Наукові конференції України, VІIІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні підходи до управління підприємством»

Розмір шрифту: 
ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ КОМПЛЕКСНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
А.Є. Кірєєва, Людмила Леонідівна Вудута

Остання редакція: 2015-04-22

Тези доповіді


У статті досліджується комплексна система управління підприємствами сфери IT. Визначено та досліджено наступні системи управління для підприємств сфери IT: логістична система, система управління персоналом, система охорони праці, фінансова система, система управління проектами. Представлена модель системи управління підприємством як в цілому, так і в розрізі її підсистем.

Ключові слова: управління підприємством, управління персоналом, логістична система, фінансова система, система управління проектами.

This paper examines the complex system of business management in IT. Defined and investigated the following management system for enterprises in the IT: logistics system, personnel management system, safety system, financial system, project management system, quality management system. The model of enterprise management system are provided as a whole and its subsystems.

Keywords: business management, personnel management, logistics system, financial system, project management system.

Вступ. У конкурентних ринкових умовах перед підприємствами IT сфери постають нові завдання − чітке своєчасне виконання клієнтських замовлень, управління собівартістю продукції, зниження витрат.

Сучасний стан вітчизняної економіки, складність і висока динамічність зовнішнього середовища, зростаючий вплив з боку конкурентів вимагають від усіх промислових підприємств безперервного розвитку, реалізації свого потенціалу на основі застосування сучасних теорій і методів управління, що відповідають сформованим економічним умовам.

Ситуація, пов'язана з кризою фінансово–економічної системи, що складається на світовому ринку, все більше виявляє недоліки існуючої системи державного регулювання економікою і доводить необхідність коригування його форм і методів щодо економічного та промислового розвитку.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблему визначення та апробації комплексної системи управління підприємством досліджували велика кількість як зарубіжних, так і вітчизняних вчених. Серед них варто виділити: С. Аптекар, І.Б ланк, В. Бєлолипецький, Н. Власова, В. Ковальов, А. Ковальова, А. Крутик, Л. Лігоненко, А. Мазаракі, Д.Моляков, Л. Омелянович, А. Поддєрьогін, О. Стоянова, Н. Ушакова, Л. Фролова та інші. Однак у наукових працях сучасних авторів відсутні єдині підходи до трактування сутності основ комплексної системи управління підприємством.

Постановка завдання. Метою статті є характеристика загальних основ комплексної системи управління підприємством.

Результати дослідження. Незважаючи на велику кількість видів організаційних структур, а також методів їх побудови, існують проблеми створення таких структур, які не тільки мають відповідати цілям і завданням організації, а й здатні гнучко перебудовуватися під впливом певних факторів, а іноді й успішно протистояти їм.

Для вирішення цієї складної задачі необхідно піти шляхом фундаментального переосмислення і радикального перепроектування існуючих методів роботи промислового підприємства. Для цього необхідно поглянути на роботу підприємства як на сукупність пронизують його бізнес–процесів. Розглянемо концепції різних систем управління [4]:

JUST IN TIME (JIT). Можливість забезпечення постачання матеріальних ресурсів точно в заданий термін; можливість передбачити попит на готову продукцію хоча б на термін поставки + термін виробництва.

MRP. Задоволення потреби в матеріалах, компонентах і комплектуючих для планування виробництва і доставки споживачеві; підтримання низьких рівнів запасів матеріальних ресурсів, готової продукції; планування виробничих операцій, розкладів доставки, закупівельних операцій; забезпечення потоку планових кількостей матеріальних ресурсів і запасів продукції за час, що використовується для планування.

LEAN PRODUCTION. Логістична концепція «Learn Production», по суті, є розвитком підходу «just in time». І включає: високі стандарти якості продукції; низькі виробничі витрати; швидке реагування на споживчий попит; короткий час переналагодження обладнання.

ЕRР. ЕRР пов'язує виконання основних операцій і планування виробництва, планові потреби автоматично передаються до процесу закупівлі і назад. Вартість продукції і фінансовий облік автоматично змінюються, а критична інформація про операції, прибутковості продукції, результати діяльності підрозділів і так далі стає доступною в реальному часі.

СSRР. СSRР використовує інтегровану функціональність ЕRР і перенаправляє виробниче планування від виробництва до покупця. СSRР надає дієві методи та програми для створення продуктів з підвищеною цінністю для покупця. Відбувається синхронізація покупця з внутрішнім плануванням і виробництвом.

Вищенаведені системи управління використовуються в основному за кордоном. Застосування таких систем в Україні не дає позитивного результату. Розглянуті системи не охоплюють всі системи управління підприємством, тим самим виникає необхідність застосування декількох систем.

Організація ефективної системи управління актуальна для українських підприємств ІТ сфери, і, тож необхідно забезпечити процесну взаємодію різних структурних підрозділів, оптимальним чином розподіливши відповідальність у бізнес–процесі. На рис. 1 представлена комплексна модель системи управління. Запропонована модель включає в себе системи управління, необхідні для життєвого циклу підприємства.

 

Рис. 1. Модель системи управління підприємтсвом галузі ІТ

Джерело: складено авторами на основі [2]

Система менеджменту якості − це система, що забезпечує ефективну роботу підприємства. Методологія створення системи менеджменту якості керується системним і процесним підходами.

Вона включає формулювання місії, політики і стратегії, формування організаційної структури, реінжиніринг бізнес–процесів, розробку документації, системи коригувальних та запобіжних дій, проведення аудитів, безперервне поліпшення всіх робочих процесів [5, с. 214]. Система менеджменту якості − це реальний інструмент безперервного вдосконалення діяльності підприємства і джерело економічних вигод за рахунок аналізу, контролю, документованості і періодичного перегляду ключових управлінських та виробничих процесів відповідно до вимог міжнародного стандарту.

