Остання редакція: 2015-04-22
Тези доповіді
У статті виокремлюється одна із головних складових конкурентоспроможності підприємства – асортимент продукції. Обґрунтовано, що вдало підібраний асортимент є запорукою успіху підприємства. У статті визначені чинники ступеня задоволеності запитів покупців, наведений зміст характеристик асортименту товару. Розглянуті заходи, здійснення яких передбачені системою формування асортименту.
Ключові слова: конкурентоспроможність, асортиментна політика, асортиментна концепція.
COMPETITIVENESS BY RANGE OF ASSORTMET PRODUCTS
The article singled out one of the main pillars of competitiveness of the company - product range. Proved that well-chosen assortment is the key to the success of the enterprise. In the article the factors satisfaction of customers requests, given the characteristics of the product range. Consider measures which implement a system product range. Key words: competitiveness, assortment policy, assortment concept.
Постановка проблеми. Конкурентоспроможність та ефективність роботи кожного підприємства залежить не лише від правильного використання виробничого потенціалу, а й від асортименту продукції, яка реалізується.
Питання правильного формування асортиментної політики є актуальним, адже саме товар є результатом діяльності підприємства та джерелом отримання його прибутків.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблематиці визначення чинників, що впливають на формування конкурентоспроможності підприємства, та вивченню питання формування асортименту продукції приділяли увагу як вітчизняні, так і зарубіжні вчені. Вагомий внесок у дослідження питань підвищення конкурентоспроможності підприємства за рахунок розширення асортименту продукції зробили І. Акімова, І. Ансофф, Я. Базилюк, В. Винокуров, А. Воронкова, Ю. Іванов, М. Кизим, Дж. Макартур, Ф. Котлер, Е. Дихтля, Л. Балабанова, О. Оснач, А. Павленко та ін.
Формулювання цілей праці (постановка завдання). В умовах конкурентного середовища без оновлення асортименту неможливо обійтися, тому що новизна товарів – це один із найважливіших критеріїв конкурентоспроможності підприємства. Тому важливим є своєчасний та постійний аналіз попиту для розробки вдалої структури асортименту.
Виклад основного матеріалу дослідження. За визначенням І. Ансоффа, конкурентоспроможність одночасно є і результатом конкурентної боротьби, і основою розвитку економіки окремого суб’єкта господарювання та суспільства в цілому [1, с. 316]. Тому з розвитком суспільства потрібно розширювати вибір нових товарів.
Щоб досягти високого рівня конкурентоспроможності всі підприємства мають головне завдання: вибір такого товарного асортименту, який би повністю задовольняв споживачів і приносив підприємству максимум прибутків. Для досягнення бажаного результату, керівництво підприємств має впроваджувати ефективну асортиментну політику.
Асортиментна політика – це система поглядів на розвиток асортименту та адекватна система заходів щодо її реалізації у сфері виробництва, обміну і споживання [2].
Головною метою асортиментної політики є отримання прибутку і забезпечення високої ефективності роботи торгових підприємств за рахунок відповідності структури та обсягу асортименту попиту споживачів.
Формування асортименту на підприємстві є досить складним процесом, на який впливають дуже багато факторів. Якщо ігнорувати ці фактори, то підприємство не зможе сформувати вдалий асортимент. Одним з найголовніших чинників, що впливають на формування асортименту, є споживчий попит.
Для успіху на ринку необхідно забезпечити конкурентоспроможність товару. Конкурентоспроможний товар повинен задовольняти запитам покупця (потенційного споживача) на більш високому рівні, більшою мірою відповідати їх уподобаннями, ніж товари конкурентів [2]. Ступінь задоволення запитів покупців залежить від цілого ряду чинників: економічних, соціально-демографічних, технічних, національно-побутових (табл. 1).
Таблиця 1
Чинники ступеня задоволеності запитів покупців
Чинник
Склад чинника
Економічні чинники
- грошові доходи населення і розподіл їх між окремими групами,
- рівень роздрібних цін і їх співвідношення між окремими групами товарів,
- ступінь забезпеченості населення предметами тривалого користування.
Соціально-демографічні чинники
- соціальну і професійну структуру населення,
- рівень освіти й культурного розвитку,
- статевовіковий склад населення.
Технічні чинники
- технічна досконалість продукту,
- ступінь втілення в ньому новітніх науково-технічних досягнень,
- якість товару:
- міцність,
- естетичні характеристики,
- безпека, функціональність
- інше.
Національно-побутові чинники
- національний склад населення,
- звичаї.
(Складено автором на основі 1–5)
Особливе місце в комерційній діяльності підприємства займає асортиментна політика. система заходів, по визначенню переліку товарних груп, які мають найбільшу перевагу для успішної діяльності на ринку і які забезпечують економічну ефективність діяльності підприємства в цілому.
Основними завданнями асортиментної політики є такі: задоволення потреб споживачів, завоювання нових покупців, оптимізація фінансових результатів підприємства та ін.
Основна сутність асортиментної політики полягає у такому:
- визначенні наборів товарних груп (видів, підвидів, марок),
- оптимальному співвідношенні базових моделей та їх модифікацій,
- встановленні співвідношення присутності на ринку товарів, що знаходяться на різних стадіях життєвого циклу товару [3].
