та виготовляти продукцію, яка користується більш пріоритетним попитом у споживачів. Забезпечення конкурентних переваг підприємства – це механізм створення умов, необхідних для максимально повного та всебічного використання відмінностей підприємства від конкурентів. Однією з основних конкурентних переваг є якість продукції. Тому нами запропоновано математичну модель управління виробництвом конкурентоспроможної продукції у вигляді функцій доходу від показника якості та розроблено кваліметричний метод променевої діаграми для оцінки  якості нового виробу, що має надійти до світових ринків, з цілеспрямованою конкурентною зверхністю.

Література

  1. Бех С. В. Функция потерь Тагути как алгоритм управления качеством продукции / Бех С.В., Брюнин С.Г., Водотовка В.И. // Вимірювальна та обчислювальна техніка в технологічних процесах. – 2001. – №4. – С. 95-96.
  2. Єлейко В.  Основи економетрії . – Львів: Третя хвиля, 1995. – 160 с.
  3. Наконечний С. І. Економетрія / С. І. Наконечний, Т. О. Терещенко, Т.П. Романюк. – К.: КНЕУ, 2000. – 296 с.
  4. Князєва І.В. Трансформація антимонопольної політики в політику захисту конкуренції в сучасних економічних умовах: монографія / І.В. Князева, О.А.Лукашенко – СібАГС, НГТУ, Новосибірськ, – 2011 – 304с.
  5. Лазоренко Т.В. Нові аспекти в економіко-математичному моделюванні // Економіст. – 1999. – №9.
  6. Перерва П. Г. Синергетичний ефект бенчмаркетингу конкурентних переваг: наукова стаття // П. Г. Перерва – Маркетинг і менеджмент інновацій, № 4, – 2011,– с 55-65
  7. Портер М.Е. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов /М.Е. Портер; пер. с англ. И.Минервина - 2-е изд. – М: Альпина Бизнес Букс, 2006. – 452 с.
  8. Семь инструментов качества в японской економике / сост. Николаева Э.К. – М.: Из-во стандартов, 1990. –260 с.
  9. Семенов А.А. Методы построения градуированных характеристик средств измерений / Л.А. Семенов, Т.Н. Сирая. – М.: Из-во стандартов, 1986. – 128 с.
  10. Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р.А. Фатхутдинов - М.: ИНФРА - М , 2000. - 312 с.