Остання редакція: 2015-04-22
Тези доповіді
Анотація. У даній статті розглянуто проблему податкового регулювання в процесі здійснення антикризової політики України, проаналізовано основні показники функціонування податкової системи держави, обґрунтовано необхідність реформування та удосконалення фіскальної політики держави як один з найбільш релевантних важелів здійснення антикризової політики держави.
Ключові слова: податкова система, державний дефіцит, держаний борг, антикризова політика.
REFORMAING THE TAX SYSTEM OF UKRAINE AS INSTRUMENT OF ANTI-CRISIS POLICY OF STATE
Abstract. In this article the problem of tax regulations in the implementation of anti-crisis policy of Ukraine were considered, the main indicators of functioning of the tax system of state are analyzed, the need of reform and improvement of fiscal policy as one of the most relevant levers implementation of anti-crisis policy was reasonable.
Key words: tax system, the government deficit, debt of state, anti-crisis policy.
Актуальність. На даному етапі розвитку економіки України проблема антикризового управління державою постає досить гостро, оскільки економічні процеси знаходяться у стагнаційному стані, що негативно впливає на динаміку розвитку основних напрямів економіки країни. Одним з головних важелів антикризової політики держави є її податкова система та політика, що проводиться в рамках певного інституційного напряму, яка має забезпечувати повноцінність наповнення бюджету та відповідних витрат, що пояснює раціональність функціонування загальнодержавного апарату управління.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Останнім часом проблемою антикризового управління державою займаються вчені, що здійснюють свою діяльність у різних аспектах дослідження даного питання. Проблемою дослідження загальних підходів до антикризового управління фінансовою системою займаються співавтори Є. В. Татаренко і О. А. Лактіонової [7, с. 43-45]. Інвестиційними механізмами післякризової адаптації національної економіки України займається Л. А. Сиволап [6, с. 316-319]. Дслідження проблеми загального механізму управління функціональними циклами в умовах глобального кластерного співробітництва займається С. І. Гриценко [1, с. 99-103]. Про інструменти податкового регулювання в забезпеченні економічного розвитку країни йдеться у праці І. В. Зленко [4, с. 86-88].
Мета дослідження. Аналіз та обґрунтування необхідності реформування податкової системи як один з релевантних напрямів здійснення антикризової політики держави.
Основні результати дослідження. На даному етапі розвитку економіки України проблема антикризового управління державою постає досить гостро, оскільки економічні процеси знаходяться у стагнаційному стані, що негативно впливає на динаміку розвитку основних напрямів економіки країни. Промислові підприємства країни складають значну частку загального обсягу ВВП, тому їхня ефективна діяльність є запорукою раціонального функціонування економіки в цілому.
Так, індекси промислової продукції в Україні у 2011-2014 рр. представлені на рис.1.
Рис.1. Динаміка промислових підприємств в Україні у 2011-2014 рр. [2]
Як видно на рис.1, динаміка має тенденцію зниження показника промислової продукції за 4 роки. Так, відбулося його зменшення на 12,5%, що свідчить про складання кризової ситуації на підприємствах промислового виробництва.
Антикризова економічна політика держави - це комплекс заходів організаційно-правового, інституціонального, економічного характеру впливу, спрямованих на регулювання коливань економічної активності у суспільстві в періоди передкризового стану, стабілізацію та згладжування негативного впливу кризи, зменшення її руйнівних наслідків, а також вжиття превентивних заходів у періоди економічного зростання з метою запобігання перегріву економіки [3].
Одним з найбільш релевантних напрямів антикризової політики є податкова (фіскальна) політика держави. Застосовуючи податкові механізми реалізації державою антикризової політики, необхідно враховувати подвійний соціально-економічний зміст податків. З одного боку, податки забезпечують наповнення бюджету. З іншого боку, активне податкове поповнення бюджету зменшує кошти економічних суб'єктів, внаслідок чого скорочується їх спроможність до розширеного відтворення індивідуального капіталу й таким чином – звужуються межі суспільного відтворення, що проявляється у скороченні обсягів валового внутрішнього продукту країни.
Державний бюджет країн складається, головним чином, з податкових надходжень. У провідних країнах світу податкові надходження іноді становлять понад 90 % державного бюджету. Щодо України, то в 2014 році податкові надходження у зведеному бюджеті становили 84 %. Отже, саме податки є головним важелем здійснення антикризової політики держави [5].
Основні дані податкової системи України наведені у табл.1.
Таблиця 1
Доходи та видатки бюджету України, млн.грн. [8]
2005
2007
2010
2011
2012
2013
2014
Доходи:
Податкові надходження
103 466
171 838
246 441
334 692
360 567
353 986
338 309
Неподаткові надходження
26 224
37 982
61 854
60 004
80 923
84 981
96 224
Інше
4 340
10 119
6 096
3 858
4 035
3 840
11 322
Сума доходів
134 030
219 939
314 391
398 554
445 525
442 789
495 856
Видатки:
Поточні видатки
123 427
187 352
347 210
374 907
451 709
476 464
550 398
Капітальні видатки
18 111
38 683
30 664
41 947
40 745
29 380
42 429
Сума видатків
141 537
226 036
377 873
416 854
492 455
505 844
594 410
Дефіцит:
Запозичення з урахуванням погашення
675
5 316
96 711
36 273
44 745
80 480
181 240
Надходження від приватизації
20 759
2 459
1 093
11 480
6 764
1 480
17 000
Надходження від фінансових операцій
-13 669
-103
-32 968
-24 696
-723
-18 369
-94 385
Сума дефіциту
7 735
7 671
64 836
23 058
50 786
63 590
103 855
Борг:
Державний зовнішній борг
43 956
53 488
181 813
195 806
208 919
223 016
485 816
Державний внутрішній борг
19 188
17 806
141 662
161 467
190 299
256 960
461 004
Гарантований державою зовнішній борг
15 000
16 449
94 932
103 607
16 211
77 009
125 881
Гарантований державою внутрішній борг
1
1 001
13 828
12 241
100 081
27 129
27 863
Сума боргу:
78 146
88 745
432 235
473 122
515 511
584 114
1100 564
З табл.1 слідує, що динаміка доходів держави у період з 2005 до 2014 рр.має позитивну тенденцію, що свідчить про достатній обсяг надходжень та, в цілому, характеризує фіскальну політику як задовільну. Однак, динаміка видатків також має тенденцію до збільшення. То ж, для визначення ефективності податкової системи у шкалі «доходи-видатки» визначимо їхній показник як різницю між доходами та витратами (табл. 2).