До основних характеристик асортименту товару належить ширина, глибина, насиченість і гармонійність (рис.1).
Рис. 1. Характеристики асортименту товару
(Складено автором на основі 3)
Формування асортименту – це проблема конкретних товарів, їх окремих серій, визначення співвідношень між «старими» і «новими» товарами, товарами одиничного та серійного виробництва, «наукомісткими» і «звичайними» товарами, упредметненими товарами і / чи ліцензіями та «ноу-хау». Під час формування асортименту виникають проблеми цін, якості, гарантій, сервісу, які залежать від того, чи збирається виробник відігравати роль лідера в створенні принципово нових видів продуктів, чи змушений слідувати за іншими виробниками.
Формуванню товарного асортименту передує розроблення асортиментної концепції. З останньою ототожнюють побудову оптимальної асортиментної структури товарного пропонування. За її основу беруть споживчі вимоги певних груп (сегментів ринку), а також необхідність забезпечити підприємству найефективніше використання сировинних, технологічних, фінансових та інших ресурсів для виготовлення продукції з низькими витратами.
Метою асортиментної концепції є спрямування підприємства на випуск товарів, які найбільше відповідають структурі та різноманітності попиту конкретних покупців. Отож, асортиментна концепція – це своєрідна програма управління розвитком виробництва та реалізації товарів. Цільова частина цієї програми стосується оптимізації структури асортименту, а програмна – передбачає систему заходів для досягнення такої структури у заздалегідь визначений період. Досягнення відповідності між асортиментним пропонуванням товарів і попитом на них базується на визначенні та прогнозуванні структури асортименту.
За прискореного науково-технічного розвитку виробництва та значної диференціації потреб прогнозування тенденцій розвитку асортименту на віддалену перспективу має недостатню вірогідність. Тому прогнозуються лише головні напрямки розвитку, що допоможуть забезпечити майбутній ринковий попит. Сутність формування асортименту полягає у плануванні всіх видів діяльності, спрямованих на відбір продуктів для майбутнього виробництва та реалізації на ринку, а також приведення властивостей цих продуктів у відповідність до вимог споживачів. Зрозуміло, що це безперервний процес, який здійснюється протягом усього життєвого циклу продукту, починаючи з моменту зародження задуму аж до вилучення продукції з товарної програми.
Формування товарного асортименту підприємства неможливе без визначення його принципової спрямованості, обсягів і супутніх послуг. У сучасному виробництві всі ці напрямки тісно взаємозв’язані і не диференціюються, що потребує досягнення компромісу між різними сферами виробничо-комерційної діяльності підприємства.
У найзагальнішому вигляді система формування асортименту передбачає здійснення таких заходів [4]:
1) визначення поточних і перспективних потреб споживачів, аналіз наявних способів використання продукції і особливостей споживчої поведінки на відповідних ринках;
2) оцінка товарів-аналогів, що їх виробляють конкуренти, за тими самими напрямками;
3) критична оцінка власних виробів та аналогічної продукції конкурентів з позицій покупців;
4) коригування асортименту у зв’язку зі змінами рівня конкурентоспроможності окремих товарів;
5) вивчення пропозицій щодо створення нових продуктів та поліпшення властивостей вироблюваної продукції, а також нових способів та сфер використання товару;
6) розроблення специфікацій нових або поліпшених продуктів відповідно до вимог покупців;
7) вивчення можливостей виробництва нової або модернізованої продукції з урахуванням можливих цін, собівартості, рентабельності;
8) розроблення спеціальних рекомендацій для виробничих підрозділів щодо якості, найменування, упаковки продукту згідно з результатами проведених випробувань виробу;
9) оцінювання всього асортименту та внесення змін до нього.
Висновки. Отже, можна зробити висновок, що асортимент продукції – це одна із головних складових конкурентоспроможності підприємства, вдалий асортимент є індивідуальним для кожного підприємства. Організація асортиментної політики на підприємстві – це важливий та кропіткий процес, спрямований на якомога краще задоволення потреб споживача та отримання очікуваного прибутку. Для розробки асортиментної політики керівникам підприємства необхідно застосовувати стратегічні рішення, за допомогою яких формується асортимент.
Література:
1. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / Пер. с англ. Ю.Г. Каптуревского. – СПб.: Питер, 1999. – 416 с.
2. Мазаракі А.А. Економіка торговельного підприємства: підручник/Мазаракі А.А., Лігоненко Л.О.,Ушакова Н.М. – К.: Хрещатик, 2009.
3. Бутенко Н.В. Основи маркетингу : навчальний посібник/ Н.В. Бутенко. – Режим доступу: [http://buklib.net].
4. Гірченко Т.Д. Маркетинг : навчальний посібник/ Т.Д. Гірченко, О.В. Дубовик. – Київ : Центр навчальної літератури, 2007. – 255 с.
5. Балабанова Л.В. Маркетинг підприємства : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / Балабанова Л. В., Холод В. В., Балабанова І. В.; М-во освіти і науки України, Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. М. Туган-Баранівського, Шк. маркетингового менеджменту. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2010.