Остання редакція: 2015-04-22
Тези доповіді
В статті розглянуто поняття стратегії та стратегічного розвитку зовнішньоекономічної діяльності. Проаналізовано основні завдання стратегічного управління ЗЕД. Досліджено перешкоди на шляху формування та впровадження стратегії. Обґрунтовано необхідність формування організаційного забезпечення стратегічного управління та наведено основні організаційно-управлінські фактори забезпечення стратегічного розвитку ЗЕД підприємства.
Ключові слова: стратегія ЗЕД, стратегічний розвиток, організаційне забезпечення.
The article reviews the concept of strategy and strategic development of foreign economic activity. Was justified the basic objectives of strategic trade management. Investigated barriers to development and implementation of the strategy. Were defined the necessity of formation of organizational support and strategic management are major organizational and managerial factors FEA software strategic development of the company.
Keywords: FEA strategy, strategic development, organizational support.
Вступ. На сьогоднішній день перед багатьма промисловими підприємствами України стоїть завдання імплементації в міжнародний економічний простір. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства є головним інструментом реалізації даного завдання. Одним із основних елементів ЗЕД є визначення її стратегії, оскільки від правильності її постановки та реалізації безпосередньо залежить ефективність експортно-імпортних операцій, що і зумовлює актуальність обраної теми дослідження.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Вагомий внесок у дослідження проблематики формування та реалізації стратегії зовнішньоекономічної діяльності здійснили Баула О.В. [2], Кісь О.П [1], Кириченко О.А., Косенко С.В. [5], Ковтун О.Е., Коломієць І.Ф., Соколовська В.М., Cтефаненко М.М., Чайкова О.І. [4] та ін.
Не дивлячись на значну кількість праць, присвячених дослідженню даного питання, не достатня увага було приділена організаційно-управлінським аспектам забезпечення стратегічного розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємства.
Постановка завдання. Мета даного дослідження полягає у визначенні організаційно-управлінських альтернатив в забезпеченні розвитку ЗЕД підприємства.
Результати дослідження. Сучасне мінливе зовнішнє середовище змушує підприємства постійно пристосовуватися до нових умов функціонування. Надзвичайно сильно піддаються такому впливу організації, які займаються зовнішньоекономічною діяльністю. Розробка стратегії розвитку підприємства з урахуванням впливу зовнішніх факторів та міжнародного середовища є основою його успішного функціонування в майбутньому.
Будь-яка організація долає значні труднощі у процесі пристосування до зміни зовнішнього середовища. Пристосування до нових умов діяльності неможливо в межах застарілих організаційних рішень, без визначення напрямів необхідних перетворень організаційних форм і систем та без впровадження інноваційних організаційних заходів. Необхідно враховувати, що організаційні перетворення не повинні перешкоджати стратегічному розвитку підприємства, а навпаки забезпечувати стабільність діяльності в нових умовах.
Відсутність оптимальної розробленої стратегії управління ЗЕД підприємства, пристосованої до можливих змін зовнішнього середовища, призводить до того, що управлінські рішення підприємства мають різноспрямований суперечливий характер. Це стає причиною неефективності ЗЕД та знижує економічну доцільність діяльності підприємства загалом.
Баула О.В. визначає стратегію ЗЕД як комплекс управлінських рішень, які звужують всю множину можливих зовнішньоекономічних дій підприємства до сукупності найбільш ефективних з точки зору довгострокових цілей сформульованих у загальній стратегії [4].
Розробка стратегії ЗЕД це дуже складний управлінський процес. Вона повинна здійснюватися на основі цілей, визначених різними параметрами підприємства та задач, вирішення яких буде забезпечено прийняттям управлінських рішень на різних етапах формування і реалізації стратегії.
Відповідно до поставленої мети повинні бути сформовані основні задачі стратегічного управління ЗЕД підприємства за різними напрямами його розвитку:
1. Формування організаційного забезпечення системи стратегічного управління ЗЕД.
2. Забезпечення оптимального використання матеріальних, трудових, фінансових та інвестиційних ресурсів.
3. Забезпечення мінімізації виробничих, комерційних, фінансових, інвестиційних ризиків на підприємстві в довгостроковій перспективі.
4. Дослідження та вдосконалення стану системи стратегічного управління ЗЕД и тенденцій показників ефективності діяльності підприємства.
5. Забезпечення фінансової стійкості підприємства, високої оборотності активів і капіталу в довгостроковій перспективі, максимізація величини прибутку та рентабельності ЗЕД.
До факторів, що безпосередньо пливають на формування стратегії ЗЕД можна віднести: нестабільність курсу валют, інфляцію, умови одержання кредиту та ставка відсотку, попит, платоспроможність контрагентів, рівень цін, доступність новітніх технологій, рівень досконалості законодавства та ін.
Безсумнівно існує багато перешкод на шляху розробки та реалізації стратегій в зовнішньоекономічній діяльності, до основних слід віднести [1]:
- особливості постачання, якими є вартість та витрати часу, що значною мірою визначають терміни виготовлення різних видів продукції;
- виробничий потенціал, що забезпечує виготовлення продукції (як експортної, так і призначеної для реалізації на внутрішньому ринку), з визначеними технічними параметрами та дотриманням конкретного обсягу випуску в певні терміни;
- наявність відповідних людських ресурсів, що стосується в першу чергу питання наявності фахівців, здатних здійснювати виробництво продукції на експорт, яка, в основному, відрізняється від типових моделей виробленої продукції;
- інформаційна база як чинник формування стратегії підприємства може відігравати значну роль за умови своєчасного збору інформації про всі можливості та загрози, які може очікувати підприємство при виході на зовнішній ринок. При зборі та аналізі інформації про зовнішнє середовище підприємства, супутньої діяльності на зарубіжному ринку, основну увагу слід приділити економічним, конкурентним, технологічним, соціальним, а також політичним факторам.