Таблиця 2
Оцінка ефективності «доходів-видатків» податкової системи України [5]
Доходи, млн.грн.
Видатки, млн.грн.
Різниця, млн.грн.
2005 рік
134 030
141 537
-7 507
2007 рік
219 939
226 036
-6 097
2010 рік
314 391
377 873
-63 482
2011 рік
398 554
416 854
-18 300
2012 рік
445 525
492 455
-46 930
2013 рік
442 789
505 844
-63 055
2014 рік
495 856
594 410
-98 554
Тобто, сума видатків перевищує суму доходів державного бюджету, що свідчить про необхідність оптимізації та реформування податкової політики держави.
Проаналізуємо динаміку дефіциту бюджету за допомогою рис.2.
Рис.2. Динаміка дефіциту бюджету України у 2005-2014 рр. [5]
Таким чином, дефіцит бюджету України у період з 2005 р. по 2014 р. збільшився у 13,4 рази 3 7735 млн.грн. до 103855 млн.грн. Оскільки показник дефіциту має саме такий показник, слід приділити увагу реформуванню даного аспекту фіскальної політики України.
Сума боргу України також має негативну динаміку розвитку, оскільки відбувається збільшення показника у динаміці. Крім того, спостерігається збільшення як внутрішнього, так і зовнішнього боргу, що характеризує податкову систему як ту, що потребує удосконалення. Дані проілюстровано на рис.3.
Рис.3. Структура державного боргу України у 2010р., 2012р. та 2014р. [5]
Як видно з рис.3 зовнішній борг зріс на 2% у період з 2010 р. по 2014 р., державний внутрішній борг збільшився на 9% в аналізований період, гарантований державою зовнішній борг зменшився на 11% та гарантований державою внутрішній борг не змінився.
Висновок. Держава має встановлювати такий спосіб оподаткування, який би враховував спроможність кожного економічного суб'єкта сплачувати податки і відповідно – забезпечувати благо усього суспільства.
Необхідно наголосити на тому, що податкові важелі антикризової політики держави використовуються не лише на рівні стягування податків та їхньої концентрації у бюджеті. Податкові важелі органічно застосовуються як елемент цілісної системи фінансово-податкової й кредитно-грошової політики держави.
Світова практика реалізації державами антикризової політики доводить, що існують загальнометодологічні підходи до використання різноманітних важелів такої політики. Отже, важливим є питання визначення оптимальних меж оподаткування. Між збільшенням обсягів податкових надходжень до бюджету і створенням сприятливих умов для розвитку господарських суб'єктів існує зрозуміла суперечність.
Список використаних джерел:
- Гриценко С. И. Концепция управления функциональными циклами в организационных рамках глобального кластерного сотрудничества / С. И. Гриценко // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект: сб. науч. трудов. – Донецк: ДонНУ, 2010. – 1050 с.
- Держаний комітет статистики України. Електронний ресурс. – Режим доступу. – [http://www.ukrstat.gov.ua/]
- Дишлева А. М. Бюджетна політика в умовах циклічного розвитку економіки [Текст] / А. М. Дишлева // Наукові праці НДФІ. — 2010. — № 3 (52). — С. 59-67.
- Глобальна економічна криза 2008-2010 років: світовий досвід та шляхи подолання в Україні: [монографія] / заг. ред. В. І. Ляшенка. – Донецьк: Юго-Восток, 2010. – 414 с.
- Інтернет – журнал «Ціна держави». Електронний ресурс. – Режим доступу. – [http://costua.com/budget/debt/]
- Сиволап Л. А. Державна інвестиційна політика України в умовах післякризової адаптації національної економіки / Л. А. Сиволап // Проблемы и перспективы развития сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках Черноморского экономического сотрудничества и ГУАМ: сб. науч. трудов. – Стамбул – Донецк: ДонНУ, РФ НИСИ в г. Донецке, 2010. – 640 с.
- Татаренко Е. В. Подходы к антикризисному управлению финансовой системой / Е. В. Татаренко, А. А. Лактионова // Фінансовий і банківський менеджмент: досвід та проблеми: тези доповідей і виступів ХІІ Міжнародної наукової конференції / [ за заг. ред. П. В. Єгорова]. – Донецьк: Юго-Восток, 2010. – 130 с.
- Філатова О. А. Концептуальні підходи й важелі антикризової політики держави: концептуальні підходи [Текст] / О. А. Філатова // Зб.наукових статей «Схід». — 2011. — № 3 (110).