Фінансова система підприємства − це ієрархічна система центрів фінансової відповідальності підприємства, яка визначає їх вкладеність та економічну супідрядність і призначена для комплексного управління економічними результатами діяльності підприємства. Метою підприємницької діяльності є отримання прибутку, забезпечення платоспроможності та фінансової стійкості підприємства. Тому фінансова система повинна забезпечувати: розрахунки фінансових показників, що характеризують фактичні фінансові результати і фінансовий стан підприємства; вибір правильної методики та достовірні розрахунки, що дозволяють приймати рішення, вибрати правильну стратегію і тактику формування та використання фінансових ресурсів на майбутнє, спланувати доходи і витрати.

Система управління персоналом, заснована на методології управління персоналом, припускає розгляд сутності персоналу організації як об'єкта управління, процесу формування поведінки індивідів, відповідного цілям і завданням організації, методів і принципів управління персоналом [2, с. 176].

Узагальнення досвіду вітчизняних і зарубіжних організацій дозволяє сформувати головну мету системи управління персоналом − забезпечення кадрами, організацію їх ефективного використання, професійного і соціального розвитку.

Розглянемо запропоновану систему управління персоналом (рис. 2).

 

Рис. 2. Декомпозиція системи управління персоналом

Джерело: складено авторами на основі [2]

 

Для блоку «Визначення потреб у персоналі» [А1] виконується планування якісної потреби в персоналі, вибір методів розрахунку кількісної потреби в персоналі, планування кількісної потреби в персоналі.

Для блоку «Забезпечення персоналом» [А2] входом буде співбесіда. Зміст: отримання і аналіз маркетингової (в області персоналу) інформації, розробка та використання інструментарію забезпечення потреби в персоналі, відбір, його ділова оцінка. Вихід − посадові інструкції. Механізмом є директор.

У блоці «Розвиток персоналу» [А3] передбачається планування та реалізація кар'єри і службових переміщень, організація та проведення навчання. Виходом є кваліфікований персонал.

У блоці «Правове забезпечення» [А4] процесу управління персоналом управлінням є КЗПП. Зміст блоку: правове регулювання трудових взаємин, облік і статистика персоналу, інформування колективу і зовнішніх організацій з кадрових питань, розробка кадрової політики. Виходом буде трудовий договір.

Блок «Мотивація результатів праці» [А5] містить управління змістом і процесом мотивації трудової поведінки, управління конфліктами, використання монетарних спонукальних систем: оплати праці, участі персоналу в прибутках і в капіталі підприємства. Виходом є мотивація.

Для блоку «Використання персоналу» [А6] входом будуть: посадові інструкції, кваліфікований персонал, трудовий договір, мотивація. Зміст блоку: визначення змісту та результатів праці на робочих місцях, виробнича соціалізація, введення персоналу, забезпечення безпеки праці, вивільнення персоналу. Виходом є якість управління персоналом.

Методологія формування логістичних систем містить раціоналізацію процесів управління підприємством шляхом виявлення та усунення внутрішньосистемних і міжсистемних конфліктів, перетворених у взаємовигідні компроміси корпоративного співробітництва, використовувані для підвищення конкурентоспроможності організації [4].

Логістична оптимізація матеріального дозволяє знизити сукупні витрати на рух товару, результат досягається за рахунок здійснення різних заходів.

Система управління проектами − область діяльності, в ході якої визначаються і досягаються чіткі цілі при балансуванні обсягу робіт, ресурсів, часу, якості та ризиків в рамках деяких проектів, спрямованих на досягнення певного результату при зазначених обмеженнях. Ключовим фактором успіху проектного управління є наявність чіткого заздалегідь визначеного плану, мінімізації ризиків і відхилень від нього [1].

Система охорони праці − система збереження життя і здоров'я працівників у процесі трудової діяльності, яка включає правові, організаційно–технічні, санітарно–гігієнічні, лікувально–профілактичні, реабілітаційні та інші заходи [3]. Для розробки системи управління охороною праці потрібно аналіз та оцінка стану охорони праці на підприємстві. Новий підхід до формування системи заснований на принципах доступності, гласності та відкритості.

Висновки. Методологія побудови нової системи управління підприємством сфери ІТ передбачає системне проектування кожного підрозділу, виявлення потоків матеріальних та інформаційних, оптимізацію керованих матеріальних та інформаційних ресурсів, планування, виробничі техніко–економічні розрахунки, стандартизація підприємства.

Використання описаних методологій і концепцій здійснюється як комплекс математичних задач, в результаті рішення яких створюється інтегрована матеріалопровідна система, що забезпечує економічний виграш.

Література

1. Методологія управління проектами [Електронний ресурс] − Режим доступу: http://www.pmexpert.ru/services/consulting/proj_ метод /

2. Померанцева Е. Моделі управління персоналом. Дослідження, розробка, впровадження. − М.: Вершина, 2006. − 256 с.

3. Розробка та впровадження системи управління охороною праці та безпекою [Електронний ресурс] − Режим доступу: http: // www.ecoproms.ru/
training/security/ohsas18001.html.

4. Сергєєв В.І. Опис загальновизнаних логістичних систем і концепцій управління [Електронний ресурс] − Режим доступу: http://bigc.ru/publications/other/logistics/discr_objepr_log_syst.php.

5. Управління якістю: підручник для студентів вузів, що навчаються спеціальностями економіки і управління / Под ред. С.Д. Ильенковой. − 3–е изд, перераб. і доп. − М.: Юніті–ДАНА, 2009. − 352 с.