- фінансові можливості, щодо формування бюджету, з необхідними статтями витрат для реалізації стратегії, що являє собою затверджений перелік процедур розподілу ресурсів, охарактеризованих у кількісній формі, для досягнення цілей є також представлення у вартісному вираженні, тобто, для реалізації стратегії необхідним є визначення обсягів фінансових ресурсів, які окремо будуть направлені на роботу на зовнішньому ринку.
Враховуючи різноманітність факторів, що впливають на стратегію ЗЕД, її не можна розглядати відокремлено: вона нерозривно пов’язана з ресурсною, товарною, конкурентною та всіма іншими стратегіями підприємства.
Для реального досягнення цілей стратегічного управління ЗЕД підприємства, в процесі формування ефективної системи стратегічного управління, необхідно враховувати, що реалізація поставлених задач по всіх напрямах повинна здійснюватись в їхньому взаємозв’язку й взаємозалежності.
Для організаційної підтримки стратегічних змін в зовнішньоекономічній діяльності, система стратегічного управління повинна мати відповідну систему забезпечення [5].
Організаційне забезпечення стратегічного управління являє собою сукупність структурних та динамічних організаційних взаємовідносин всередині та за межами організації, що включає сукупність конкретних субординаційних та координаційних, лінійних та функціональних, а також інших організаційних зв’язків, систем підпорядкування, звітності, контролю тощо, методів організаційного аналізу, організаційного проектування, правових норм, втілених у внутрішні нормативні документи, за допомогою яких ринковоорієнтоване підприємство використовує (або ні) ті можливості, що надає йому середовище, сприяє (або ні) досягненню цілей розвитку за допомогою виконання обраних стратегій [3].
Організаційне забезпечення стратегічного управління дає змогу створювати та удосконалювати існуючі та забезпечувати ефективне функціонування окремих елементів організаційної системи, а також організаційного механізму управління суб’єктом господарювання або їх сукупності в цілому у відповідності до обраних стратегій таким чином, щоб ці організаційні елементи системи виступали як елементи стратегічного розвитку.
В процесі впровадження організаційного забезпечення стратегічного управління необхідно розуміти, що цілі традиційних організаційних систем суттєво відрізняються від систем стратегічно-орієнтованих. Їх особливість полягає в обов’язковому співпадінні з стратегічними цілями підприємства, та на відміну від різноспрямованих цілей організації, вони мають бути взаємопов’язані та мати управлінське визначення.
Головним завданням організаційного забезпечення стратегічного управління є формування стратегічного організаційного потенціалу, спроможного забезпечити високий рівень керованості та ефективність здійснення процесу стратегічного розвитку.
Організаційне забезпечення стратегічного розвитку ЗЕД підприємства – це багаторівнева система перетворень, спрямованих на виконання довгострокових завдань і цілей підприємства в сфері ЗЕД, що передбачають зміну організаційної структури управління, формування нових вертикальних та горизонтальних зв’язків на підприємстві, методів роботи та організаційної культури.
Найважливішими аспектами організаційно-управлінського забезпечення стратегічного розвитку ЗЕД є системний підхід до управління ЗЕД, планування, комплексна система контролю та злагоджена діяльність всіх підрозділів, що задіяні в реалізації стратегії.
Висновки. Отже, у статті було досліджено особливості формування стратегії ЗЕД підприємства, і зокрема проблему організаційного забезпечення стратегічного розвитку зовнішньоторговельних підприємств. Проведене дослідження дає змогу стверджувати, що правильно розроблена і обґрунтована стратегія ЗЕД відіграє надзвичайно важливу роль у подальшому розвитку підприємства. Формування організаційно-управлінського забезпечення стратегічного управління є необхідною умовою успішного забезпечення високої ефективності діяльності підприємства в довгостроковій перспективі.
Література
- Косенко С.В. Теоретичні положення стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємств: визначення та класифікація / С.В. Косенко // Економіка та правління підприємствами машинобудівної галузі: проблема теорії та практики, 2011. – № 3(15). – С.117-127
- Чайкова О.І. Методичний інструментарій щодо формування та реалізації стратегії розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємства / О.І. Чайкова // Вісник Слов’янского університету: – Харків, 2012. – Том ХV. №2. – С.42-48
- Бистров А.Г. Особливості та зміст організаційно-управлінських інновацій / А.Г. Бистров // Управління проектами та розвиток виробництва: Зб.наук.пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2011. – № 2(38). – С. 49-53.
- Баула О.В. Особливості формування стратегія зовнішньоекономічної діяльності підприємства в сучасному глобалізаційному просторі / О.В.Баула, А.В.Сачук // Материали за IX-а международна научна практична конференция «Настоящи изследования и развитие - 2013». –– Том 7. Икономики: София, «Бял ГРАД-БГ» ООД, 2013. –С.64 -68.
- Кісь О.П. Формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності підприємства: Автореф. дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / О.П. Кісь; Харк. нац. екон. ун-т. – Х., 2005. – 21 с.
Науковий керівник: к.е.н., доцент Дунська А.Р.