Остання редакція: 2015-04-22
Тези доповіді
COMPETITIVENESS ON THE BASIS OF OPTIMIZATION COSTS
In the article the place of cost management in the management of the industrial competitiveness of enterprises, the main methodological foundations of cost management and optimize their established patterns.
Key words: competitiveness, costs, optimization costs.
Постановка проблеми. У процесі конкурентної боротьби учасники переслідують однакові цілі – максимізація прибутку. Однак способи й шляхи досягнення цієї загальної мети різні.
Особливе місце в діяльності підприємства належить визначенню конкурентоспроможності підприємства, а одним із основних методів підвищення конкурентоспроможності є оптимізація витрат. Але не всі підприємства вміють правильно оптимізувати витрати, тому дана тема є актуальною.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Широке коло питань, пов’язаних із дослідженням проблематики управління та оптимізації витрат на підприємстві, приділяли увагу як вітчизняні, так і зарубіжні науковці, економісти: Я.В. Леонов, І. Ансофф, Ю.С. Герасименко, Я.Д. Качмарик, О.С. Верещинська, О.М. Костенко, І.А. Шапіро, К.Ф. Ковальчук, О.Г. Шпикуляк, Р. А. Фатхутдінов, Р. Б. Ноздрева, Л. Г. Цийченко, В. Г. Герасимчук, Д. І. Баркан, В. Є. Хруцний, В. М. Власова, П. Г. Перерва та ін.
Формулювання цілей праці (постановка завдання). Метою даної статті є систематизація теоретичних основ та практичних рекомендацій щодо сучасних шляхів та методів оптимізації витрат підвищення ефективності функціонування, конкурентоспроможності й прибутковості підприємства.
Виклад основного матеріалу дослідження. Огляд економічної літератури з питань сутності конкурентоспроможності підприємства дозволив дійти висновку, що незважаючи на різноаспектність та різноспрямованість досліджень науковців, автори дотримуються подібних думок щодо трактування «конкурентоспроможності» як можливості учасника конкурентної боротьби у вирішенні визначених завдань за ринкових умов.
За І. Ансоффом, конкурентоспроможність одночасно є як результатом конкурентної боротьби так і основою розвитку економіки окремого суб’єкта господарювання та суспільства в цілому [1, с. 316].
Одним із основних методів підвищення конкурентоспроможності є оптимізація витрат.
Витрати – це вартісне відображення абсолютної величини спожитих ресурсів, необхідних для здійснення виробничо-господарської діяльності підприємства і досягнення ним поставленої мети [2, 175].
В економічній науці існує два підходи до визначення витрат – бухгалтерський та економічний. Економічні витрати мають назву також «альтернативні», або «внутрішні» на відміну від бухгалтерських, які є зовнішніми.
При управлінні підприємством найбільш важливе значення має управління витратами, яке включає контроль і регулювання витрат [3]. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 визначає методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про витрати підприємства та її розкриття в фінансовій звітності.
Рис.1 – Класифікація витрат підприємства згідно П(С)БО 16
Бухгалтерські витрати включають прямі витрати (на сировину, матеріали, напівфабрикати, витрати на паливо і енергоресурси, зарплату робітникам) і непрямі витрати (накладні витрати, амортизація, заробітна плата управлінському персоналу, проценти на запозичені засоби).
Економічне розуміння витрат виробництва базується на факті рідкісності ресурсів і можливості їх альтернативного використання.
Економічні витрати будь-якого ресурсу, обраного для виробництва товару, дорівнюють його вартості за найкращими із всіх можливих варіантів використання. Вони можуть бути зовнішні, явні (грошові) або внутрішні, неявні (імплицітні).
Явні витрати – це альтернативні витрати, які виступають у вигляді прямих платежів постачальникам факторів виробництва [4].
Неявні витрати – альтернативні витрати використання ресурсів, що належать власникові підприємства (або підприємству як юридичній особі). Ці витрати не передбачені договорами, що є обов'язковим для явних платежів, і тому визначаються недоотриманими [4].
Управління витратами – це процес цілеспрямованого формування витрат за їх видами, місцями і носіями та постійного контролю і стимулювання зниження їх рівня. Воно є важливою функцією економічного механізму будь-якого підприємства.
Управління витратами – це вміння економити ресурси і максимізувати віддачу від них.
Основним завданням управління витратами є пошук шляхів найефективнішого використання наявних обмежених ресурсів за допомогою основних функцій: планування, калькулювання обліку, аналізу і контролю витрат внутрішньовиробничої діяльності, які взаємопов'язані між собою. Кожна окрема господарююча структура на підприємстві виконує ті чи інші функції управління витратами, але перед усіма ними стоїть одне завдання – оптимізація витрат.
Оптимізація у теорії – це шляхи пошуку найефективніших методів господарювання в умовах обмежених фінансових можливостей. На практиці це виглядає і сприймається дещо по-іншому – скорочення.
Основний напрям, до якого звертаються керівники підприємства, це економія на персоналі, однак подібні дії можуть призвести до зниження продуктивності та ефективності підприємства або й навіть до зупинки виробництва.
Для того щоб правильно здійснити скорочення, необхідно проаналізувати, яка кількість людей задіяна у виготовленні тієї чи іншої продукції, і з'ясувати, який її обсяг припадає на кожного робітника.
Оплата праці займає значну частку в структурі витрат підприємства, тому актуальним завданням є зниження трудомісткості і послуг, що надаються, та зростання продуктивності праці. Це і можна досягти різноманітними способами, найважливіші з них:
- механізація та автоматизація виробництва;
- розробка і використання прогресивних технологій;
- зміна і модернізація застарілого обладнання.
Також з метою скорочення витрат підприємству потрібно знижувати виробничі витрати за рахунок економії на сировину й енергії. До шляхів зниження витрат за рахунок економії сировини, матеріалів, палива та енергії можна віднести:
- використання ресурсозберігаючих технологічних процесів;
- підвищення вимогливості і повсюдне використання вхідного контролю за якістю сировини і матеріалів, що поступають від постачальників, а також комплектуючих виробів та напівфабрикатів;
- запровадження науково обґрунтованих норм використання матеріалів;
- зменшення витрат і відходів;
- вторинне використання матеріалів;
- впровадження безвідходних технологій;
- зменшення заготівельно-складських витрат;
- скорочення транспортних витрат шляхом зменшення витрат на доставку сировини і матеріалів від постачальника до складів підприємства.
У всьому обсязі заходи щодо оптимізації витрат зображено на рис.2.
Рис. 2. Заходи щодо оптимізації витрат підприємства у сучасних умовах
З урахуванням вищенаведених особливостей після проведення комплексного аналізу підходів щодо сучасних напрямів оптимізації витрат підприємства можна виділити заходи, що є доцільними у сучасних умовах:
- Підвищення технічного рівня виробництва, яке забезпечується впровадженням нової, прогресивної технології, застосуванням нових видів сировини і матеріалів; використовуванням інноваційної техніки та обладнання; автоматизацією і механізацією виробничих процесів.
- Вдосконалення організації виробництва і праці за рахунок зміни форм і методів праці, вдосконалення апарату управління, скорочення витрат на нього, а також зниження транспортних витрат.
- Зміна обсягу і структури продукції. Це зміна номенклатури і асортименту; зниження матеріаломісткості і трудомісткості продукції.
- Поліпшення використання природних ресурсів, застосування більш дешевих матеріалів, повторне їх використання, безвідходні технології виробництва.
- Введення і освоєння нових цехів, виробництв і виробничих одиниць, диверсифікація виробництва.
- Використання альтернативних методів зниження витрат: розмежування витрат на виробництво нестандартної продукції і продукції вищої якості; застосування єдиної системи калькулювання витрат на всіх стадіях життєвого циклу продукції; чітке виділення витрат на управління, підготовку і оновлення процесу виробництва і т.д.
Висновки. Отже, витрати це одна з найважливіших категорій економічної діяльності підприємства. Визначення суті витрат i правильна їх класифікація є важливим фактором розуміння того, як ними управляти. Особливості витрат як об’єкта управління полягають в їхній різноманітності, постійному зміненні під впливом зовнішнього та внутрішнього середовища, різній динаміці в різні періоди часу.
Із розвитком нових економічних методів і підходів витрати підприємства піддаються все більшому управлінському впливу, з’являються можливості знайти більш ефективні шляхи їх оптимізації та зниження. Отже, посилення уваги до витрат підприємства має першочергове значення, оскільки від правильної оцінки реальної собівартості залежить ефективність управління виробництвом, що в підсумку вплине на фінансовий результат діяльності підприємства.
Література:
- Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / Пер. с англ. Ю.Г. Каптуревского. – СПб.: Питер, 1999. – 416 с.
- Леонов Я.В. Система управління витратами як фактор підвищення конкурентоспроможності / Я.В. Леонов, Ю.С. Герасименко // Бюлетень Міжнародного Нобелівського економічного форуму. – 2010. – № 1. Том 2. – С.175-183.
- Серебренников Г. Г. Управление затратами на предприятии: учебное пособие / Г. Серебренников. – Тамбов: Изд–во Тамб. гос. техн. ун–та, 2007. – 80 с.
- Комарницький І.Ф. Економічна теорія / І.Комарницький. – Режим доступу: [http://buklib.net/books/21860/].
- Котенко Т. Ю. Аналіз витрат як складова управління на підприємствах будівельної галузі / Т. Ю. Котенко // Актуальні проблеми економіки. – 2010. – № 6. – С. 118–121.